Backstage bij Louwman Exclusive –

Sander van Druten

Sander van Druten had als kind meer interesse in vliegtuigtechniek, maar koos toch voor de opleiding motorvoertuigentechniek. Na zijn eerste baan bij Ford werd hij monteur bij Hessing. Bij Louwman Exclusive heeft hij als Service Advisor de vijf Engelse automerken onder zijn hoede. Hoe hij dat doet, legt hij uit tijdens een goede kop koffie.

Hoe gaat het met je werk?
Het is heel druk. Het seizoen voor Morgan-rijders begon zodra de zon begon te schijnen en daarom werden én worden veel auto’s ingepland voor onderhoud. Maar er is ook voldoende werk voor McLaren, Bentley, Rolls Royce en TVR.

Heb je altijd voor de Engelse merken gewerkt?
Nee, als monteur werkte ik voor Lamborghini en Maserati bij Hessing. Daar heb ik de overstap kunnen maken naar Service Advisor. Ik kijk er met trots op terug dat het is gelukt om die stap te maken. Als Service Advisor heb je andere competenties nodig dan als monteur. Je kunt je bij de receptie minder concentreren op één taak. Het komt voor dat je drie telefoontjes tegelijk krijgt, er een monteur staat te wachten en een klant binnenkomt.

Zijn er voor jou veel overeenkomsten tussen de verschillende merken?
De merken lijken niks met elkaar te maken te hebben, maar de mensen die ze rijden zijn toch bijna allemaal autoliefhebbers. En vaak bijzondere mensen. Succesvolle mensen die weten wat ze willen, waarom ze bijvoorbeeld voor een McLaren of een Morgan kiezen. Ieder merk heeft zijn eigen uitstraling.

Iedere Morgan is eigenlijk al uniek omdat hij met de hand is gemaakt. Dat is ook de charme van het merk. En McLaren heeft daar ook wel iets van omdat die door mensen worden geassembleerd en niet door een robot zoals andere sportwagens.

Volg je net als de monteurs speciale trainingen bij de fabriek om de auto’s goed te leren kennen?
Bij ieder merk heb ik wel een training gevolgd, maar bij McLaren hebben ze een unieke aanpak. Voor je productkennis opdoet krijg je de basistraining ‘Welcome to McLaren’, waarbij je leert over de historie van het merk en wat hun visie is. Waarom maken ze hun auto’s? Niet hoe, maar vooral waarom. Tijdens de cursus ga je een dag rijden op het circuit van Goodwood, waar de oprichter Bruce McLaren nota bene is verongelukt. En tijdens het fabrieksbezoek word je rondgeleid door zijn dochter, Amanda McLaren. Dat maakt McLaren uniek.

En die persoonlijke aanpak zie je ook terug in de auto’s?
Ja. Ze willen echt de best sturende auto’s maken die er zijn. Echt winnen. Ze zijn niet uitsluitend gefocust op de uitstraling van hun modellen, maar kijken echt hoe ze de ultieme raceauto voor op de openbare weg kunnen bouwen. Daarvoor gebruiken ze ook carbonfiber body’s, terwijl andere auto’s nog van aluminium gemaakt worden. Zij passen gewoon techniek vanuit de Formule 1 toe, dat is echt geweldig. Zelfs professionele coureurs verbazen zich hoe goed een McLaren rijdt.

Wat vind je het leukste aspect van je werk?
Het leuke bij dit werk is, dat het om mensen draait. Het lijkt vaak dat het om de auto’s gaat, maar het gaat uiteindelijk om mensen. Ik vind het leuk dat ik nog steeds dichtbij de techniek zit, maar in mijn werk gaat het om de relatie. Hoe je goed omgaat met de diversiteit aan mensen. Zowel met klanten als met collega’s. Ik heb Louwman zien groeien van niets tot waar we nu staan en een van de belangrijkste factoren was een goed team neerzetten. Als er geen samenwerking is, is er geen goed team en dan wordt het helemaal niks. Klanten hebben in twee seconden door of het een leuk bedrijf is. En ook of wij plezier hebben in ons werk.

————————————————————————————————————————————————————–

OVER SANDER
Service Advisor | In dienst sinds: 2012 | Leeftijd: 45 jaar | Kinderen: 2 | Wat houdt hem bezig buiten het werk: zijn twee kinderen en bij voorkeur regelmatig reizen.