scroll voor meer

Heritage sinds 1959

Dat Alejandro De Tomaso (1928 - 2003) een bijzondere man was met passie voor mooie sportauto’s is geen geheim. Net zoals ook iedereen weet van z’n overtuiging het te gaan maken als autocoureur. Een overtuiging die hem transformeerde tot pionier en tot in de tenen motiveerde om auto’s te ontwerpen die de tijd ver vooruit waren. Ook stelde hij zich tot doel de autoracerij naar een hoger niveau te tillen. Iets waarin hij nog slaagde ook…

De mythe

 width=Alleen zou die droom niet uitkomen in Argentinië. De vriendschap met Ché Guevera én een aanvaring met president Juan Péron, dwongen hem zijn geboorteland te verlaten en Italië te omarmen. Waar hij terechtkwam? Juist, Modena… dé stad voor autoliefhebbers en thuishaven van vele Italiaanse sport- en racewagenfabrikanten. En toen ging het rap: Alejandro kreeg een baan als monteur bij Maserati, belandde in een racewagen en ontmoette zijn toekomstige vrouw, Elizabeth Haskell.

De legende

Na racesuccessen in de 12 uren van Sebrin en de 24 Uur van Le Mans, startte De Tomaso in 1959 zijn eigen fabriek in Modena. Het is anderen dan allang duidelijk: dit is een man die weet wat hij doet, dit is een man die zich door niets en niemand laat stoppen. Zo rolt al vrij snel de eerste De Tomaso (Vallelunga) van de band, voorzien van een herkenbaar en krachtig logo. Een waarbij de Argentijnse vlag centraal staat met middenin de contouren van het brandmerk dat werd gebruikt op de ranch waar Alejandro opgroeide.

De Tomaso handelde tijdens zijn carrière trouwens veelvuldig in bedrijven, om de winst vervolgens te investeren in zijn eigen designs. Zo nam hij in de jaren zestig en zeventig de controle over de motorfabrikanten Benelli en Moto Guzzi en de autofabrikant Innocenti. In 1975 redde hij zelfs Maserati van de ondergang, door het merk te kopen van Citroën.

“Een van de meest controversiële mannen uit de Italiaanse auto-industrie.”
– Quattroruote

Samenwerking Ford

En toen kwam Ford. Ford was groot in Amerika, maar wilde meer. Zoals Europa veroveren via een overname van een vooraanstaand Italiaans prestigemerk. Ferrari? ‘Non siamo interessati’ (niet geïnteresseerd). De Tomaso? ‘Facciamolo!’ (we gaan ervoor). Beslist een win-win: Ford won in Europa aan populariteit, De Tomaso kreeg voet aan wal in Amerika.

Faillissementen

Ondanks dat De Tomaso moeilijke tijden kende en enkele keren failliet ging, was ‘Automobili De Tomaso’ – samen met Fiat – het enige vooraanstaande Italiaanse automerk dat de 21e eeuw overleefde. Midden 2012, viel dan toch het doek: De Tomaso werd voor de derde keer failliet verklaard.

detomaso_vallelunga
detomaso_mangusta
detomaso_pantera

Comeback

Maar omdat goede dingen niet zomaar verdwijnen, werd het merk in 2014 overgenomen door het in Hongkong gevestigde Ideal Team Ventures. In 2019 gebeurde eindelijk toch waar echte autoliefhebbers jarenlang naar verlangden: de lancering van een nieuwe De Tomaso, de P72. En wat blijkt? Het Argentijns-Italiaans temperament verenigd in een vurig lijnenspel, is ook in dit model weer volop aanwezig. We weten het nu zeker, onze liefde voor dit Italiaanse automerk is blijvend. De reden? Stuk voor stuk handgemaakte pareltjes, ontstaan uit passie voor auto’s. Auto’s die sowieso garant staan voor een glimlach, waar ons hart sneller van gaat kloppen. En ja, dát is wat ons drijft…

Uw persoonlijke gegevens worden gebruikt om uw ervaring op deze website te optimaliseren en voor andere doeleinden zoals beschreven staat in onze privacy policy

le_pand

Neem contact op

Heeft u een vraag?

Een service- of onderhoudsafspraak maakt u hier. Onze showroom is op afspraak ook buiten reguliere openingstijden te bezoeken.