Maserati gaat racen in Fanatec GT2 European Series Championship 2023

26 July 2022
#Maserati #MC20 GT2

Maserati maakt nóg een stap met haar motorsportstrategie: de MC20 – die al in de vroege ontwikkelingsfasen ook is ontworpen als closed-wheel raceauto – gaat deelnemen aan het Fanatec GT2 European Series Championship. De nieuwe racer van Maserati maakt zijn debuut in 2023.

De MC20 GT2, die Maserati beschikbaar maakt voor klanten en teams, is gebaseerd op de productieversie met al indrukwekkende specificaties, waaronder de innovatieve Nettuno-motor met nieuwe Maserati Twin Combustion (MTC)-technologie, de ophanging met dubbele draagarmen en semi-virtuele stuuras, en een monocoque van koolstofvezel.

Maserati’s terugkeer op het circuit in GT-competities vormt de ideale link tussen het nieuwe tijdperk voor het merk en de overwinningen van de MC12 in de FIA GT-kampioenschappen van 2004 tot 2010. De MC12 won de 24 Uur van Spa maar liefst drie keer (2005, 2006 en 2008).

Davide Grasso, CEO van Maserati: “We worden gedreven door onze passie, zowel op de weg als op het circuit. We hebben een lange geschiedenis in de autosport en we zijn enorm trots om met de buitengewone MC20 te racen. De racerij is altijd Maserati’s natuurlijke habitat geweest en nu, zowel in het Fanatec GT2 European Series Championship als in het Formula E Championship, maakt ons merk een nieuwe start.”

Jean-Marc Finot, Senior VP, STELLANTIS Motorsport: “Maserati Corse brengt met de MC20 GT2 de link tussen het Formule E-fabrieksprogramma en onze reguliere modellen. Deze nieuwe stap completeert de legacy van Maserati in de motorsport. De MC20 is een fantastische auto, en we zijn blij dat we onze gepassioneerde klanten er nu ook mee kunnen laten racen op het circuit”.

Maserati GT2 – Specificaties en technische gegevens

Voertuig
– Eenzits raceauto, niet voor de openbare weg gehomologeerd
– Maserati Centro Stile design
– Breedte/hoogte (mm) 2020* x 1220*
– Drooggewicht te bepalen in BoP

Voldoet aan de FIA veiligheidsvereisten
– FIA-gehomologeerde FT3 120 L brandstoftank
– FIA-gespecificeerde brandblusser

Motor
– Maserati Nettuno motor
– V6 90° twin turbo
– 000 cc
– Vermogen te bepalen in BoP (630 pk basismotor in ontwikkeling)
– Maserati Twin Combustion (MTC) Twin Spark met TJI double combustion control
– Dry sump

Aandrijflijn/transmissie
– 2WD sequential racing zesversnellingsbak met schakelpeddels
– Racing-koppeling, limited-slip self-locking mechanisch differentieel

Carrosserie
– MC20 GT2 racing kit carrosserie
– High-performance aërodynamica
– Instelbare achtervleugel
– Hoge downforce
– LED koplampen
– FIA-goedgekeurd regenlicht
– Lexaan vooruit en zijramen

Chassis
– Ultra-licht carbon
– FIA-gehomologeerde rolkooi
– 3/4 ingebouwde luchtkrikken

Remmen
– Racing remklauwen en geventileerde raceremmen
– Unieke remkoeling

Banden
– Unieke 18” aluminium velgen
– Speciaal lockingsysteem
– Slick banden

Ophanging
– Dubbele wishbones met semi-virtuele stuuras
– Instelbare racing dempers
– Instelbare stabilisatorstangen voor en achter

Interieur
– Instelbare racepedalen
– Verstelbare stuurkolom
– 6-punts racegordels
– Multifunctioneel carbon stuurwiel
– Achteruitrijcamera (optioneel)
– In-car camera voor video-opname (optioneel)
– Datasysteem
– Display voor weergave optimalisatie van rijprestaties (optioneel)
– Airconditioning
– Bandenspanningscontrolesysteem (optioneel)
– Instelbare racing ABS en tractieregeling

* Wijzigingen voorbehouden tijdens ontwikkeling.