Backstage bij Louwman Exclusive –

Thomas Middeldorp

Thomas Middeldorp had van kinds af aan één missie: autoverkoper worden. Na een blauwe maandag op de IVA vond hij een andere, bijzondere weg om zijn doel te bereiken. Inmiddels werkt hij al bijna 15 jaar met veel plezier in de autobranche. Sinds dit voorjaar versterkt hij het team van Louwman Exclusive.

Je bent een echte autoliefhebber, dan voel je je hier dus als een vis in het water?
Het is een heerlijke plek om te werken. Ik heb al eerder met merken uit het hogere segment gewerkt en dat bijzondere wat een premium merk met zich meebrengt miste ik in mijn vorige baan. Ik vind dat nu weer terug in McLaren en de exclusieve vreemde merken.

Je hebt niet de ‘standaard’ weg naar de autobranche gekozen via de IVA?
Ik heb 3 maanden de IVA gedaan, maar ik was nog te jong. Ik wist mijn hele leven al dat ik in de auto’s wilde werken, dus ik zocht gewoon een kortere weg. Ik had een baantje als pizzakoerier en moest op een avond pizza’s afleveren bij een autodealer in Zoetermeer. De man achter de balie bleek de eigenaar van een aantal dealerbedrijven in de regio. Ik vroeg of hij niet wat voor mij te doen had op zaterdag. Ik mocht van hem op gesprek bij de vestiging in Boskoop. Daar verkochten ze Peugeot. Ik had niets met Franse auto’s, maar ik dacht ‘als ik iets kan verkopen waar ik niks mee heb, dan kan ik dat over een paar jaar nog makkelijker met een merk dat ik wel leuk vind’. Ik was 17 jaar, ging op mijn brommer er naartoe en werd aangenomen. Ik vulde de brochures bij, stofte auto’s af en ik keek vooral naar wat de verkopers deden.
Tot de verkoper op een zaterdag in zijn lunchpauze afwezig was en een opa met zijn kleindochter de showroom binnen kwam. Ze kreeg een 206CC voor haar verjaardag. Wij hadden een gebruikte staan die ze al had gezien. Ik dacht ‘mijn collega moet niet te snel terugkomen, want ik wil dit doen’. Ik verkocht de auto voordat mijn collega terug was van de lunch. Ik leverde de order in bij de verkoopmanager en die vond het prachtig.

Heb je het McLaren virus al nu je hier een half jaar werkt?
Ik heb uiteraard de driedaagse ‘Welcome to McLaren’ training gehad waar je wordt ondergedompeld in het merk. Als je dan nog geen fan wordt, is er iets mis met je. Het is mooi om te zien hoe McLaren zich ontwikkeld. Het is zo leuk om mensen warm te maken voor McLaren. Het is een jong merk, maar wel met een rijke historie in de racerij. Dat spreekt bij veel mensen tot de verbeelding. Er zijn jonge jongens uit de IT die het moderne erg aanspreekt. Maar ook mensen die jarenlang Porsche of Ferrari hebben gereden en eens afstappen van de traditionele keuze. Porsche is inmiddels toch een ‘gewoon’ merk en dat is McLaren duidelijk niet.

McLaren is met recht een exclusief merk.
Ja, en gelukkig ook een klein merk waardoor de lijnen met de fabriek heel kort zijn. Ik kan desnoods via Whatsapp een vraag stellen aan een regiomanager en dan krijg ik snel een reactie. De mensen bij de fabriek waarderen ook onze feedback, omdat wij iedere dag met de auto’s werken en de klant spreken. We krijgen regelmatig pre-prototype modellen te zien waar we onze reactie op mogen geven. Soms leiden die discussies tot echte veranderingen.

Is die passie voor auto’s een familietrekje?
Mijn vader is wel geïnteresseerd in auto’s, maar niet zo extreem als ik dat ben. Bij mijn zoontje heb ik het niet gestimuleerd, maar sinds hij kan praten herkent hij al automerken en roept hij wat hij voorbij ziet rijden. En elke avond als ik thuiskom vraagt hij of ik een mooie auto bij me heb. Wanneer ik een keer een bijzondere auto mee heb, moet ik altijd even een klein rondje met hem rijden. Als ik laat thuis ben doen we desnoods in zijn pyjama nog een rondje.


OVER THOMAS
Sales McLaren | In dienst sinds: 2019 | Leeftijd: 31 jaar | Kinderen: zoontje van 3 jaar | Wat houdt hem bezig buiten het werk: Thomas rijdt graag motor en brengt in het weekend veel tijd door met zijn vrouw en zoon.