Backstage bij Louwman Exclusive –

Gerke Hogewind

Volgens Gerke Hogewind zijn alle technicians bij Louwman Exclusive perfectionistische mensen en is hij daarop geen uitzondering. Naast zijn werk als technician voor Lamborghini en Maserati doet hij ook het onderhoud van zijn eigen Volkswagen uitsluitend zelf, zo vertelt hij. “Je weet gewoon teveel van auto’s om het aan een ander over te laten.”

Je werkt nu ruim twee jaar als technician bij Louwman Exclusive, hoe bevalt je werk?
Ik heb het harstikke goed naar mijn zin. Hiervoor heb ik veel ervaring opgedaan bij onder andere een Volkswagen- en Audi-dealer en bij Renault. Dat gaf een brede basis naast mijn diploma’s. Maar de manier waarop we hier werken is wel anders dan in een ‘standaard’ dealerbedrijf.

Wat is het grootste verschil tussen werken bij Louwman Exclusive en een ander dealerbedrijf?
Het bedrijf zelf is een stuk persoonlijker. Je bent hier geen nummer, net zoals de klant geen nummer is. Het grootste verschil vind ik dat we hier meer in teamverband werken. Soms kom je zelf letterlijk een hand tekort als je met iets bezig bent en dan kun je gerust een collega vragen om te helpen. En andersom helpen we ook bij de ‘Engelse’ kant als het bij de Italiaanse merken wat rustiger is.

Wat vind je het leukste aspect aan jouw werk?
Het vervangen van motoren vind ik erg leuk. Het komt niet veel voor, maar zo’n grote klus met verschillende werkzaamheden is interessant om te doen. Met name bij een Lamborghini. De motor zit in een kleine ruimte samen met de versnellingsbak en zelfs de uitlaat. Het zit heel complex in elkaar, dus je bent er behoorlijk zoet mee. Ik vind werken aan een Maserati ook leuk uiteraard, maar dat is toch een wat ‘normalere’ auto in vergelijking met een Lamborghini. Je wordt getriggerd om inventief te zijn als je werkt aan een Lamborghini. Om sommige sensoren te vervangen moet eigenlijk de hele auto uit elkaar omdat je er anders niet bij kan. Het is leuk om daar dan een creatieve oplossing voor te bedenken zodat je tijd bespaart.

Een afwisselende baan dus, met deze twee mooie merken op de brug?
Jazeker. We hebben een grote verantwoordelijkheid voor de auto waar we aan werken en dat geeft ook extra afwisseling. Het is niet alleen het onderhoud wat wij doen, we leggen ook aan de klant uit wat we hebben gedaan aan zijn auto. Of we rijden samen een stuk in zijn auto wanneer hij een trilling of geluid heeft gehoord. Het is prettig om dan direct contact met de klant te hebben, want het geluid wat jij hoort hoeft niet het geluid te zijn waar de klant zich aan irriteert. De training van Maserati sluit goed aan op deze manier van werken. Je leert ieder detail van een auto kennen en dat maakt het eenvoudiger om alles goed uit te leggen.

Na het onderhoud overhandigen we de auto aan Roy en die maakt de auto dan weer schoon en mooi. Als monteur heb je daar weinig tijd voor en je ziet ook dat Roy elke auto met liefde weer helemaal netjes maakt, dus het is fijn dat hij er is. Wat dat betreft is het echt een team effort wat we hier doen.

Werk je in je vrije tijd ook nog graag aan auto’s?
Ik heb altijd het onderhoud aan mijn eigen auto’s gedaan. Ik heb nu een Volkswagen Passat en ik weet dat de monteurs van Volkswagen ook goed worden opgeleid, maar toch denk je dat je het zelf beter kan omdat het je eigen auto is. Je weet teveel van auto’s, dus je weet dat er verschil zit in schoonmaken of goed schoonmaken van de remmen. Ik wil dat een auto 200% goed is en niet 75%. Ik denk dat de technicians die hier werken behoorlijk perfectionistisch zijn. En dat moet hier natuurlijk ook.


OVER GERKE
Technician Lamborghini en Maserati | In dienst sinds: 2015 | Leeftijd: 32 jaar | Kinderen: 1 |Wat houdt hem bezig buiten het werk: naast het onderhouden van zijn eigen Volkswagen besteedt Gerke nu veel tijd aan zijn jonge dochter.