Backstage bij Louwman Exclusive –

Jeroen Stoelinga

Jeroen Stoelinga heeft passie voor zijn vak. Dat blijkt niet alleen uit wat hij vertelt, maar ook uit wat hij doet. Van de McLaren swoosh die hij liet tatoeëren op zijn arm tot de besloten Facebook-groep die hij startte met een collega-monteur om wereldwijd de beste tips en tricks met elkaar te kunnen delen. Het woord McLaren valt vaak tijdens het gesprek. U bent vast gewaarschuwd.

Technician voor Maserati en McLaren, dat klinkt als een droombaan!
Dat is het ook. De laatste tijd werk ik steeds meer voor McLaren. Het is een jong merk en er komen nu steeds meer auto’s bij ons in de werkplaats. Toen ik hier startte werkte ik voor Maserati en Lamborghini maar twee jaar geleden was er plek voor een tweede monteur voor McLaren. Daar heb ik volmondig ja op gezegd. Ik werk samen met Bas en hij is nog steeds een beetje mijn leermeester als het aankomt op de fijne kneepjes.

Wat is het grootste verschil tussen McLaren en Lamborghini in het uitvoeren van onderhoud?
Het verschil zit voornamelijk in hoe de auto is opgebouwd. Een Lamborghini oogt groot en massief, maar ook daarin is het soms lastig om een onderdeel te vervangen. Bij de ontwikkeling van McLaren wordt goed gekeken naar de verdeling van het gewicht. Alles zit zo centraal mogelijk in de auto. Het zit heel mooi in elkaar, maar je kunt er vaak niet goed bij. Ik ben nu bezig met een sensor. Om daar aan te kunnen werken moet de hele brandstoftank uit de auto.

Het verschil met een reguliere auto is groter dan tussen McLaren en Lamborghini. Ik heb hiervoor bij Volkswagen gewerkt. Een sensor vervangen is bij een Volkswagen heerlijk. Het is veel simpeler. Je kunt er zowat omheen rennen. En door de massaproductie is ook de diagnostiek eenvoudiger. Wanneer er een storing is krijg je de oplossing meestal meteen uit de laptop die je aan de auto hangt. Maar ik mis het niet. Het is een goede basis geweest waar ik systematisch heb leren werken. Ik ben blij dat ik nu hier mijn vak mag uitoefenen, dit is de uitdaging waar ik naar zocht.

Als er een McLaren met een storing binnenkomt en je hangt de laptop eraan, krijg je dan niet het antwoord zoals bij Volkswagen?
Bij een storing krijg je een indicatie van het probleem. De sensor die een melding geeft kan zelf stuk zijn, maar het kan ook zijn dat de sensor verkeerde informatie geeft omdat er wat anders stuk is. Dan is het een gevolgstoring. Dus je moet het systeem goed kennen om uit te vinden wat het exacte probleem is. Er kunnen wel vijf verschillende oorzaken achter zitten.

Daar komt dus veel kennis bij kijken.
Dat klopt. En de techniek staat nooit stil, dus het leren stopt niet na je diploma Technisch Specialist. Binnenkort ga ik bijvoorbeeld weer op training voor airconditioning omdat die techniek is veranderd en er nu met andere gevaarlijke stoffen wordt gewerkt. Vanuit Maserati en McLaren worden ook meerdere keren per jaar trainingen georganiseerd. Het is een hoog technisch niveau waar je dieper ingaat op nieuwe modellen en technieken. Bij McLaren leggen ze niet alleen de nadruk op de technische kennis, maar ook op de beleving rondom het merk. Ik heb tijdens een cursus alles geleerd over de historie van McLaren en de visie van Bruce McLaren om de auto’s altijd maar lichter en slimmer te maken. Dan realiseer je dat je echt een bijzonder beroep hebt en dat maakt mij nog enthousiaster om aan deze auto’s te werken. Het zijn niet alleen prachtige auto’s en ze gaan heel hard, maar er zit zoveel historie achter.

Heb je daarom ook de McLaren swoosh op je arm laten zetten?
Ja, het was gewoon het perfecte moment. Ik volgde een cursus in Woking bij de fabriek samen met andere monteurs van over de hele wereld. ’s Avonds zat ik met een Duitser en een Amerikaan in een pub te praten over tatoeages. Onderweg naar huis zag ik een tattooshop. Dus ik riep: “Let’s do it!” De Duitser haakte af, maar de Amerikaan en ik hebben ter plekke een McLaren-tatoeage laten zetten. Het was vlakbij de fabriek in Woking waar de auto’s gebouwd worden. Het moest zo zijn.

De sfeer tijdens zo’n cursusweek is heel goed. Je leert iedere keer nieuwe monteurs kennen. Samen met de Amerikaanse monteur heb ik een besloten Facebook-pagina opgezet als een soort vraagbaak. Het is soms net ervaring van anderen die je kan helpen bij iets specifieks en waardoor je veel tijdwinst kunt behalen. McLaren is meer dan een merk alleen. Het is een community.


OVER JEROEN
Technician McLaren en Maserati | In dienst sinds: 2014 | Leeftijd: 30 jaar | Wat houdt hem bezig buiten het werk: barbecueën met vrienden, een terrasje pakken of een avond Netflixen ter ontspanning.