Backstage bij Louwman Exclusive –

Wout Methorst

Op het visitekaartje van Wout Methorst staat ‘Driver’ als functie, maar Manus-van-alles dekt de lading waarschijnlijk beter. Iedere dag is uniek en heel vaak loopt het anders dan van tevoren gepland. “Mijn werk is net de Efteling, alleen hoef ik geen kaartje te kopen”, grapt hij. Of zijn werkdag echt te vergelijken is met een ritje in de Python? Oordeel zelf.

Je omschrijft jezelf als Manus-van-alles. Hoe ziet jouw werkdag er ongeveer uit?
Als ik op kantoor moet zijn begin ik vroeg. Ik woon in de Betuwe, dus ik rijd graag voor de files uit. Ik ben verantwoordelijk voor het onderhoud van het terrein en het pand, dus ik start de dag altijd met een rondje over het terrein om te kijken of er niks kapot is gemaakt en alles nog goed werkt. Ik overleg aan het begin van de week met de Customer Service Manager welke klussen ik ga oppakken in het pand. Daarnaast werk ik ook voor de haal- en brengservice. Er is geen stelregel voor hoeveel ik intern of extern werk. Tijdens de recente verbouwing was ik bijvoorbeeld veel in het pand bezig.

Heb je altijd in de autobranche gewerkt?
Nee, ik ben van oorsprong emballeur. Ik heb bij een internationaal verhuisbedrijf gewerkt waar ik zeecontainers laadde. We verzorgden ook regelmatig interne verhuizingen, zoals bij het ziekenhuis in Utrecht. Daar ben ik op den duur in dienst gekomen bij de afdeling traumatologie. Ik was verantwoordelijk voor het voorraadbeheer van het dierenlaboratorium en deed allerlei logistieke werkzaamheden voor de afdeling. Een hele afwisselende baan. Toen de professor voor wie ik werkte met pensioen ging, hield mijn baan op.
Daarna maakte ik de overstap naar de autobranche door bij de NIMAG, de importeur van Suzuki, Morgan en TVR, te gaan werken. De NIMAG verhuisde net naar Vianen en de werkplaats stond voor de helft vol met promotiemateriaal dat opgeruimd en geordend moest worden. Ook ben ik gaan rijden voor de haal- en brengservice van Morgan en TVR. Ik heb er 12 jaar gewerkt tot Morgan en TVR verhuisden naar Louwman Exclusive en toen ben ik de merken gevolgd.

En bevalt het goed om nu ook met andere exclusieve merken te werken?
Het is leuk voor de afwisseling om ook andere merken te halen en brengen. Je ontmoet daardoor ook weer nieuwe klanten. Maar Morgan blijft mijn favoriet. Omdat ik al 16 jaar chauffeur ben voor Morgan ken ik veel klanten persoonlijk. Er zijn klanten die specifiek vragen of ik de auto kan komen halen. Dan zijn ze bijvoorbeeld op vakantie en haal ik de auto thuis op. Ik vind het hartstikke mooi dat mensen zoveel vertrouwen in mij hebben. Dat duurt uiteraard jaren om op te bouwen. Voor het vervoer heb ik een Toyota Landcruiser met een dichte trailer van bijna 10 meter. Je wordt regelmatig van de weg gehaald door de politie om te kijken wat er in zo’n dichte trailer zit. Dat valt altijd op, vooral als je de grens over moet om een auto te halen of brengen.

Zo te zien heb je een veelzijdige functie, wat vind je het allerleukst om te doen?
Ik heb het erg naar mijn zin, zowel door de sfeer in het bedrijf als de vrijheid die ik heb in mijn werk. De afwisseling is leuk, maar het halen en brengen van een Morgan blijft het allerleukst. Het contact met de klanten is geweldig. Soms gaat mijn vrouw mee naar klanten waar ik al jaren kom en die zij ook kent. Of ze komen in het weekend bij ons een kop koffie drinken als ze een rondrit in de Morgan maken door de Betuwe.

———————————————————————————————————-
OVER WOUT
Driver | In dienst sinds: 2012 bij Louwman Exclusive, maar werkte daarvoor al 12 jaar binnen de Louwman Group | Leeftijd: 59 jaar | Wat houdt hem bezig buiten het werk: in zijn vrije tijd brengt Wout graag tijd door met zijn vrouw.