Backstage bij Louwman Exclusive –

Patrick Teunissen

Patrick Teunissen maakte vorig jaar de overstap van het hoofdkantoor van de Louwman Group naar een plek ‘dichter bij het vuur’ bij Louwman Exclusive. De droom om autoverkoper te worden liet hij ooit varen voor een bedrijfseconomische studie. Eind goed al goed, want nu is zijn werkplek alsnog in een showroom met uitzicht op de mooiste modellen.

Je werkt nog maar kort bij Louwman Exclusive, maar bent toch geen onbekende in dit pand.
Nee, ik heb voor de overstap naar Louwman Exclusive al 6 jaar bij het hoofdkantoor van de Louwman Group in Den Haag gewerkt. Ik heb aangegeven dat ik graag meer ‘in’ de business wilde werken, waar je direct te maken hebt met de achtergronden bij de cijfers en statistieken in mijn werk. Toen deze functie op mijn pad kwam paste dat dus perfect.

En bevalt het werken in de business? Je zit letterlijk in de showroom!
Ja, dat bevalt goed. Ik heb ook bij KPMG gewerkt en daar vond ik het ook heerlijk om door de scheepshal van een klant te lopen en de voorraad te bekijken in plaats van werken vanaf het hoofdkantoor aan de Zuidas. De cijfers op papier blijven anders erg abstract. Hier zie je ook de details die je vanaf een hoofdkantoor nooit ziet. Je hebt meer inzicht en invloed op wat er gebeurt. En dit is ook een bijzonder autobedrijf, want alles wat bij een autobedrijf speelt vind je hier in het kwadraat. De merken zijn atypisch en dat maakt het allemaal complexer. Een volumemerk kabbelt administratief gezien redelijk door, dit is echt anders.

Heb je altijd een passie voor automobielen gehad?
Mijn vader heeft video-opnames dat ik als jongetje met een los stuurtje in de tuin speel. Mijn moeder werkte bij een Mitsubishi-dealer en ik ging als kind vaak mee om te kijken in de showroom en de werkplaats. Als ik naar de AutoRAI ging, kwam ik met een gevulde tas met brochures terug. Ik wilde aanvankelijk graag naar de IVA voor een opleiding tot autoverkoper, maar gaandeweg de middelbare school ontdekte ik dat ik goed was in de financiële vakken en toen heb ik die richting gekozen. Maar het enthousiasme voor de auto’s bleef.

Nu kun je je financiële kennis toepassen op een autobedrijf en werk je alsnog in een showroom. Je hoeft dus geen spijt te hebben dat je destijds niet voor de IVA hebt gekozen.
Inderdaad. Bovendien moet je bepaalde kenmerken hebben om een verkoper te zijn en die heb ik niet. Verkopen is onderdeel van je persoonlijkheid. Ik ben sterk met cijfers en meer een einzelgänger in mijn werk. Het leuke van dit bedrijf is dat het zo kleinschalig is en bestaat uit allemaal beroepsneuroten. Allemaal hebben ze gemeen dat ze alles voor de klant willen doen. Die drive is mooi om te zien. Het feit dat het een klein bedrijf is vind ik ook een voordeel. Iedereen die hier werkt doet er hetzelfde toe en samen zetten we iets moois neer.

Heb je een favoriet merk in de showroom?
Vanaf mijn werkplek heb ik uitzicht op McLaren en Maserati en die laatste is ook meteen mijn favoriet. Het grove geweld van een McLaren vind ik interessant, maar ik houd meer van de finesse en stijl van Maserati. De afwerking binnen vind ik prachtig. Het nadeel van dit autobedrijf is dat je teveel mooie auto’s ziet. Het wordt ook heel snel gewoon. Maar het is net zoiets als op dieet gaan als je bij McDonalds of een snoepwinkel werkt. Je wilt gewoon een mooie auto. Je moet je wel beseffen dat het een bijzondere winkel is. Dat realiseer ik me altijd als mijn kinderen tijdens schoolvakanties langskomen en weer enthousiast hun ogen uitkijken.


OVER PATRICK
Manager Finance | In dienst sinds: 2018 | Leeftijd: 41 jaar | Burgerlijke staat: gehuwd | Kinderen: 2 dochters | Wat houdt hem bezig buiten het werk: Patrick gaat graag met zijn dochters op stap naar Scheveningen en uiteten.