Backstage bij Louwman Exclusive –

Gerrit Wijmenga

Gerrit Wijmenga werkte jarenlang aan de mooiste Maserati’s en Lamborghini’s. Hij deed niet alleen het onderhoud, maar maakte zelfs gereedschap om onderhoud eenvoudiger te kunnen uitvoeren. Sinds een paar jaar heeft hij de Italiaanse sportwagens verruild voor Lexus. Nu het zelf ontwerpen van gereedschap niet meer nodig is, wendt hij zijn vindingrijkheid aan voor ware kunst uit de werkplaats.

Na jaren van Italiaanse auto’s heb je de overstap gemaakt naar Lexus. Hoe is dat voor iemand die graag sleutelt?
Het is een andere ervaring dan werken aan exclusieve sportwagens. Lexus wordt in grote getale gemaakt en zit heel anders in elkaar. Het is fysiek minder zwaar dan werken aan een Lamborghini waar alles groot en lastig te bereiken is. Dat was de reden om de overstap te maken. Dezelfde werkzaamheden kosten ook minder tijd. Een grote beurt bij een Lexus duurt een aantal uren. Toen ik ooit begon bij Maserati duurde een grote beurt wel iets langer.

Je werkte heel lang met Lamborghini en Maserati, heb je ooit aan iets anders gewerkt?
Toen ik studeerde voor automonteur werkte ik bij een Volvo-dealer in De Bilt. Ik heb daar heel veel geleerd van mijn leidinggevende. Dat was echt een vakman en twee keer in de week na het werk leerde hij ons de kneepjes van het vak. Het is net als wanneer je je rijbewijs hebt, dan moet je ook uren rijden om echt ervaring te krijgen. Een bougie vervangen op school is toch anders dan in de werkplaats. Hij leerde ons ook in een bepaald tempo te werken want dat is in een werkplaats belangrijk. Op de opleiding werd daar niet op gelet.

Na mijn opleiding moest ik in dienst. Ik was de laatste lichting van de dienstplicht. Door mijn opleiding was de landmacht een logische keuze, maar ik wilde graag aan grote machinerie werken en zo kwam ik bij de marine. Ik werd machinist op een onderzeebootjager. Dat was een geweldige ervaring. Ik kon aanblijven bij de marine, maar had met de Volvo-dealer afgesproken dat ik na de dienstplicht terug zou komen, dus dat heb ik gedaan. Na een paar maanden ging het bedrijf een fusie aan en werden vijfentwintig mensen ontslagen, waaronder ikzelf.

Hoe ben je toen bij Maserati terechtgekomen?
Het was een lastige tijd in de auto-industrie. De banen lagen niet voor het oprapen. Er was een arbeidsbureau die adverteerde met de slogan ‘wij vinden een baan voor u’. Dus ik ging elke dag om 9 uur bij hen langs om te vragen of ze al een baan voor me hadden tot ze er moe van werden! Toen kwamen ze met een baan bij Hessing. Ik moest er alleen nog officieel solliciteren. Tijdens het gesprek kreeg ik de vraag ‘denk je dat je aan een V8 kan sleutelen?’. Ik zei: “Ik zou niet weten waarom niet, of ik nou aan 4 of aan 8 bougies moet draaien maakt voor mij geen verschil”. Dat bleek het goede antwoord, want ik werd aangenomen. Ik startte met het onderhoud aan de Amerikaanse Fords van General Motors. Een paar jaar later kreeg ik Maserati en Lamborghini. Het waren allemaal prachtige auto’s om aan te werken, maar je moest er wel creatief voor zijn. Ik heb zelf gereedschap gemaakt om het stellen van de kleppen van een Maserati eenvoudiger te maken. Met het gereedschap van de Italianen kon je maar één klep per keer afstellen. Zo’n klus duurde twee hele dagen. Ik bedacht een tool waarmee ik twee kleppen tegelijk kon afstellen en toen duurde het nog maar drieënhalf uur. Bij de fabriek vonden ze dat geweldig.

Tegenwoordig maak je geen gereedschap meer, maar je blijft inspiratie halen uit de werkplaats.
Ik maak kunstobjecten van oude onderdelen. Voor de rally’s die we organiseren maak ik de trofeeën. Nu ben ik bezig met een schemerlamp. Ik heb er al één gemaakt voor een vriend die pas getrouwd is. Die bestond uit een nokkenas van een McLaren, een zuiger van een TVR, een vliegwiel van een Maserati en bedrading van de Gamma. Het begon ooit met 2 bochtjes van een uitlaat. Daar zag ik een autootje in. Ik heb ze samen gelast en er 4 remzuigertjes onder gezet. Ik kijk gewoon regelmatig in de bakken met oude onderdelen en dan kom ik op ideeën. Het moet niet je werk worden maar zo is het leuk om te doen.


OVER GERRIT
Lexus technician | In dienst sinds: 2012 | Leeftijd: 60 jaar | Burgerlijke staat: gehuwd | Kinderen: 2 dochters | Wat houdt hem bezig buiten het werk: Gerrit heeft Engelse roots, dus hij bezoekt regelmatig familie en vrienden in Engeland.