Het verleden wordt tot leven gebracht: Bentley start met prototype ‘Blower Continuation Series’

De montage van de eerste nieuwe Bentley Blower in meer dan negen decennia is officieel begonnen in een op maat gemaakte Bentley Mulliner-werkplaats. 'Car Zero' is het technische prototype voor de Blower Continuation Series, een serie van 12 zorgvuldig ontworpen, handgemaakte, supercharged 4½-liter Bentleys, gebouwd volgens het unieke ontwerp van Bentley's eigen 1929 Team Car, ontwikkeld en bestuurd door Sir Henry 'Tim' Birkin. De 12 auto's vormen samen de eerste vervolgreeks ter wereld voor een vooroorlogse auto en ze zijn allemaal voorverkocht.

De eerste onderdelen in de werkplaats zijn enkele van de belangrijkste. De eerste die arriveerde was het chassis voor de auto – de ruggengraat van het hele project, waaraan bijna alles zal worden bevestigd. De brandstoftank en de radiator waren de volgende, omdat het werk aan het asframe voor de carrosserie was voltooid. Het eerste paar koplampen werd geleverd, terwijl de mechanische aspecten van de eerste auto samenkwamen: de allereerste motor (compleet met vernieuwde Amherst Villiers-supercharger), de vooras en de bladveren.

Terwijl de 12 gelukkige klanten de kleur- en bekledingsspecificaties voor hun auto’s kiezen, werkt het technische team hard aan de assemblage van het lopende prototype op tijd voor de onthulling ervan, vooruitlopend op een ontwikkelingsprogramma later dit jaar. Na een stuk voor stuk demontage van de # 2 Team Car van Bentley (waarschijnlijk de meest waardevolle Bentley ter wereld) en een uitzonderlijk nauwkeurig laserscannen van het frame en zijn componenten, werden nieuwe onderdelen besteld uit een combinatie van volledig digitale CAD-gegevens en de originele technische tekeningen en ontwerpen uit de jaren 1920.

Tim Hannig van Bentley Mulliner: “Na bijna een jaar van zeer gedetailleerd technisch werk, is het buitengewoon lonend om te zien hoe de eerste onderdelen in meer dan 90 jaar de eerste Bentley Blower vormen. De vaardigheid van onze ingenieurs en technici bij het invullen van honderden afzonderlijke onderdeelspecificaties wordt alleen geëvenaard door die van de ambachtslieden in het hele land die de componenten hebben gemaakt die we nu aan elkaar gaan bouten. Onderweg verfijnen we ontwerpen en lossen we problemen op, en dat is precies waarvoor een prototype is gebouwd. We zijn allemaal erg enthousiast om deze eerste auto af te hebben en hem later dit jaar aan de wereld te laten zien. ”

Tekenaars ontmoeten ambachtslieden – een team van ambachtelijke leveranciers

Vanaf het begin zocht Bentley Mulliner de allerbeste specialisten in het hele land om componenten te maken voor de Blower Continuation Series op een manier die bij zo’n project past – met behulp van traditionele technieken die van generatie op generatie zijn doorgegeven. Met de allernieuwste CAD-technologie waarmee de exacte ontwerpen werden afgerond als aanvulling op de originele technische blauwdrukken uit de jaren 1920, begon het werk bij een groot aantal kleine ambachtelijke bedrijven om de nieuwe Blower tot leven te brengen.

Het chassis is gemaakt van dik staal, met de hand gevormd en heet geklonken door de specialisten van Israel Newton & Sons Ltd. Dit 200 jaar oude bedrijf maakt traditioneel ketels voor stoomlocomotieven en tractiemotoren, en heeft als zodanig de vaardigheden om smeed en vorm metaal op een traditionele manier.

The Vintage Car Radiator Company, gevestigd in Bicester Heritage, heeft exacte reconstructies gemaakt van enkele van de belangrijkste componenten van de Blower, waaronder de spiegelgepolijste, vernikkelde radiatorkap en de met de hand geslagen brandstoftank gevormd in staal en koper. Marktleiders in de productie en restauratie van radiatoren en onderdelen van oldtimers volgens de hoogst mogelijke normen van vakmanschap en authenticiteit, ze waren de perfecte keuze om deze lastige en essentiële componenten met de hand te maken.

Deze onderdelen zullen de gloednieuwe 4½-liter motor van de eerste Blower voeden, oorspronkelijk ontworpen door WO Bentley zelf en nu opnieuw gemaakt door Bentley Mulliner met de deskundige ondersteuning van specialisten, waaronder NDR Ltd. Met vele innovaties, waaronder een sportwagenmotor uit de jaren 70 trots – aluminium zuigers, een bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder en dubbele vonkontsteking – de vermaarde 4½-liter motor zal een nieuw gefabriceerde, exacte nabootsing van een Amherst Villiers-wortelsupercharger ontmoeten. De experts van Mulliner zullen de motor vervolgens afstemmen op een speciaal voorbereid testbed in de Bentley-fabriek in Crewe, waar de motor en de supercharger samen ongeveer 240 pk moeten genereren.

Bladveren en sluitingen zijn volgens originele specificaties gemaakt door Jones Springs Ltd, een specialist met bijna 75 jaar ervaring en een geschiedenis die begon in een smidse.

De iconische koplampen van de Blower zijn herboren door Vintage Headlamp Restoration International Ltd in Sheffield. Dit vader en zoon-team is wereldberoemd vanwege hun zilversmeden en het vermogen om vintage-designkoplampen te maken op basis van originele specificaties.

Ondertussen, in de op maat gemaakte Mulliner Trim Shop in Crewe, doorloopt een nieuw asframe, gemaakt door Lomax Coachbuilders, de laatste fasen van timmerwerk door het team van experts van Mulliner, voordat het handmatig trimmen begint via de meesters van Mulliner.

De volgende stappen

In de loop van de komende weken zullen steeds meer componenten voor Car Zero worden opgeleverd en getest. De nieuwe motor en aanjager worden op de proef gesteld op Bentley’s eigen testbanken voor motorontwikkeling in Crewe, terwijl periodespecifieke verf op het chassis wordt aangebracht voordat de definitieve montage begint.

De voltooide Car Zero zal in het najaar voor het eerst in het openbaar verschijnen, maar pas nadat deze aan de 12 klanten van dit buitengewone project is getoond.

Aanmelden voor de nieuwsbrief