Backstage bij Louwman Exclusive –

Alexander Sterk

‘Onderscheidend zijn’ is het motto van Alexander Sterk. De vlotsprekende Brand Manager heeft in zijn carrière regelmatig onconventionele middelen ingezet om zijn doel te bereiken. Zo bood hij zijn leidinggevende aan om gratis als autoverkoper aan de slag te gaan zodat hij zich kon bewijzen. Tegenwoordig zorgt hij voor een onderscheidende ervaring voor McLaren-rijders bij Louwman Exclusive. Op zijn werkplek, met een echte McLaren Formule 1 op de achtergrond, vertelt hij met passie over de bijzondere mensen in zijn klantenkring en het belang van het onderscheidend zijn.

Je lijkt een echt sales-dier. Toch startte je carrière in het magazijn.
Ik was geen studiebol, dus ik ben vrij snel gaan werken. Mijn eerste baan was magazijnassistent bij een Toyota-dealer. Ik zag de jongens van Verkoop met nette stropdassen en een auto van de zaak. Dat commerciële stond mij wel aan. Ik ging naast mijn werk kosteloos auto’s verkopen op vrijdag en zaterdag. Na een tijdje ging dat zo goed dat ik van de directie full-time autoverkoper mocht worden.

En toen had je de smaak te pakken?
Daarna wilde ik natuurlijk meer. Als verkoper werken voor Toyota op de AutoRAI, dat was het walhalla. Ik werd het eerste jaar niet uitgenodigd om tijdens de RAI te werken. Uiteraard ging ik er toch naartoe in eenzelfde pak als de standbemanning en draaide gewoon mee. Alleen had ik geen hotelkamer tot mijn beschikking, dus ik heb zelfs een keer in de auto overnacht om de volgende ochtend weer op de RAI te kunnen werken. Het jaar erna werd ik wel uitgenodigd door de importeur. Dat vond ik een hele eer. Ik leerde meer mensen kennen in de autobranche waaronder Frits Kroymans. Bij hem werd ik assistent bedrijfsleider van een Toyota-vestiging en later richtte ik me specifiek op de gebruikte auto’s binnen de groep. Arjen was destijds directeur van een aantal Saab-vestigingen van Kroymans. We hadden een goede klik en hielden ook na de tijd bij Kroymans contact. Toen hij mij benaderde voor een baan bij Louwman Exclusive runde ik net een aantal jaar mijn eigen bedrijf in gebruikte auto’s. Ik koos toch voor een nieuw avontuur en dat is inmiddels vijf jaar geleden.

Je was specialist in gebruikte auto’s. Hoe bevalt het om ook nieuwe auto’s te verkopen?
Ik heb veel ervaring in het gebruikte segment, maar beiden gaan me goed af. Een nieuwe McLaren is natuurlijk geen eenheidsworst. Je kunt ze letterlijk zelf samenstellen. Ze zijn net zo uniek als de McLaren-rijders zelf. Dat maakt het werk ook interessant. Mensen kiezen bewust voor McLaren. Het is voor hun de zoveelste auto. Ze hadden ook weer een Porsche kunnen kopen. De keuze voor McLaren kan absolute verliefdheid zijn, of ze willen zich onderscheiden van de rest. Toen we vijf jaar geleden begonnen ontstond snel het idee om die mensen bij elkaar brengen. Ze zijn allemaal op een bepaalde manier succesvol en hebben een interessant verhaal. Van de Bugatti-verzamelaar of een drieëntwintig-jarige Bitcoin-handelaar tot een ex-militair die succesvol is geworden in de telecommunicatie. We organiseren INVITED avonden waar mensen met elkaar delen hoe ze succesvol zijn geworden en hebben gekozen voor een unieke auto, bijvoorbeeld een McLaren. We doen dat samen met onze partners zoals Holland Casino, Gassan en Heeren van de Wijn. Zo brengen we mensen bij elkaar.

De aanschaf van een McLaren is dus meer dan alleen het in ontvangst nemen van de autosleutels. Het is een unieke klantbeleving?
Je moet altijd onderscheidend blijven denken. Zorgen dat je iets hebt wat een ander niet heeft. Dit is een persoonlijk bedrijf met persoonlijke aandacht voor onze klanten. Dat kan in hele kleine dingen zitten. Onze monteurs hebben een eigen visitekaartje. Zij hebben ook direct contact met de eigenaar van de auto. En ik stuur wel eens zomaar een ansichtkaart naar een klant. Het onverwachte maakt iets bijzonder. Dat flesje water in de auto na onderhoud kent iedereen nou wel.

Je rijdt regelmatig in de meest exclusieve auto’s. Gaat je hart nog wel sneller kloppen van een gewone auto?
Jazeker! Thuis hebben we een Toyota Aygo en een jongtimer Jaguar. Maar het meeste plezier beleef ik aan een ritje met de kinderen of de hond in onze Daf cabriolet. Ik ging 12 jaar geleden een kastje ophalen dat ik op marktplaats had gekocht. Bij de mevrouw van het kastje zag ik de Daf in de garage staan. Het was de auto van haar overleden man. Ze wilde er eigenlijk geen afstand van doen, maar uiteindelijk ging ze overstag op de voorwaarde dat ik hem niet zo verkopen. Ik heb hem opgeknapt en inmiddels heeft het hele gezin er plezier van.


OVER ALEXANDER
Brand Manager McLaren | In dienst sinds: 2013 | Leeftijd: 49 jaar | Kinderen: 3 | Wat houdt hem bezig buiten het werk: Alexander is gek op wandelen met zijn hond Jack en gaat graag met zijn kinderen op pad in zijn Daf cabriolet.