Lamborghini Aventador: 10 innovaties in 10 jaar

30 June 2021
#Lamborghini #Aventador #Lamborghini

In maart 2011 in Genève, tijdens de lancering van de Aventador LP 700-4, verklaarde President en CEO van Automobili Stephan Winkelmann: “De toekomst van onze supercars is werkelijkheid geworden met de Aventador LP 700-4.” Vandaag, tien jaar later, viert Automobili Lamborghini het verhaal van de V12-auto. De auto is een wereldwijd icoon geworden en heeft tien innovaties in het afgelopen decennium geleverd.

De waarde van de Lamborghini Aventador gaat niet alleen over de kracht van zijn atmosferische V12-motor of prestaties. Het is ook gekoppeld aan de technische innovaties die in de loop der jaren zijn geïntroduceerd met de vier verschillende versies: LP 700-4, Superveloce, S en SVJ.

1. Carbon Fiber

De Aventador LP 700-4, met zijn monocoque van carbon fiber die niet eerder in Lamborghini-supercars was gezien, vestigde het leiderschap van het merk in de productie en ontwikkeling van composietmaterialen. Dit maakte van de autofabrikant uit Sant’Agata het eerste bedrijf dat zo’n groot aantal carbon fiber-elementen in huis produceerde.

De monocoque van carbon fiber van de Aventador, gebouwd met behulp van verschillende gepatenteerde Lamborghini-technologieën, heeft een schaal die de cockpit, vloer en het dak combineert tot een geheel. Hierdoor wordt een extreem hoge structurele stijfheid gegarandeerd. Samen met de twee aluminium subframes voor en achter is het een technische oplossing die naast de stijfheid ook een uitzonderlijk laag gewicht van slechts 229,5 kilogram biedt.

Het dak van de Roadster-versie bestaat uit twee delen die volledig van carbon fiber zijn gemaakt, een verdere ontwikkeling van de Murciélago die een softtop had. Deze technologieën zorgen niet alleen voor een geweldige esthetiek, maar ook voor optimale stijfheid, ondanks het extreem lichte dak. In feite weegt elk deel van het dak minder dan 6 kilogram.

Het gebruik van carbon fiber nam toe met de Superveloce-versie: op de deurpanelen en dorpels. Maar voor het eerst bij een productieauto werd er ook voor het interieur Carbon Skin®-technologie gebruikgemaakt.

2. Vierwielaandrijving

De absolute kracht van de Lamborghini Aventador maakte het vanaf het begin noodzakelijk om een betrouwbare transmissie te hebben, waardoor de bestuurder de best mogelijk rijervaring kreeg. De elektronisch geregelde koppelverdeling tussen de voor- en achterwielen is gebaseerd op drie componenten: een Haldex-koppelverdeler, een zelfblokkerend achterdifferentieel en een voordifferentieel dat samenwerkt met het ESP. In slechts enkele milliseconden kan dit systeem de koppelverdeling aanpassen aan de rijomstandigheden van het voertuig en in de meest kritieke gevallen 60% van het koppel naar de vooras overbrengen, afhankelijk van de door de bestuurder geselecteerde rijmodus.

 

3. Push Rod

Sinds de allereerste versie is de Lamborghini Aventador uitgerust met het innovatieve Push Rod-ophangingssysteem. Het systeem, geïnspireerd door de Formule 1, is voorzien van stangen die zijn bevestigd aan het onderste deel van de naafbehuizing van elk wiel, die de krachten ‘overbrengen (duwen)’ naar de schokdemper-veerconstructie. Deze stangen zijn horizontaal gemonteerd aan het bovenste deel van het frame, op zowel de voor- als achterkant. Het Push Rod-systeem bevatte vervolgens magnetorheologische schokdempers (MRS) op de Superveloce, die onmiddellijk reageren op de wegomstandigheden en rijstijl: de demping wordt in elke bocht aangepast, waardoor het rollen aanzienlijk wordt verminderd en de handling en besturing van het voertuig aanzienlijk responsiever worden. Deze ‘adaptieve’ ophangingsfunctie vermindert ook het ‘frond-end duiken’ tijdens het remmen.

