De Morgan 4/4 door de ogen van Wouter Dekker (Brand Manager Morgan)

Ruim 80 jaar geleden werd er voor het eerst een Morgan 4/4 gebouwd. Daarmee is dit het oudste automodel dat nog steeds in productie is. De 4/4 dankt zijn naam aan het feit dat hij destijds, in 1936, een primeur was. Morgan had tot op dat moment alleen nog maar driewielers gebouwd, 4/4 stond voor 4 wielen en 4 cilinders.

De eerste vierwieler van Morgan

Een genot om te rijden

De 4/4 van nu is de voordeligste Morgan in het portfolio. Ik vind het een model met een heel eigen karakter. Hij is superlicht en stuurt heel direct. Dat komt doordat er minder gewicht op de voorwielen drukt dan bij de modellen met zwaardere motoren. Op bochtige weggetjes is het echt een genot om te rijden. De motor levert 110 PK, en omdat het een auto is van nog geen 1.000 kilo, is dat meer dan voldoende. De 4/4 accelereert in 8 seconden van 0 naar 100 en de topsnelheid ligt rond de 190 kilometer per uur. Dat zijn trouwens snelheden die je zelden haalt in een Morgan, maar het geeft wel aan dat een kruissnelheid van 120 à 130 geen enkel probleem is.

Klassieke look

Wat ik ook leuk vind aan de 4/4 is dat hij wordt geleverd met smalle spaakwielen en banden van 165 millimeter breed. Dat geeft hem een extra klassieke look, die je nog kunt onderstrepen door te kiezen voor een bepaalde kleurstelling. Wat mij bijvoorbeeld erg aanspreekt, is een combinatie van Sports Grey, zwarte spaakwielen en Saddle Tan leer, en dan een dashboard in dezelfde grijstint als de carrosserie. Dan ziet zo’n 4/4 er bijna vooroorlogs uit, wat ruiger ook. Maar ook een combinatie als British Racing Green met beige is natuurlijk altijd goed. Laat er nog een speciale sportuitlaat onder zetten en de 4/4 klinkt ook nog lekker fel.

Helemaal naar wens

Zoals elke Morgan heeft de 4/4 een hoog ‘bespoke’-gehalte. Hij kan af fabriek worden geleverd in alle denkbare kleuren, met wel 20 soorten leer, verschillende dashboards en spaakwielen en nog veel meer keuzemogelijkheden om hem helemaal naar wens te maken. Al met al is dit in mijn ogen echt een Morgan voor een breed publiek, van de echte klassiekerliefhebbers tot mensen voor wie het wel wat stoerder mag. Het zou me niet verbazen als u ook voor hem valt. Neem contact met me op, dan ontmoeten we elkaar in de showroom.