Backstage bij Louwman Exclusive –

Jan van der Jeugd

De passie voor auto’s en het commerciële talent van Jan van der Jeugd kwamen op jonge leeftijd al tot bloei. Hij verkocht auto’s nog voor hij zelf zijn rijbewijs had. Inmiddels zit hij al 35 jaar met veel plezier in het auto vak en is hij Brand Manager Maserati bij Louwman Exclusive. Een gesprek over de liefde voor Italiaanse auto’s en de doorslaggevende stem van vrouwen bij de aankoop van een Maserati.

Je wist zo te horen al vroeg wat je wilde worden?
De commerciële aanleg zat er al vroeg in en de passie voor auto’s heb ik ook al van kinds af aan. Ik heb de IVA gedaan en mijn eerste baan was bij een Citroën-dealer in Dordrecht. Ik was net 18 jaar en had nog geen rijbewijs. Dat was natuurlijk wel grappig om klanten te vertellen hoe goed die auto’s reden, terwijl ik zelf met de trein naar het werk ging.

Dan kun je gerust stellen dat je een talent voor sales had.
Ik heb affiniteit met techniek en vind het ook heerlijk ontspannend om een auto te poetsen en helemaal mooi te maken. Maar het klantcontact ligt mij gewoon goed. Ik ben geen fan van ‘platte’ sales en wat dat betreft kan ik hier echt mijn ei kwijt. Het is leuk om samen met de klant te kijken naar de mogelijkheden die onze merken te bieden hebben. En echt te komen tot een keuze die helemaal past bij de klant.

Je bent Brand manager Maserati. Een merk waar een persoonlijke aanpak bij uitstek past.
Iedere Maserati is bijna een unieke auto. Er zijn veel mogelijkheden om je auto te personaliseren. Het mooie aan Maserati is dat je dus nooit een ‘standaard’ gesprek hebt met klanten. Iedereen is anders en het accent van de auto is per klant verschillend. Mensen vertellen vaak veel over hun leven. Hoe ze een vaak succesvolle carrière hebben opgebouwd. Door ze beter te kennen, kan ik ze ook beter helpen bij het maken van hun keuze. Ik heb altijd een voorliefde gehad voor Italiaanse auto’s. Van de Italiaanse merken is Maserati zo stijlvol en exclusief dat de Italianen het merk zelfs boven Ferrari plaatsen. L’Ultimo zeggen ze, Maserati is echt de overtreffende trap. Een Maserati koopt men niet zodat de buurman hem op de oprit kan zien staan, maar voor zichzelf.

Overigens is bijna 40% van de aankopen van een Maserati gerelateerd aan een vrouw. Dat is heel veel. Vrouwen hebben een grote invloed op het aankoopproces en Maserati is echt een merk dat veel vrouwen aanspreekt. Stijlvol en chique. Ik leverde recent een auto af aan een man die vertelde dat hij van zijn vrouw een nieuwe auto moest kopen. En het moest een Maserati worden. Hij koos voor een Levante. Zijn vrouw ontmoette ik pas toen ik de auto leverde aan het echtpaar.

Heb je naast de liefde voor Italiaanse auto’s ook al affiniteit met de Engelse merken van Louwman Exclusive?
Ik ben dan wel Brand Manager Maserati, maar naast dit specialisme werken we binnen het sales en aftersales-team heel veel samen. Dus ook de andere merken hebben mijn aandacht en kan ik echt waarderen. Het is een mooie diverse groep merken, niets lijkt op elkaar. Datzelfde geldt voor de mensen die hier werken. We hebben allemaal ons specialisme en zijn verschillend, maar we werken hecht samen. Die persoonlijke aandacht is er niet alleen bij sales. De klant merkt dat ook als ik hem voorstel aan Gerke die aan zijn auto werkt in de werkplaats of Roy die die de auto perfect schoon weet te maken. Het zijn exclusieve merken en de persoonlijke aandacht maakt het een speciaal bedrijf. Als relatieve nieuwkomer valt me dat nog regelmatig op.


OVER JAN
Brand Manager Maserati | In dienst sinds: 2018 | Leeftijd: 53 jaar | Kinderen: 2 dochters | Wat houdt hem bezig buiten het werk: Jan is een fanatiek hockeyer.