Backstage bij Louwman Exclusive –

Patrick van Doorn

Patrick van Doorn is Parts Advisor voor McLaren, Bentley en Rolls-Royce. Compleet verschillende merken waardoor geen dag hetzelfde is. “Soms ben ik een halve dag bezig met het uitzoeken van onderdelen voor een Rolls-Royce uit de jaren 30. Dat is toch iets anders dan een setje remblokken van een McLaren uit het magazijn pakken”. Over het plezier in zijn werk en waarom hij geen monteur is geworden vertelt hij tijdens een kop koffie in het magazijn.

Je hebt een interessante combinatie van Engelse merken in jouw pakket zitten!
Ik heb Rolls-Royce en Bentley vanaf het begin gedaan. Toen Hessing werd overgenomen door Louwman Exclusive bleef ik deze merken in mijn portfolio houden. Ook heb ik , sinds de start van McLaren bij ons in 2014, het voorraadsysteem en het fysieke magazijn hier opgezet. Dat was een interessante klus. Bij de start was er slechts één model, maar nu is het een hele reeks. Voor ieder model heb je weer aparte onderdelen. Inmiddels is het een behoorlijk magazijn.

Hoe bepaal je welke onderdelen je in het magazijn op voorraad legt?
Dat verschilt per merk. Er is een verplichte onderdelenlijst die de fabriek ons voorschrijft. Die onderdelen moeten altijd op voorraad zijn. Dat zijn veelal service-onderdelen zoals filters, remblokken, etc. Daarnaast maak ik zelf de afweging wat we op voorraad houden. Ieder model heeft zijn aandachtspunten. Ik heb voor McLaren bijvoorbeeld veel bumpers en voorruiten liggen. Mensen vragen regelmatig waarom ik die heb liggen. De enige reden is service. Als iemand een kapotte ruit heeft of een paaltje heeft geraakt heb ik het onderdeel direct beschikbaar. De bumper kan direct in de goede kleur gespoten worden en de klant kan snel weer rijden. En dat scheelt dus tijd voor de klant.

Kun je altijd alle onderdelen leveren?
In principe wel. We hebben natuurlijk niet alles op voorraad, maar voor bepaalde merken hebben we 24-uurs levering en voor andere duurt het wat langer. Het ligt ook erg aan het model. Er rijden Bentley’s en Rolls-Royce’s rond van 60 of 70 jaar oud en daarvoor moet je echt de boeken in om na te gaan welk onderdeel je nodig hebt. Daarvan heeft zelfs de fabriek niet meer alle onderdelen, dus dan moet je je netwerk in Engeland aanspreken. We gaan altijd op zoek naar de originele onderdelen, maar in overleg met de klant kunnen we dan wel eens uitkomen bij de after market of kiezen voor tweedehands-onderdelen als de klant daar voor kiest. Het zijn tijdrovende klussen, maar het maakt het werk juist zo interessant.

Wilde je als kind al in de auto’s werken?
Ik vond auto’s altijd al interessant en ik was heel jong toen ik al een richting op school moest kiezen. Samen met een aantal vrienden koos ik voor motorvoertuigentechniek. Ik ben opgeleid tot 2e autotechnicus. Mijn eerste baan was vrachtwagenmonteur. Na een paar jaar werken kwam ik erachter dat ik de commerciële kant van het autobedrijf interessanter vond. Ik wilde meer met mijn hoofd werken en minder met mijn handen. Ik zag een vacature als magazijnmedewerker bij Audi en Volkswagen en werd aangenomen. De technische achtergrond is heel handig. Klanten hebben wel eens technische vragen en die kan ik dan ook beantwoorden.

Wat vind je het leuks aan je werk als Parts Advisor?
Het klantcontact en de diversiteit van het werk. Iedere dag is anders. Je verdiept je vaak in verschillende dingen. Ons werk kost meer tijd dan in een gemiddeld magazijn. En dat maakt het werk juist interessant. Dat komt ook door de merken uiteraard. Ik heb Bentley en Rolls-Royce echt leren waarderen en met McLaren heb ik dat nu ook. Je ziet hoe een merk zich ontwikkelt en dat het steeds meer gaat leven bij mensen. Het is een geweldige rijdersauto en een merk met toekomst. Het is mooi om daar aan bij te dragen.


OVER PATRICK
Parts Advisor | In dienst sinds: 2012 | Leeftijd: 38 jaar | Kinderen: 2 zonen | Wat houdt hem bezig buiten het werk: Basketbal, mountainbiken, fitness… Een paar sporten waar Patrick zich mee bezighoudt.