4. Independent Shifting Rod (ISR)

De Aventador heeft een gerobotiseerde versnellingsbak gemonteerd, buitengewoon in 2011 voor een supersportwagen op de weg. Het systeem (zeventraps plus achteruitversnelling) zorgt voor extreem snel schakelen. De Independent Shifting Rod (ISR)-versnellingsbak is voorzien van twee lichtgewicht schakelstangen van carbon fiber die de synchronisatoren tegelijkertijd bewegen: een voor het inschakelen van de versnelling en een voor het uitschakelen. Dankzij dit systeem kon Lamborghini een schakeltijd van slechts 50 milliseconden bereiken, de snelheid waarmee het menselijk oog beweegt.

5. Drive Select Modes en EGO-modus

Naast de Aventador is ook het aanpassen van de rijstijl geëvolueerd. De rijmodi van de Aventador LP 700-4 boden vijf stijlen voor de versnellingsbak: drie handmatige (Strada, Sport en Corsa) en twee automatische (Strada-auto en Sport-auto). Op de Aventador Superveloce hadden deze modi echter een grotere mogelijkheid om de rij-setup te wijzigen, waardoor via de drie Drive Select-systeemmodi (Stada, Sport en Corsa) de motor, transmissie, differentiëlen, schokdempers en stuurinrichting konden worden aangepast. Een belangrijke evolutie kwam met de Aventador S, waardoor de bestuurder kon kiezen tussen vier verschillende rijmodi: STRADA, SPORT, CORSA en EGO. Met deze nieuwe modus kan de bestuurder kiezen uit verschillende aanvullende configuratieprofielen die kunnen worden aangepast door de voorkeurscriteria voor tractie, besturing en ophanging te selecteren binnen bereik van de instellingen.

6. Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva (LDVA)

Op de Aventador is de longitudinale controle afkomstig van de Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva-regeleenheid (LDVA – Lamborghini Active Vehicle Dynamics), een verbeterde ESC-strategie die voor het eerst op de Aventador S is geïntroduceerd. Dit zorgt voor een snellere en een meer nauwkeurige controle van de tractie en het rijgedrag van het voertuig volgens de geselecteerde rijmodus. LDVA is een soort elektronisch brein dat nauwkeurige realtime informatie ontvangt over de beweging van het voertuig via input die door alle autosensoren wordt verzonden. Het kan daarom onmiddellijk de beste set-up definiëren voor alle actieve systemen, waardoor het beste rijgedrag onder alle rijomstandigheden wordt gegarandeerd.

7. Aerodinamica Lamborghini Attiva (ALA 2.0) en LDVA 2.0

Om de weglegging en prestaties van de Aventador te verbeteren, werd het Aerodinamica Lamborghini Attiva 2.0-systeem op de SVJ-versie geïntroduceerd, evenals een verbeterd LDVA-systeem van de tweede generatie.

Het door Lamborghini gepatenteerde ALA-systeem, dat voor het eerst verscheen op de Huracán Performante, werd opgewaardeerd naar ALA 2.0 op de Aventador SVJ. Het werd opnieuw gekalibreerd om rekening te houden met de grotere laterale acceleratie van de auto, en tegelijkertijd werden nieuwe luchtinlaat- en aero-kanaalontwerpen geïntroduceerd.

Het ALA-systeem varieert de aerodynamische belasting actief om een hoge neerwaartse druk of een lage luchtweerstand te bereiken, afhankelijk van de dynamische omstandigheden. Elektronisch bediende motoren openen of sluiten actieve kleppen in de frontsplitter en op de motorkap, die de luchtstroom in het voor- en achtergedeelte sturen. De Lamborghini Dinamica Veicolo Attiva 2.0 (LDVA 2.0)- regeleenheid, met verbeterde traagheidssensoren, regelt alle elektronische systemen in de auto in realtime, waarbij de ALA-systeemkleppen in minder dan 500 milliseconden worden geactiveerd. Zo wordt de beste aerodynamische configuratie onder alle rijomstandigheden te garanderen.

