McLaren Senna GTR LM: vijf unieke, bijzondere auto’s geïnspireerd op de McLarens F1 GTR die de 24 uur van Le Mans in 1995 domineerden

21 September 2020
#McLaren #McLaren #Senna GTR

Vijf door klanten in opdracht gemaakte exemplaren van de McLaren Senna GTR vieren de vijf winnende McLaren F1 GTR's

Vijf in opdracht van klanten gemaakte McLarens Senna GTR herinneren aan de vijf McLarens F1 GTR die in 1995 als eerste, 2e, 4e, 5e en 13e eindigden in de zwaarste uithoudingsrace ter wereld.

“De auto’s van de McLaren Senna GTR LM-collectie zijn een buitengewoon passende manier om de 25e verjaardag van onze overwinning op Le Mans in 1995 te vieren”, aldus Mike Flewitt, CEO van McLaren Automotive. “Die prestatie wordt algemeen erkend als een van de beste prestaties aller tijden in de enduranceracerij, maar voor McLaren was het belang ervan nog groter omdat het een onmiddellijk en onmiskenbaar verband aantoonde tussen het race-DNA van ons merk en het begin van de ontwikkelingen van onze straatauto.”

Elk detail van de vijf auto’s werd met de hand geschilderd bij McLaren Special Operations. Speciale toestemming werd verleend door Gulf en Harrods en door Le Mans-organisator de Automobile Club de l’Ouest (ACO) om logo’s en merknamen opnieuw te mogen gebruiken. Het dak van elke auto is zelfs voorzien van een authentieke, nagemaakte sticker van de technische controle voor de race. Die sticker is het enige stuk vinyl van het kleurschema.

Speciale plaquette

De relatie tussen elke McLaren Senna GTR LM en zijn F1 GTR-voorganger wordt verder benadrukt door een speciale plaquette aan de binnenzijde van de koolstofvezel kuip. Ook is het originele F1 GTR-chassisnummer op de plaquette te vinden. Elke auto is voorzien van een geëtste verwijzing naar zijn ‘Le Mans-twin’, inclusief de datum van de race, de namen van de drie coureurs in die auto en de positie waarin de auto is geëindigd.

Naast de visuele kracht van de kleurstellingen en de uitstekende detaillering, heeft elke McLaren Senna GTR LM een aantal exclusieve functies en technische verbeteringen die hem verheffen boven de toch al uitzonderlijke circuitauto waarop hij is gebaseerd: de McLaren Senna GTR. Die opmerkelijke auto werd ontworpen om de hoogste pk/kg-verhouding van alle McLarens op dat moment te hebben. Tevens is het model aerodynamisch geoptimaliseerd om meer dan 1000 kg neerwaartse kracht te kunnen genereren.

Verbeteringen aan de 4,0-liter M840TQ-motor met dubbele turbocompressor van de GTR omvatten klepveerhouders gemaakt van metaalmatrixcomposiet (MMC) voor een gewichtsreductie van 65%, hoogwaardiger staal voor de klepveren en handgepolijste CNC-cilinderkoppen.

Unieke kenmerken

Het opnieuw kalibreren van de elektronica betekent een vermogen van 845 pk – een toename van 20 pk ten opzichte van de ‘gewone’ McLaren Senna GTR. Ook is er meer koppel beschikbaar bij lagere toerentallen waardoor een het maximum toerental kon worden opgeschroefd tot dichter bij 9.000 toeren per minuut dan de ‘zachte limiet’ ‘van 8.250 tpm.

Andere unieke LM-kenmerken zijn er in overvloed. Het Inconel-uitlaatsysteem van de GTR, dat uit het achterdek onder de achtervleugel komt, is verder verbeterd door de toevoeging van speciaal ontworpen LM-uitlaatpijpen. OZ Racing, dat de wielen voor de McLaren F1 GTR leverde, creëerde een op maat gemaakt vijfspaaks GTR LM-wiel. De remklauwen zijn afgewerkt in satijn goud – een andere knipoog naar de F1 – en de draagarmen van de ophanging zijn geanodiseerd en in dezelfde kleur.

Binnenin zijn exclusieve LM-functies te vinden waaronder een racestuur met goudkleurig geanodiseerde schakelpaddles en bedieningsknoppen (als eerbetoon aan de goudkleurige schakelkoppeling van de McLaren F1 pedalen van titaniumnitride met LM-logo’s; lederen portierriempjes en lichtgewicht koolstofvezel racestoelen aangevuld met op maat gemaakte hoofdsteunen en een zespunts racegordels in zwart met kussentjes in carrosseriekleur van MSO.

