Backstage bij Louwman Exclusive –

Tammo van der Vooren

Als tiener werkte Tammo van der Vooren al in het automaterialenbedrijf van zijn oom en knutselde hij brommers op voor zijn klasgenoten. Geen wonder dus dat hij voor een opleiding aan de IVA koos en daarna in de autobranche ging werken. Hij werkte voor verschillende automerken in het luxe segment en voelt zich als Brand Manager Lexus dan ook als een vis in het water.

Sinds het begin van 2018 ben je Brand Manager voor Lexus. Hoe bevalt dat?
Dat bevalt heel goed! Ik ben verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten voor Lexus. Ik werk al sinds 2015 bij Louwman Exclusive, maar heb de functie als Brand Manager dit jaar overgenomen van mijn collega Paul die nu de inkoop van alle auto’s doet. Ik heb lang voor Mercedes gewerkt, dus ik ken het luxe segment goed. Paul is nog steeds betrokken bij Lexus als ik vrij ben en we sparren regelmatig over de inruil van auto’s.

Heb je na drie jaar bij Louwman Exclusive al het Lexus-gevoel?
Ja, ik ben hier echt ingeburgerd. Door mijn ervaring met meerdere merken uit het luxe segment, waar Lexus onder valt, kan ik goed de verschillen aangeven en me verplaatsen in de klant. Lexus is in mijn ogen vaak een te bescheiden merk. Ik denk dat mensen positief verrast worden als ze eenmaal kennis heb mogen maken met het merk. Lexus schreeuwt niet van de daken en dat zou wat mij betreft wel wat meer mogen. Het is mooi om te zien dat ze met de nieuwe modellen meer een statement maken. Voorheen probeerden ze een breed publiek aan te spreken met modellen die iedereen wel leuk kon vinden. De nieuwe modellen hebben scherpere contouren en zijn daardoor meer uitgesproken en gedurfd. Dat vind je mooi of niet.

Heb je altijd een passie gehad voor auto’s?
Als kind vond ik auto’s en techniek al interessant. Samen met mijn broer knapte ik brommers op voor vrienden van school. Daar financierden we dan weer ons eigen vervoer mee. Ook werkte ik tijdens schoolvakanties in de automaterialenzaak van mijn oom. Ik hielp in de winkel, bracht materialen rond en bouwde audioapparatuur en alarmsystemen in. Na de havo ben ik gestart met de opleiding aan de IVA. Nadat ik deze had afgerond wilde ik graag werken bij een bijzonder automerk. Dat lukte toen ik bij Smart kon starten. Dat was oprecht een bijzonder leerzame ervaring. Daarna heb ik bij Saab- en Mercedes-dealers gewerkt en onder andere een vestiging van Mercedes in Zeist opgezet voor de Stern Groep. Mijn collega Paul heb ik daar ooit aangenomen. Nadat hij vertrok naar Louwman Exclusive hebben we altijd contact gehouden en zo ben ik hier drie jaar geleden terechtgekomen.

Besteed je je vrije tijd ook aan auto’s?
Ik zou er wel wat meer tijd aan willen besteden, maar ik heb jonge kinderen en in het weekend spendeer ik graag tijd met mijn gezin. Mijn jongste dochter is 7 en de oudste is 10 jaar, dus de garage staat voorlopig vol met fietsen en een motorfiets die er bijna nooit uitkomt. In het weekend rijden mijn vrouw en dochters vaak paard. Daar ben ik regelmatig bij te vinden. Eén dochter zit op voetbal, dus als ik vrij ben ga ik mee naar voetbaltraining. Als ze later groot zijn is er vast wel weer tijd en ruimte voor een leuke auto.


OVER TAMMO
Brand Manager Lexus | In dienst sinds: 2015 | Leeftijd: 38 jaar | Kinderen: 2 dochters | Wat houdt hem bezig buiten het werk: in het weekend staat Tammo graag langs de lijn om zijn dochter aan te moedigen bij voetbal.