scroll voor meer

Heritage sinds 1963

​De historie van Lamborghini begint in de jaren '60 van de vorige eeuw. Tractorfabrikant Feruccio Lamborghini heeft een voorliefde voor snelle auto's en bezit onder andere meerdere Ferrari's. Hij brengt zijn Ferrari 250 GT voor een onderhoudsbeurt naar Ferrari’s hoofdkwartier in Maranello. Hij had ontdekt dat zijn sportauto was voorzien van dezelfde koppeling als de tractoren die hij zelf produceert, wijst Enzo Ferrari daarop en vraagt om een andere koppeling. Ferrari vat dat slecht op: “Je bent een simpele tractorfabrikant, wat weet jij van nou van sportauto’s?”.

Een verhitte discussie ontstaat en Lamborghini neemt een besluit: ik bouw zelf wel een auto. Maar dan wél een betere dan Ferrari. Ferrari lacht hem praktisch uit, totdat Lamborghini amper vier maanden later met zijn eerste twee modellen komt: de 350GT en 400GT. De modellen hebben een V12 motor met vier bovenliggende nokkenassen, onafhankelijke vering en remmen op alle vier de wielen. Het is meteen duidelijk: Lamborghini is serieus. De stier van Lamborghini hijgt het paard van Ferrari vanaf dan in zijn nek. Het enige verschil is dat Ferrari de F1 en F2 domineert, en Lamborghini zich puur richt op de verkoop van straatmodellen en geen F1-ambities heeft.

“Lamborghini neemt een besluit: ik bouw zelf wel een auto. Maar dan wél een betere dan Ferrari.”

Vanaf de introductie van de eerste twee modellen gaat het hard. Lamborghini introduceert achtereen de Miura, Espada en de Islero. De modellen dragen de naam van een stier of een stierenvechtersfamilie. Vooral de Miura gooit hoge ogen op de autosalon van Genève: de auto is nog niet eens productieklaar maar Ferruccio Lamborghini speelt in op de hype door een knaloranje Miura voor het befaamde Hotel de Paris in Monaco te parkeren tijdens de grand prix van Monaco. De orders stromen binnen en tot op de dag van vandaag wordt de Miura vrijwel unaniem gezien als een van de beste en mooiste sportwagens ooit.

Maar ook het succes van Lamborghini kent een keerzijde. Vlak na de lancering van de hyperexclusieve en peperdure Countach slaat de wereldwijde oliecrisis toe. In 1980 gaat Lamborghini failliet, terwijl het hoogtepunt met de Countach nog niet eens plaats heeft gevonden. Lamborghini wordt overgenomen door Chrysler en introduceert de Silhouette, een poging om de Amerikaanse markt weer te veroveren. Veel succes heeft het niet. Het bedrijf lanceert de Jalpa als goedkopere variant van de Countach, en het tij begint langzaam te keren. Met de introductie van de Diablo en in 1993 de Diablo VT, een nog snellere, nog wildere variant voorzien van vierwielaandrijving, zet Lamborghini zich weer helemaal op de kaart.

Sinds 1998 hoort Lamborghini bij de Volkswagen Groep, onder de vleugels van Audi. Het is deze zet die Lamborghini brengt waar het al zo lang wilde zijn: de knowhow van Audi gecombineerd met de krachtige motoren van Lamborghini zorgt onder andere voor de ontwikkeling van de Murciélago en de Gallardo. Lamborghini is terug, en sterker dan ooit.

Bekijk onze collectie supercars

Uw persoonlijke gegevens worden gebruikt om uw ervaring op deze website te optimaliseren en voor andere doeleinden zoals beschreven staat in onze privacy policy

le_pand

Neem contact op

Een vraag of een afspraak maken?

Een service- of onderhoudsafspraak maakt u hier. Onze showroom is op afspraak ook buiten reguliere openingstijden te bezoeken.