8. Vierwielbesturing

Met de introductie van de Aventador S profiteert de zijdelingse controle nu van het vierwielbesturingssysteem, dat voor het eerst is toegepast op een auto uit de Lamborghini-serie. Dit systeem zorgt voor meer wendbaarheid bij lage en gemiddelde snelheden en meer stabiliteit bij hoge snelheden. Het wordt gecombineerd met Lamborghini Dynamic Steering (LDS) op de vooras, wat een natuurlijkere respons en een grotere reactiviteit in krappe bochten garandeert. Het is specifiek aangepast om te worden geïntegreerd met het Lamborghini Rear-Wheel Steering (LRS)-systeem. Twee afzonderlijke actuatoren reageren binnen 5 milliseconden op het stuur van de bestuurder, waardoor de hoek in realtime kan worden aangepast en de balans tussen wegligging en tractie wordt verbeterd. Bij lage snelheid staan de achterwielen in de tegenovergestelde richting van de stuurhoek, waardoor de wielbasis vrijwel wordt verkleind. Bij hoge snelheden daarentegen staan de voor- en achterwielen in dezelfde richting als de besturing, een opstelling die het mogelijk maakt de wielbasis virtueel te vergroten, voor meer stabiliteit te zorgen en de reactiviteit van het voertuig te optimaliseren.

De V12 start binnen 180 milliseconden opnieuw op, veel sneller dan een conventioneel stop-startsysteem.

9. Stop-Start Systeem

Sinds 2011 zet Lamborghini zich in om het verbruik en de vervuiling te verminderen en vooral om de efficiëntie te verhogen. Vanaf de LP 700-4 versie is de Lamborghini Aventador uitgerust met een innovatief en snel stop-startsysteem met supercap voor het opslaan van elektrische stroom, waardoor het brandstofverbruik aanzienlijk kan worden verminderd. De autofabrikant uit Sant’Agata introduceerde de allernieuwste technologie voor het nieuwe Aventador stop-startsysteem, nog niet eerder gezien in de auto-industrie: de elektrische stroom om de motor opnieuw te starten na het stoppen (bijvoorbeeld bij verkeerslichten) wordt geleverd door de supercar, wat resulteert in een extreem snelle herstart. De V12 start binnen 180 milliseconden opnieuw op, veel sneller dan een conventioneel stop-startsysteem. In lijn met Lamborghini’s filosofie over een lichtgewicht constructie, resulteert de nieuwe technologie in een gewichtsvermindering van 3 kilogram. Een traditionele voertuigaccu voedt alleen de elektronische systemen, is kleiner van formaat en gaat bijna de hele levensduur van het voertuig mee.

10. Cylinder Deactivation System (CDS)

De tweede technologie die de efficiëntie verhoogt, is het Cylinder Deactivitation Systeem (CDS). Bij verminderde belasting en bij rijsnelheden onder de 135 km/u deactiveert de CDS een van de twee cilinderbanken, zodat de motor blijft functioneren als een zescilinder-in-line. Bij de minste aanraking van het gaspedaal komt het volledige vermogen weer beschikbaar. Zowel het CDS-systeem als het stop-startsysteem werken ongelooflijk snel, vrijwel zonder dat de bestuurder het merk en zonder op enige manier afbreuk te doen aan de sensatie van het rijden. Ze zorgen echter wel voor een aanzienlijke verbetering van de efficiëntie: in vergelijking met dezelfde auto zonder deze technologieën, is het gecombineerde brandstofverbruik van de Aventador met 7% verminderd. Bij snelheden van rond de 130 km/u is de vermindering van het brandstofverbruik en de uitstoot van vervuilende stoffen ongeveer 20%

Terugkijkend op de oorsprong van de namen van de Lamborghini-auto’s, ontlenen de Sant’Agata Bolognese-auto’s hun namen aan vechtstieren: Miura, Jarama, Reventón en Murciélago, maar een van de meest pittige van deze stieren was Aventador.

In Saragossa in 1993 bleek Aventador de dapperste stier in de arena te zijn. Gedurende zijn geschiedenis heeft de supercar – die in 2011 door Automobili Lamborghini werd gelanceerd – zijn betekenis bewezen door resoluut vooruitgang te boeken in de auto-arena met tien jaar innovatie.