scroll voor meer

Heritage sinds 1947

Een jonge ingenieur, Trevor Wilkinson, bouwt in 1947 eigenhandig een lichte carrosserie en monteert deze op het onderstel van een Alvis Firebird. Aanvankelijk is het de bedoeling van Wilkinson om met zijn ‘Trevcar Motors’ auto's te repareren en te verkopen, maar na deze eerste auto krijgt hij de smaak te pakken. Het is het begin van TVR, een merk dat ruim tachtig jaar later geëvolueerd zal zijn tot het meest meedogenloze automerk in de Britse geschiedenis.

Auto’s bedoeld als kit
In 1949 wordt het eerste TVR-chassis geproduceerd met een achteras van een Morris Eight met onafhankelijke voorwielophanging. Met behulp van een oude 1.172 cc Ford zijklepmotor met 35 pk, wordt de carrosserie gemaakt van aluminium en gespoten in British Racing Green. Enkele jaren daarna, in 1954, ontwerpt Wilkinson samen met zijn partner Jack Pickard wederom een chassis. Ditmaal één die bedoeld is als onderdeel van een kit, om te combineren met de motor, versnellingsbak en andere componenten van de Austin A40. Deze TVR Sport Saloon wordt uiteindelijk zo’n twintig keer geproduceerd, waarbij deze door iedere eigenaar wordt gecombineerd met een andere carrosserievariant en motor. Geen twee Sports Saloons zijn hierdoor hetzelfde.

De introductie van de Grantura
Het eerste TVR-model dat compleet gekocht kan worden is de Grantura. De carrosserie van de Grantura is gemaakt uit glasvezel-versterkte kunststof en de scharnieren van de motorkap bevinden zich aan de voorkant van de wagen. De Grantura is handgemaakt met Austin-Healey remmen, de ophanging van een Volkswagen Kever of van Triumph en een BMC-achteras. De bestuurder zit slechts enkele inches boven de grond voor de ultieme rijbeleving.

Na het verlaten van TVR door Wilkinson en mede-oprichter Pritchard, gaat TVR een roerige tijd tegemoet. Pas als Martin Lilley, de nieuwe groot-aandeelhouder van TVR, in 1965 besluit dat er een hoger afwerkingsniveau bewerkstelligt moet worden wordt er een ommezwaai gemaakt. Onder zijn leiding introduceert TVR het eerste model in de Toscan serie, waarna de 1968 Vixen volgt. De uitgangspunten van hoe Wilkinson TVR altijd voor zich heeft gezien blijven in ere: een lichte carrosserie op een buisvormig chassis, een voormotor met achterwielaandrijving en de continue drive om de prestaties te blijven verbeteren.

Het stoute jongetje van de klas
Eind jaren zeventig verhuist de TVR-fabriek van Hoo Hill naar Bristol Avenue. Hoognodig, omdat de productie is gestegen van vijf naar acht auto’s per week. Om publiciteit voor het bedrijf te creëren, poseren naaktmodellen op de TVR-stands op de British International Motor Show in 1970 en 1971 in Earls Court. Het past bij TVR zoals het is: een beetje rebels, een beetje losbandig en bedoeld voor autorijders met lef.

In de jaren tachtig komt Peter Wheeler aan het roer te staan van TVR. Hij herintroduceert in de negentiger jaren de Griffith, vaak beschouwd als een van zijn beste ontwerpen. Binnen een jaar volgt de Chimaera, een auto die al snel de bestseller van TVR wordt. De V8 motoren van Rover die gebruikt worden in de Griffith en Chimaeras, worden door Wheeler uitgebreid van een capaciteit variërend van 4.0 liter, 4.3, 4.5 tot zelfs 5.0 liter voor fenomenale prestaties.

Maar Wheeler ziet én wil meer voor TVR. Hij zorgt voor de introductie van TVR’s eerste eigen model motor: de AJP8. Het geluid van deze motor zorgt ervoor dat alle nekharen overeind gaan staan en kippenvel over de armen trekt bij menig autoliefhebber, zelfs vandaag de dag nog. Een rauw, diep, oerkrachtig geluid dat TVR-enthousiastelingen uit duizenden zullen herkennen.

Gefaald, of juist herrezen?
Na 22 jaar aan het roer te hebben gestaan verkoopt Wheeler TVR uiteindelijk aan de jonge Rus Nicolai Smolenski. Hij is vastbesloten TVR het grote wereldtoneel op te helpen, maar lijkt hiermee weinig succes te hebben. De geruchten dat hij de TVR-fabriek wil verhuizen naar het buitenland zorgen ervoor dat de verkoopcijfers van TVR dalen. In zo’n mate zelfs, dat TVR failliet lijkt te gaan. De aangekondige Typhoon voor 2007 zal nooit het levenslicht zien, want eind 2006 staakt de productie van alle TVR’s. TVR lijkt een doodgebloede legende, totdat het bedrijf in 2013 nieuw leven in wordt geblazen door Les Edgar en een aantal investeerders.

Aanvankelijk concentreerde TVR zich op het opzetten van een ondersteunend netwerk voor de bestaande auto’s en eigenaren. Maar toch begint het te kriebelen: de oorspronkelijke waardes van Wilkinson combineren met de technische kennis en kunde van nu … Zou dat geen prachtauto opleveren? Na jaren van doordacht en onvermoeibaar werk, toont TVR in 2017 een compleet nieuwe variant van de Griffith die vanaf 2019 in productie moet gaan. Het is de eerste TVR sinds 2007 en is getekend door levende legende Gordon Murray. Murray staat vooral bekend om zijn werk aan een van de meest iconische sportwagens ooit: de McLaren F1. En als Murray een auto ontwerpt, dan weet je dat het goed zit. De nieuwe Griffith is voorzien van een 500 pk V8-motor en weegt slechts 1250 kilo. De topsnelheid? 200 miles per hour, oftewel 321 kilometer per uur. Het moge duidelijk zijn: TVR is terug, of misschien wel nooit weggeweest.

Bekijk onze complete collectie

Your personal details will be used to process your order, to optimize your experience on this website and for other purposes as described in our privacy policy

le_pand

Neem contact op

Een vraag of een afspraak maken?

Een service- of onderhoudsafspraak maakt u hier. Onze showroom is op afspraak ook buiten reguliere openingstijden te bezoeken.