Backstage bij Louwman Exclusive –

Sander van ’t Ende

Als Sander van ’t Ende op een verjaardagsfeestje vertelt dat hij auto’s poetst voor zijn werk, krijgt hij regelmatig de vraag of hij dat dan de hele dag doet. Als hij vervolgens vertelt wat er komt kijken bij het in topconditie brengen van de auto’s bij Louwman Exclusive gaat er een wereld voor mensen open. “Mensen hebben geen idee wat je doet”, aldus Sander. De hoogste tijd om wat meer te weten te komen over de werkzaamheden van deze reconditioner.

Wat doet een reconditioner naast het poetsen van auto’s?
Je zorgt er voor dat zowel nieuwe als gebruikte auto’s letterlijk ‘als nieuw’ in de showroom staan of naar de klant gaan. En daar komt veel meer bij kijken dan alleen een wasbeurt. We poetsen en polijsten auto’s om de lak helemaal strak te krijgen. Repareren velgen wanneer ze stoeprandschade hebben en spuiten kleine onderdelen over zoals spiegelkapjes of parkeersensoren. Naast de buitenkant zorgen we ook dat het interieur er goed uitziet. We poetsen dashboards en repareren schade aan leren bekleding. We brengen de auto dus cosmetisch weer in perfecte staat.

Is er een opleiding voor reconditioner of leer je dit ‘on the job’?
Ik ben begonnen als autopoetser bij Hessing via het uitzendbureau. Ik had hele andere ambities, dus ik zag het als een tijdelijke baan. Maar collega’s zeiden destijds al dat ik over 20 jaar hier nog rond zou lopen. Hebben ze toch gelijk gekregen… Ik vond het poetsen en netjes maken van de auto’s leuk om te doen en vervolgens leerde ik polijsten en volgde cursussen voor het mengen van kleuren, spuiten en het werken met leer. Het is best een creatief vak.

Wat vereist de grootste creativiteit in jouw werk?
Het maken van kleuren voor leerreparaties is soms lastig. Je hebt uiteraard een RAL-kleurenwaaier om je op weg te helpen, maar de exacte kleur van ieder interieur is toch anders. Kleuren veranderen door UV licht, pigment van handen en lichaamsvetten. Soms ben je een uur bezig met het mengen van een kleur. Dan kun je hem het beste even weg zetten en de volgende dag kijken welke kleur je ziet. En dan weet je vaak meteen ‘een paar druppels van dit of dat en dan heb ik hem’. Dat is lastig, maar ook leuk om te doen. Als ik het recept heb voor een kleur van een auto bewaar ik die ook. Dan kan ik de volgende keer sneller aan de slag met de juiste kleur. We gebruiken de verf die we mengen bijvoorbeeld om een stoel over te spuiten waar een blauwe zweem op zit van een spijkerbroek. We spuiten eerst de kleur en daarna nog een beschermende topcoating. De kleurverf geeft dus nooit af.

Werk je alleen aan gebruikte auto’s of auto’s van klanten?
Ook auto’s die klaargemaakt worden voor aflevering komen bij ons. Zelfs gloednieuwe auto’s nemen we soms onder handen. Uiteraard worden die in de fabriek al geschuurd en gepolijst, maar soms zie ik nog een poetsbaan of vind ik hem nog net niet strak genoeg. Een auto moet hier echt 100% zijn voor hij naar de klant gaat.

Neem je die creativiteit en hang naar perfectie ook mee naar huis?
Thuis mag er best een krasje in de leren bank zitten hoor. Maar mijn hobby is varen en iedere boot die ik koop, knap ik helemaal op. De kussens maak ik schoon en spuit ik soms over. De buitenkant van de boot polijst ik. Zo is de boot altijd weer mooier als ik hem verkoop. Ik ben begonnen met een rubberboot en inmiddels heb ik een speedboot van 9 meter. Ik vind zowel het varen en waterskiën als het werken aan mijn boot ontspannend. Het is leuk om iets moois te maken voor jezelf.

———————————————————————————————————-
OVER SANDER
Reconditioner | In dienst sinds: 2012 | Leeftijd: 42 jaar | Wat houdt hem bezig buiten het werk: werken aan en genieten van zijn boot op de Loosdrechtse plassen.