Door deze ongelooflijke auto’s te maken, die voldoen aan de eisen van enkele van onze meest veeleisende klanten, laten we de verbazingwekkende hoeveelheid talent zien die we binnen MSO hebben.

Ansar Ali, Managing Director, McLaren Special Operations

Een project van liefde

 “We wilden een belangrijk statement maken met deze collectie”, legt Ansar Ali, Managing Director van McLaren Special Operations uit. “Door deze ongelooflijke auto’s te maken, die voldoen aan de eisen van enkele van onze meest veeleisende klanten, laten we de verbazingwekkende hoeveelheid talent zien die we binnen MSO hebben – een team dat adembenemende producten kan visualiseren, ontwerpen, produceren en leveren.”

“Het McLaren Senna GTR LM-project is al bijna twee jaar een project van liefde; we hebben ons uiterste best gedaan om niet alleen de technische aspecten van de auto’s te perfectioneren, maar ook om samenwerking te verkrijgen van merkhouders en partners om de authenticiteit te maximaliseren. ”

Een van die betrokkenen is Le Mans zelf, in de vorm van de ACO. De beroemde raceclub hielp de vijf GTR LM-eigenaren om het bezit van zo’n bijzondere nog bijzonderder te maken. De eigenaren kunnen straks genieten van een VIP-bezoek aan de 24 uur van Le Mans. Ook zullen ze op de ochtend van de race met hun eigen GTR LM’s over het circuit kunnen rijden, vergezeld van de originele F1 GTR’s die in 1995 deelnamen.

“Door de COVID-pandemie hebben we deze mogelijkheid moeten uitstellen tot 2021″, aldus Ansar Ali. “Maar de eigenaren van deze auto’s zullen nog steeds kunnen genieten van een unieke ervaring die MSO biedt.”

De auto’s – de wedergeboorte van vijf iconen

McLaren Senna GTR LM 825/1

Een eerbetoon aan de McLaren F1/01R, vaak aangeduid als ‘The Ueno Clinic car’ en de winnaar van de 24 uur van Le Mans in 1995.

De auto met racenummer 59 werd in 1995 bestuurd door tweevoudig Le Mans-winnaar Yannick Dalmas, de Japanse veteraan Masanori Sekiya en voormalig Formule 1-coureur JJ Lehto.

De race was een van de natste in de geschiedenis van Le Mans, wat de betrouwbaarheid van de McLaren F1 in de kaart speelde van. Ook de vaardigheden van de coureurs kwamen bovendrijven. Vooral Lehto viel op, hij was zo snel op de natte baan, dat zijn team hem probeerde te overtuigen te vertragen.

De antracietgrijze kleurstelling met de naam van de Japanse sponsor Ueno Clinic was nauwelijks bekend, maar is sindsdien een legende geworden. Het MSO-team heeft de auto nagebootst op de McLaren Senna GTR LM, waarbij de kleur precies overeenkomt door een nieuwe kleur genaamd ‘Ueno Grey’ te mengen – een passend eerbetoon aan de prestaties van de auto, en natuurlijk de drie coureurs.

Deze auto is zeer een authentieke reproductie van de originele racewinnende F1 GTR, waarbij elk detail tot in de puntjes is weergegeven, inclusief het opnieuw creëren van de unieke lichtunits van de auto #59, die speciaal zijn gemaakt in opdracht van de eigenaar van de GTR LM *. De OZ Racing-wielen zijn afgewerkt in bijpassend grijs en maken de indrukwekkende look compleet. Zelfs 25 jaar nadat de geblokte vlag viel, krijgen veel racefans nog steeds de rillingen van #59.

McLaren Senna GTR LM 825/6

Een eerbetoon aan de McLaren F1/06R, ‘The Harrods car’.

Auto nummer 51, bestuurd door een volledig Britse line-up met Andy Wallace, Derek Bell en Justin Bell, had misschien wel gewonnen als er geen versnellingsbakprobleem was ontstaan twee uur voor het einde van de race. Uiteindelijk bracht Wallace de auto naar de finish op de derde plaats.

De beroemde gele kleurstelling met gedurfde groene streep droeg de naam van het iconische Londense warenhuis Harrods – en die prestigieuze relatie is herenigd voor de GTR LM. Hoewel de kleuren sinds de race van 1995 opnieuw worden gedragen door een McLaren – een McLaren P1 ™ GTR uit 2015 – is dit de eerste keer dat het beroemde Harrods-logo in 25 jaar op een McLaren te zien is.

Het MSO-team gebruikte een levendige kleur genaamd Solar Yellow voor de carrosserie van de auto, en die kenmerkende brede streep is aangebracht in Heritage Green, met een bijpassende groene krijtstreep en groene details in de voorste diffuser.

