Getting to know
Robin Vriesenga
Met de groei van Louwman Exclusive groeide ook de stapel papierwerk rondom garantiereparaties en schadeafhandeling. Robin Vriesenga werd aangesteld als Aftersales & Warranty Administrator en sindsdien neemt hij zijn collega’s in de aftersales veel werk uit handen. Inmiddels is hij ook actief als Service Advisor voor Bentley. Tijdens een kop koffie in de lounge vertelt hij wat hij allemaal doet en waarom hij zo op zijn plek is bij de aftersales.
Je bent de eerste Aftersales Warranty Administrator bij Louwman Exclusive.
Ja, dat klopt. Ik werkte al zes jaar als service adviseur bij een Ford-garage in Utrecht en wilde wat anders binnen de aftersales. Net toen ik de stap had gezet om actief te gaan zoeken kwam deze vacature online. Ik heb in het begin de functie echt zelf vorm moeten geven. Samen met de financieel manager heb ik daar een plan voor geschreven en ben aan de slag gegaan.
En hoe ziet jouw functie er nu uit?
Het is een afwisselende baan. Vooral de vrijheid die je hier krijgt heeft me verrast. Je geeft zelf invulling aan de functie en als je een idee hebt hoe iets beter kan, dan kan dat. Ik kan mijn ideeën 100% in mijn werk kwijt.
Ik ben bij veel aspecten binnen de aftersales betrokken. Naast de ‘reguliere’ werkzaamheden voor Bentley, regel ik de afhandeling van alle garantiereparties die in onze werkplaats worden uitgevoerd. Het wagenpark hier is vrij jong, dus de meeste auto’s vallen binnen die fabrieksgarantie. Het varieert van een simpele ‘recall’ van 5 minuten tot een complete versnellingsbakvernieuwing. Daarnaast bemiddel ik voor klanten bij de afwikkeling van schades. Ik ben contactpersoon voor de verzekeringsmaatschappij, maak foto’s van het schadebeeld voor het schadebedrijf en zorg ervoor dat de auto naar de reparateur gaat.
Ik kan mijn ideeën 100% in mijn werk kwijt.
Is er veel overleg met de verschillende fabrikanten?
Ja, ik heb contact met alle merken die we bij Louwman Exclusive onderhouden. Iedere fabrikant wil graag zo veel mogelijk feedback over hun auto. Zo kunnen ze bepaalde mankementen opsporen en de auto of hun proces verbeteren. Wij dragen zo ook bij aan de kwaliteit van de auto’s.
Bij grote reparaties kan het veel tijd in beslag nemen om alles goed te documenteren en te verwoorden. Goede communicatie is belangrijk om te voorkomen dat er onnodig veel vragen ontstaan bij een dossier.
Je hebt een opleiding gevolgd gericht op de autobranche. Wist je van tevoren dat je in de aftersales zou gaan werken?
Ik ben begonnen met een ROC autoverkoop en management opleiding. Naast verkoop kwam ook aftersales en bedrijfsmanagement aan bod. Ik heb bewust voor een brede opleiding gekozen omdat ik wist dat ik binnen de automobielbranche wilde werken. Alleen wist ik nog niet precies wat voor functie. Tijdens mijn stage werkte ik als receptiemedewerker en bleek dat me dat veel beter lag dan het geven van verkoopadvies. Ik kreeg er veel meer voldoening uit. Toen heb ik bewust de keuze voor aftersales gemaakt.
Was je als kind al bezeten van auto’s?
Zoals veel jongens had ik van jongs af aan al iets met auto’s. Maar ik heb het toen ook heel specifiek geuit. Mijn buurjongen had een vriendenboekje en daarin schreef ik bij de vraag wat je wil later worden ‘ik wil autoverkoper worden bij Hessing’. Toen ik hier ging werken heeft hij een foto gemaakt en mij die toegestuurd. Zo te lezen heb ik mijn doel dus bereikt.