Backstage bij Louwman Exclusive –

Wouter Dekker

Wouter Dekker werd naar eigen zeggen bijna letterlijk geboren in een auto. Als zoon van een autodealer kon het bijna niet anders dan dat hij met auto’s ging werken. Hij is al jaren het vertrouwde gezicht van Morgan en TVR. Sinds dit jaar is Wouter ook verantwoordelijk voor Bentley en Rolls-Royce bij Louwman Exclusive.

Je bent geboren en getogen in de auto’s. Is er ooit een andere keuze geweest?
Eigenlijk niet! Mijn vader was dealer voor onder andere Chrysler, Jeep, Dodge, Saab en Suzuki. Naast zijn werk verzamelde hij ook auto’s, dus je groeit er mee op. Ik ben eerst in het bedrijf van mijn vader gaan werken, heb daarna zelf een bedrijf in gebruikte auto’s gehad en ben ook nog een Profile Tyrecentre gestart. Toen ik na een aantal jaar besloot daarmee te stoppen, werd ik benaderd door de NIMAG voor Morgan en TVR. Het kwam eigenlijk wat te vroeg, maar het leek me heel leuk.

Kennelijk bevalt het je goed, want inmiddels werk je al meer dan tien jaar met Morgan en TVR.
Ja, maar het is heel anders dan ik van tevoren dacht. Ik was toen 33 en dacht: “Gaaf! Ik ga bij TVR werken en oh ja, ze doen ook Morgan.” TVR kende ik en Morgan nog niet zo goed. Het grappige is als je met Morgan in aanraking komt dit wat met je doet. Je hoort het verhaal erachter en als je het zelf gaat ervaren en beleven dan ga je het waarderen. Ik had van tevoren niet het idee om zo’n auto ooit zelf te kopen, maar na korte tijd stond hij echt op mijn wensenlijstje. Het zijn enorm leuke auto’s, echt een andere beleving. En dat is ook wat je de klant moet laten doen. Ervaren, beleven en dan wordt men vanzelf enthousiast.

We kunnen dus stellen dat je het Morgan-virus hebt. Zijn er ook mensen die de ‘fun’ van een Morgan niet begrijpen?
Het is een auto met weinig comfort. Dat zijn we tegenwoordig niet meer gewend. Niet iedereen ziet daar de charme van in. Het zijn auto’s voor degenen die het gevoel willen van een klassieker, maar niet de nukken van een echte oldtimer of met 80 km/u op de rechterbaan tussen de vrachtwagens wil rijden.

Sinds we in 2015 zijn verhuisd van de NIMAG naar de showroom van Louwman Exclusive is het ook leuk om te zien dat we meer mensen in contact kunnen laten komen met Morgan. Mensen die er anders nooit achter waren gekomen hoeveel plezier het geeft om bijvoorbeeld met een 3 Wheeler te rijden.

Je bent sinds dit jaar ook verantwoordelijk voor Bentley en Rolls-Royce. Hoe verhouden de verschillende merken zich tot elkaar?
Qua auto’s zijn Bentley, Rolls-Royce, Morgan en TVR natuurlijk heel verschillend, maar de overeenkomst zit hem in de rijke historie. Het zijn alle vier oer-Britse merken die tot de verbeelding spreken. Het is voor mijzelf ook interessant om me te verdiepen in twee nieuwe merken en om nieuwe klanten te ontmoeten. Morgan en TVR zijn heel vertrouwd en in Rolls-Royce en Bentley heb ik weer een nieuwe uitdaging gevonden.

Heb je inmiddels de Morgan gekocht die op je wensenlijstje stond?
Nee, hij staat er nog steeds op. We zijn nauw betrokken bij de Morgan Club, dus ik rijd al veel in een Morgan voor mijn werk tijdens events en rally’s. Ik heb wel een klassieke Ferrari Dino 308 uit 1974, die ik van mijn schoonvader heb gekocht. Dus ik ken de hele historie. En ik heb een Suzuki LJ80, een terreinauto, waar ik veel emotionele waarde aan hecht. Toen mijn vader hem kocht, was ik 8 jaar oud en met die auto gingen we terreinrijden in Engeland en gingen we heel Europa door. We hebben er van alles mee beleefd. Met die auto heb ik een band. De laatste jaren stond hij bij een vakantiehuis in Zuid-Duitsland en vorig jaar heb ik hem met mijn dochter teruggereden naar Nederland. Dat was ook een avontuur op zich. Die auto staat nu in de schuur en die ga ik nooit verkopen.

—————————————————————————————————————————————————————-

OVER WOUTER
Brand Manager Morgan, TVR, Bentley en Rolls-Royce| In dienst sinds: 2015 | Leeftijd: 44 jaar | Kinderen: 2 dochters | Wat houdt hem bezig buiten het werk: hardlopen, onder andere sinds jaren deelnemer aan de RopaRun, maar ook buiten het werk is Wouter regelmatig te vinden in of bij een auto.