McLaren Senna GTR LM 825/2

Een hommage aan de McLaren F1/02R, bekend als ‘The Gulf car’

De Braziliaan Maurizio Sandro Sala voegde zich in 1995 bij de Britten Mark Blundell en Ray Bellm achter het stuur van de McLaren F1 GTR voor 291 door regen geteisterde ronden van La Sarthe. Het team eindigde uiteindelijk op de vierde plaats.

Auto nummer 24 had misschien wel de meest iconische kleurstelling van alle auto’s. Het Gulf Racing-blauw, hier perfect opnieuw ontworpen door MSO als Gulf 95 Blue, past naadloos bij de McLaren Senna GTR LM. Zijn ‘Gulf 95 Orange’-krijtstreep volgt de achterdiffusor en de imposante vorm van de LMP1-achtige achtervleugel en loopt langs de onderste dorpel en verenigt zich vooraan bij het feloranje deel van de frontsplitter.

De OZ Racing-wielen passen bij het kleurthema en zijn afgewerkt in even levendig oranje, terwijl de onderste dorpels en daklijn zijn geverfd in Gulf 95 Silver. Het eigenlijke Gulf Oil-logo bevindt zich op de kap en de deuren, en de finishing touch wordt gegeven door de kenmerkende handtekening van Ayrton Senna die is nagemaakt op het achterste deel van de carrosserie.

McLaren Senna GTR LM 825/7

Een eerbetoon aan de McLaren F1/07R, ‘The Jacadi car’

Auto met nummer 50 werd gerund door het in Frankrijk gevestigde klantenteam Giroix Racing. Twee Franse coureurs – Fabien Giroix en Olivier Grouillard – voegden zich bij de Zwitserse coureur Jean-Denis Deletraz om de auto op de vijfde plaats over de finish te rijden, slechts een ronde achter de Gulf-auto.

De onmiskenbare koningsblauwe kleurstelling werd door de eigenaar van de McLaren Senna GTR LM tot leven geroepen met de verrassend heldere kleur genaamd Le Mans Blue. Het ziet er geweldig uit op de forse achterdiffusor van de GTR LM.

Het blauw wordt aangevuld door een blauw metallic genaamd ‘Polari’, en verder zijn authentieke Elf-logo’s gebruikt van de Franse oliemaatschappij die de raceauto in 1995 sponsorde. De auto is de enige van de vijf die de Franse driekleurenvlag draagt.

McLaren Senna GTR LM 825/5

Een eerbetoon aan McLaren F1/05R, bekend als ‘The Cesar car’

Met het meest ingewikkelde kleurcombinatie van alle McLaren F1 GTR’s die in 1995 racete, eindigde auto nummer 42 op de 13e plaats, waarmee de McLaren-erelijst van finishers werd voltooid.

De opvallende auto, gerund door het Franse team Société BBA, werd bestuurd door een volledig Franse line-up van Jean-Luc Maury-Laribiere, Marc Sourd en Hervé Poulin. Maury-Laribiere en Poulin waren pioniers op het gebied van ‘kunstauto’s’ en vroegen de beroemde kunstenaar Cesar Baldaccini om een ​​kleurstelling te bedenken voor de F1 GTR waarmee ze op Le Mans zouden racen.

Als ervaren endurance-racer diende Poulins mooie verzameling racetrofeeën als inspiratie voor Cesars McLaren. De McLaren Senna GTR LM 825/5 is een moderne interpretatie van de kleurstelling, inclusief nieuwe elementen, zoals rondetijden voor pole position; hedendaagse racetrofeeën en Le Mans-kenmerken.

Een immens complex stuk werk, geproduceerd met behulp van vele technieken – inclusief airbrush – dit was de auto die de meeste tijd vroeg om tot stand te komen. De klus was zo arbeidsintensief dat MSO stopte met het bijhouden de tijd. Naar schatting kostte het enkele duizenden uren om het project af te ronden op het niveau dat nu zichtbaar is.

De vijf McLarens Senna GTR LM zijn inmiddels gereed en komen terecht bij eigenaren in de Verenigde Staten, Europa en het VK. Zoals bij alle maatwerkopdrachten van McLaren Special Operations, blijft de waarde van de auto’s geheim, tenzij de eigenaren ervoor kiezen dit detail te delen. Voor wie kennis wil maken met MSO: Louwman Exclusive in Utrecht heeft diverse McLarens met MSO-opties staan en kan het volledige maatwerkprogramma voor alle modellen leveren.

Thomas Middeldorp

Thomas Middeldorp

Brand Manager

+31 (0)6 27 17 17 83

t.middeldorp@louwmanexclusive.nl