Morgan Super 3: de geheel nieuwe Morgan

24 February 2022
#Morgan #morgan #Nieuw model #Super 3

Vandaag onthult de Morgan Motor Company de Super 3, een van de meest fascinerende en onderscheidende auto’s die het bedrijf ooit heeft gebouwd. De Super 3 is van meet af aan ontworpen om karakter, opwinding en avontuur naar een hoger niveau te tillen: eigenschappen die altijd al nauw verbonden waren met Morgans driewielige voertuigen sinds het bedrijf 113 jaar geleden werd opgericht.

De kern van de persoonlijkheid van Super 3 is zijn karakter. Boven alles is een driewielige Morgan een auto die je verleidt om achter het stuur te kruipen en je een unieke combinatie laat ervaren van een mechanisch gevoel, verbinding met de omgeving en een verschijning die er heel anders uitziet dan alle andere voertuigen op de weg. Weinig auto’s betrekken hun inzittenden meer bij wat er gebeurt dan een Super 3, die eigenaren aanmoedigt bij het ambacht van het autorijden en hen opzweept mooie avonturen te beleven.

Als de meest persoonlijk samen te stellen auto van het merk ooit kent de Super 3 een lange lijst aan opties en accessoires die eigenaren kunnen kiezen om hun eigen auto uniek te maken. Van accessoires voor avontuurlijke toertochten tot kleurstellingen die gebaseerd zijn op racewagens, de Super 3 kan allerlei gedaantes aannemen om een te worden met de persoonlijkheid van de eigenaar. Drie van dat soort voorbeelden zijn te zien op de introductiemodellen.

Zoals elke Morgan wordt Super 3 gebouwd in Malvern, Worcestershire, in de Pickersleigh Road-fabriek van het merk. Ervaren vakmannen en vakvrouwen maken met de hand auto’s in de roodstenen gebouwen sinds 1914, vijf jaar nadat HFS Morgan de allereerste Morgan ontwikkelde, bekend als ‘The Runabout’.

Overzicht

Met Super 3 introduceert Morgan een nieuwe ontwerpfilosofie. In vergelijking met zijn voorganger, de 3 Wheeler, die is ontworpen in de stijl van de met een V-twin uitgeruste driewielers uit de jaren twintig, hebben de ontwerpers en technici van Super 3 zich laten inspireren door het midden en de tweede helft van de vorige eeuw. Het luchtvaarttijdperk was een periode waarin er een logische relatie bestond tussen functie en vorm, terwijl de horizon van de verbeelding verbreed werd.

Aerodynamische en mechanische eisen hebben de vorm en de proporties van Super 3 sterk beïnvloed. Dit is het meest zichtbaar in de gegoten aluminium structuur die het gezicht van de auto bepaalt, de motor ondersteunt, de hoeken begrenst en lucht naar de aan de zijkant gemonteerde koelsystemen voert. Twee rechthoekige ‘diffuser plates’, ‘sideblades’ genoemd, zorgen op intelligente wijze voor de koeling en zijn tevens de basis voor het bevestigen van koffers, bagagerekken en race-accessoires.

Super 3 is de eerste Morgan die vanaf een blanco vel papier is ontworpen sinds de introductie van de Aero 8 in 2000 en de grootste visuele vernieuwing van het merk sinds de Plus 4 Plus uit 1962. Super 3 speelt met de herkenbare perceptie van Morgans design, maar blijft trouw aan de onderliggende principes en historie van het merk.

Een helder ontwerp is een van de kernwaarden van Morgan, en Super 3 toont dat waar je ook naar kijkt. Elk detail, ongeacht hoe miniem het soms ook lijkt, heeft een onderliggend mechanisch doel: de hele auto viert het huwelijk van design en engineering. Voorbeelden hiervan zijn er te over op Super 3. Bijvoorbeeld de metalen afdrukken op de zijpanelen van de voetenruimte, die het oppervlak versterken maar tegelijkertijd een ontwerpdetail lijken. Alles is eerlijk, en heeft een reden.

