Backstage bij Louwman Exclusive –

Pieter de Vries

Sinds een jaar zorgt Pieter de Vries ervoor dat de technicians en Service Advisors hun werk nog beter kunnen doen. Als werkplaats coördinator zorgt hij dat alles op rolletjes loopt en ook onverwachte werkzaamheden voor klanten snel worden opgepakt. Ondanks dat hij zelf niet meer sleutelt, werkt hij nog steeds in de werkplaats en dat bevalt hem goed.

Werkplaats coördinator is een nieuwe functie binnen Louwman Exclusive. Heb je er zelf invulling aan kunnen geven?
Ja, dat is het mooie van dit bedrijf. Ik kreeg de mogelijkheid om, uiteraard in overleg, mijn baan zelf in te richten. Dat geldt voor iedereen hier denk ik. Als je een idee hebt hoe iets beter kan, kun je het direct toepassen en zien of het werkt. Werkplaats coördinatie betekent bij Louwman Exclusive letterlijk het coördineren van de werkzaamheden in de werkplaats en het informeren van Service Advisors en alle chauffeurs. Zodat iedereen zijn werk goed kan doen en we een planning kunnen aanpassen wanneer werkzaamheden uitlopen. Ik zorg dat de technician aan de auto kan blijven werken en een collega die ruimte heeft andere werkzaamheden kan overnemen.

Werk je zelf ook aan de auto’s?
Er is veel specifieke kennis nodig voor het onderhouden van de auto’s die wij in de werkplaats krijgen, dus in principe niet. In uitzonderlijke gevallen kan ik een kleine reparatie doen zoals het vervangen van een remlicht. Ik heb zelf dertien jaar als monteur bij een Ford-dealer gewerkt en tien jaar als werkplaats chef. Ik kan bijvoorbeeld met technicians meedenken als ze vastlopen op wat de oorzaak van een storing zou kunnen zijn. Maar in de eerste plaats zorg ik ervoor dat het werk goed wordt verdeeld en we grip houden op de planning. Ik kijk wie voor onverwachte werkzaamheden even kan bijspringen. Zo kunnen andere technicians prettig doorwerken en kan ook de Service Advisor zich concentreren op zijn eigen werk en blijven communiceren met de klant. En bovenal weet de klant eerder waar hij aan toe is.

Is je taak als werkplaats coördinator bij Louwman Exclusive vergelijkbaar met je vorige baan als werkplaats chef?
Er zijn zeker overeenkomsten, maar ook grote verschillen. Hier hebben de technicians een hele zelfstandige rol. Ze hebben regelmatig contact met de klant. Ze spreken allemaal goed Engels, doordat ze veel contact hebben met de fabriek. Dat ze dat allemaal al zelf doen is een groot verschil. Bij mijn vorige werk onderhield ik ook het contact met de fabriek, maar daar hadden we maar één merk.

En zien de technicians en service advisors dat het werk nu beter is gepland?
Ja zeker! Het was wel even wennen, maar ik heb meteen verteld dat ik er niet ben om de technicians te vertellen hoe ze hun werk moeten doen, maar dat ik help het proces in goede banen te leiden zodat ze hun werk nog beter kunnen doen. De techncians en Service Advisors hebben nu een aanspreekpunt en dat maakt de communicatie en planning helder en beter.

Mis je het hands-on werken aan auto’s?
Soms mis ik het wel. Mijn werkplek is in de werkplaats, letterlijk tussen de receptie en de technicians in. Ik houd wel van het sleutelwerk, maar de reden waarom ik destijds werkplaats-chef werd, had ook te maken met de toename van het werken met computers. Dat trok mij minder als monteur. Daarom heb ik de overstap gemaakt naar een baan in de werkplaats waarbij ik meer logistiek bezig ben. En daardoor heb ik weer nieuwe dingen geleerd.

Heb je buiten je werk nog passie voor auto’s?
Ik doe zelf niet veel meer met auto’s. Vroeger kocht ik wel auto’s en knapte ik ze mooi op. Ik wilde voornamelijk iets met techniek doen en toen ben ik vanzelf de autovoertuigentechniek in gerold. Ik heb ook geen voorkeur voor een bepaald merk, ieder merk heeft zijn eigen charmes.


OVER PIETER
Workshop coördinator | In dienst sinds: 2018 | Leeftijd: 41 jaar | Kinderen: 1 dochter | Wat houdt hem bezig buiten het werk: Pieter rijdt in het weekend regelmatig op zijn motor.