Backstage bij Louwman Exclusive –

Justin van Reen

Justin van Reen wilde als kind monteur worden, maar door een voor hem verrassend havo-advies na de lagere school koos hij voor een andere weg richting de autobranche. Inmiddels is hij een man met een nieuwe missie; alle kneepjes van het vak leren en ooit voor zichzelf beginnen. Hij timmert bij Louwman Exclusive hard aan de weg als sales administrator.

Justin van Reen wilde als kind monteur worden, maar door een voor hem verrassend havo-advies na de lagere school koos hij voor een andere weg richting de autobranche. Inmiddels is hij een man met een nieuwe missie; alle kneepjes van het vak leren en ooit voor zichzelf beginnen. Hij timmert bij Louwman Exclusive hard aan de weg als sales administrator.

Wat is er gebeurd met je jongensdroom om monteur te worden?
Daar is niks van terecht gekomen. Ik wilde altijd naar het vmbo om te leren voor automonteur. Maar onverwacht kreeg ik havo-advies. Dat advies heb ik gevolgd, maar de autobranche bleef wel mijn doel. Ik heb bewust gekozen voor de brede studierichting Commerciële Economie. Mijn minor heb ik gericht op ondernemen in de autobranche en ook met mijn stages bij Louwman Exclusive en The Gallery heb ik aangestuurd op de autowereld.

Je hebt geen spijt dus dat je nu geen monteur bent?
Ik heb weinig technisch inzicht, dus achteraf is het maar goed dat ik geen monteur ben geworden. Mijn doel is nu om alle facetten van het autobedrijf goed te leren kennen, zodat ik ooit voor mezelf kan beginnen. De Louwman Group is groot, dus ik heb hier de mogelijkheid om veel te leren. Ik heb nu de kans gekregen om de overstap van marketing naar sales te maken.

Hoe bevalt je nieuwe baan als sales administrator?
Ik ben nog maar recent gestart, maar het bevalt goed. Ik ben verantwoordelijk voor de verkoopadministratie en ook voor de coördinatie van een stuk aftersales. Zodra de klant een auto gekocht heeft bij een van onze verkopers, neem ik het dossier over. Ik plan de auto in bij de werkplaats voor onderhoud, zorg dat hij wordt gepoetst en klaargemaakt voor de aflevering. Ook heb ik contact met de klant om aanvullende wensen te bespreken, zoals een auto-volgsysteem of een verzekering. Ik maak met de klant de afspraak voor de aflevering en zorg dat voor die tijd de papierwinkel, zoals de tenaamstelling, is geregeld. De verkoper levert de auto uiteindelijk af aan de klant.

Dat klinkt als een interessante baan als je het hele autobedrijf wilt leren kennen.
Dat klopt. Ik heb met veel mensen binnen het bedrijf contact. Ik opereer tussen verkoop en aftersales in en dat maakt mijn baan interessant. Ze hebben allebei hetzelfde doel, namelijk de auto perfect afleveren aan de klant. Maar de werkplaats is druk bezet en de verkoper wil de klant zo snel mogelijk zijn auto leveren. Ik zorg voor de balans tussen beiden door een duidelijke planning.
Maar daarnaast heb ik ook veel contact met andere collega’s, bijvoorbeeld van de financiële administratie of mijn collega Paul die auto’s inkoopt. Ik zorg dat de auto’s op transport gaan, gekeurd worden en in sommige gevallen een Nederlands kenteken krijgen.

Je vertelde dat je ooit een eigen autobedrijf zou willen beginnen. Weet je al wat je wilt gaan doen?
Ik heb er al veel over nagedacht, maar ben nog jong en wil veel zien en doen. Iedereen kan in theorie handelen in auto’s, maar je moet er wel gevoel voor hebben. Mijn passie ligt bij Italiaanse auto’s. Ik heb hier ook het meeste gevoel bij Maserati.

Wat maakt Italiaanse auto’s zo bijzonder volgens jou?
Italianen hebben oog voor detail. Het is niet alleen ontworpen voor functionaliteit, maar ook voor de schoonheid en spanning. Een klant van mij verwoordde het laatst zo: “Heb je liever een mooie vrouw die vergeet te koken, of een vrouw die iedere dag kookt maar niet zo spannend is”. Daar bedoelde hij Maserati mee. Als je instapt dan moet je al lachen, die auto’s zijn gewoon gaaf.

———————————————————————————————————-
OVER JUSTIN
Sales administrator | In dienst sinds: 2017 | Leeftijd: 23 jaar | Wat houdt hem bezig buiten het werk: voetballen met zijn team.