Interieur

Het interieur van Super 3 is, en dat is noodzakelijk gezien het avontuurlijke karakter, ontworpen om weerstand te bieden aan de elementen. Het beschermingsniveau tegen water en stof is IP64, wat betekent dat elk deel van het interieur stofdicht is en bestand tegen spatwater vanuit alle richtingen. Dat geldt zelfs voor de USB-aansluitingen. Het minimalistische dashboard beschikt over Morgans traditionele centraal geplaatste meters, maar voor het eerst in een Morgan zijn ze volledig digitaal. Hun behuizing, naar keuze afgewerkt in geanodiseerd zwart of zilver, is van metaal, zoals elk aanraakdeel in de cabine. Dat voelt koud en als echt materiaal. De start/stopknop is gebaseerd op de vuurknop zoals in een militair vliegtuig, net zoals in de voorganger van de Super 3.

De keuze voor de stoelbekleding bestaat uit materialen zoals vinyl, waterbestendig leer, zadelleer met extra duurzaamheid en een technisch materiaal dat een hoge mate van waterbestendigheid, UV-bestendigheid en makkelijk onderhoud combineert tot een aantrekkelijk alternatief voor leer.

Voor het eerst is er een verwarming voor het voetencompartiment beschikbaar en dat maakt Super 3 nog meer geschikt voor het avontuur. Het comfort is vergroot door een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel en een eenvoudig uitneembare, verstelbare set pedalen.

Bodemplaat

Het fundament van de Morgan Super 3 is een gelijmd aluminium Superformed monocoque platform. Morgan’s expertise met gelijmde aluminium bodemplaten gaat meer dan twee decennia terug, met de start van de Aero 8-productie, en werd verder uitgebreid met het CX-Generation-platform dat wordt sinds 2020 wordt gebruikt voor de Plus Four en sinds 2019 in de Plus Six. Het platform van Super 3 evolueert die technologie nog verder.

Voor het eerst in de geschiedenis van Morgan is het platform een echte monocoque. Dit zorgt niet alleen voor een lichter en stijver chassis, maar biedt ook bouwvoordelen en geeft meer interieurruimte voor de inzittenden. Zijn stijfheid komt niet alleen de dynamiek van de auto ten goede, maar verhoogt ook de veiligheid, waarbij de Super 3 voldoet aan dezelfde veeleisende M1- en Reg. 12-frontale botsingsnormen zoals Morgan’s Plus Four en Plus Six.

Aandrijving

In 1933 introduceerde Morgan de F-Type driewieler, die de overstap maakte van V-twin power naar een conventionele Ford-motor, ondergebracht onder een motorkap. Bijna een eeuw later is Ford opnieuw gekozen om de motor te leveren, met name de innovatieve 1,5-liter atmosferische driecilinder benzinemotor. Hij is krachtig, efficiënt en karaktervol en biedt een combinatie van eigenschappen die hem perfect geschikt maken voor zijn toepassing in de Morgan Super 3. Er is veel tijd gestoken in het afstemmen van de akoestiek van de motor en het versterken van het natuurlijke en onderscheidende driecilinderkarakter. De motor is uitzonderlijk compact en heeft ervoor gezorgd dat het ontwerp van de Super 3 zijn vorm heeft behouden zonder de passagiersruimte te compromitteren.

De motor is gekoppeld aan een vijftraps Mazda-versnellingsbak, zoals te vinden in de MX-5 en gebruikt in de uit productie gaande Morgan 3 Wheeler. In tegenstelling tot het vorige model is er echter geen ‘compensator‘ nodig in de aandrijflijn, waardoor de complexiteit en het gewicht worden geminimaliseerd. De bevel box (bevel box is haakse overbrengingen achter de zitting waar de cardanas overgaat in riemaandrijving) is opnieuw ontworpen met behulp van een aangepast tandprofiel en wordt aangedreven door een met koolstofvezel versterkte aandrijfriem.

Rijdynamiek

De kern van elke Morgan is rijplezier, en dankzij meer dan een eeuw ervaring is het bedrijf een wereldleider geworden in het dynamische gedrag van driewielige voertuigen. Super3 is geen uitzondering. Hij is fundamenteel stabiel – bereikt door een toewijding om de massa van het voertuig binnen zijn contactdriehoek te houden – en voelt aan als verankerd aan de weg, maar met een assertief instuurgevoel. De ophanging met trekstang is hierbij de sleutel, die de massa naar binnen brengt en de onafgeveerde massa vermindert, terwijl de luchtstroom naar de radiatoren wordt bevorderd.

De achterband van een driewieler speelt een cruciale rol in het rijgedrag en de dynamische eigenschappen. Het bedrijf heeft een rigoureus testprogramma ondergaan om de exacte bandenkeuze voor de achterkant van de Super 3 te bepalen. Na uitgebreide praktijktests en simulaties werd een Avon-vierseizoenenband geselecteerd om een optimale sliphoek te bieden. De achterband van een driewieler wordt vaak blootgesteld aan het vuilste, natste deel van de weg en moet als aandrijfband voldoende contact en grip behouden.

Opties & accessoires

Super 3 is de meest configureerbare Morgan tot nu toe. Het bedrijf heeft een uitgebreide lijst samengesteld van meer dan 200 opties en accessoires, die iedere eigenaar in staat stelt zijn Super 3 op maat te maken. Een belangrijk doel van het project was het ontwerpen en homologeren van alle accessoires en opties naast de ontwikkeling van Super 3. Dit zorgt er niet alleen voor dat de opties in volledige harmonie met het voertuig werken, maar maakt het onnodig om extra opties achteraf aan te brengen nadat het voertuig is gebouwd.

Feedback van eigenaren van eerdere driewielige modellen heeft een belangrijke rol gespeeld bij het definiëren van enkele van de belangrijkste accessoire-thema’s. Deze thema’s – waarvan er drie te zien zijn op de voertuigen die bij de lancering werden gedemonstreerd – omvatten adventure touring, contemporary design en classic motorsport.
Morgan heeft veel van zijn eigen opties en accessoires ontwikkeld en heeft met verschillende belangrijke partners samengewerkt om de beschikbare opties te helpen samenstellen. Deze projectpartners zijn onder andere Malle London, Beeline en Quad Lock.

Super 3, de naam

Morgan heeft een lange geschiedenis als het gaat om het woord ‘Super’ in zijn productnamen, die teruggaat tot Super Sports-driewielers van de jaren dertig en meer recent met de vierwielige auto’s zoals de Aero SuperSports. Bij elk model staat de term voor een verbeterd prestatie- en verfijningsniveau en een vooruitgang van technologie. Super 3 is hier de belichaming van. Een ander verband is de prominente plaats van de term ‘super’ in het Amerikaanse lexicon van de jaren vijftig en zestig, een cultuurperiode waarin een deel van de vroege inspiratie voor Super 3 verankerd was. Super definieert ook een nieuwe productfamilie voor het bedrijf, voegt zich bij de ‘Plus’-reeks en is het begin van een nieuwe ontwerptaal voor toekomstige modellen.

Geschiedenis

HFS Morgan bouwde zijn eerste driewieler in 1909, waarmee hij de gelijknamige fabrikant uit Malvern oprichtte. Driewielers zouden tot 1952 worden geproduceerd, in die tijd vestigden ze talloze records in races en gingen ze op avontuur in enkele van de meest extreme delen van de wereld. In 2011 zou Morgan de driewieler nieuw leven inblazen met een versie geheel in de geest van de vroege auto’s met V-twin-motor.
Opmerkelijk was de introductie van een nieuwe variant in 1932, de F-Type, die een ingesloten afgeleide Ford-automotor had in plaats van de originele voorin gemonteerde V-twin, het zou profetisch zijn voor een verhaal dat zich negen decennia later zou herhalen. De oorspronkelijke behoefte aan de F-Type was gebaseerd op feedback van klanten, met onder meer de vraag van klanten naar een derde versnelling en een achteruit.

Bestellen

Super 3 kan vanaf de introductie worden besteld bij Morgan-dealers in het VK, Europa, de VS en geselecteerde ROW-markten. Klanten in het VK en Europa ontvangen hun voertuigen als eerste, en leveringen in de VS volgen later in 2022. Japan, Australië en geselecteerde andere ROW-markten volgen later. Geïnteresseerde klanten kunnen in Nederland contact opnemen met Louwman Exclusive in Utrecht, importeur en enige dealer in Nederland voor informatie over beschikbaarheid. De prijs in Nederland wordt later bekend gemaakt.