Introductie McLaren 570S Coupé

McLaren maakt haar strategie van drie modellijnen compleet met de introductie van het eerste model in de nieuwe Sports Series: de 570S Coupé.

McLaren maakt haar strategie van drie modellijnen compleet met de introductie van het eerste model in de nieuwe Sports Series: de 570S Coupé. Deze pure sportauto, waarin de bestuurder centraal staat en de beschikking heeft over indrukwekkende prestaties, deelt zijn DNA met de McLaren Super Series en Ultimate Series die een stapje hoger in de hiërarchie staan. De Sports Series maakt McLaren’s op race-ervaring gebaseerde technologie en design beschikbaar in een nieuw segment en voor een nieuw publiek.

Zoals van elke McLaren, zijn ook de prestaties van de 570S Coupé adembenemend. De auto combineert, zoals de naam al doet vermoeden, een vermogen van 570 pk met een lichtgewicht constructie en is met een vermogen-gewichtsverhouding van 434 pk per 1.000 kilo de leider in z’n klasse. De 570S accelereert van 0 tot 100 km/h in 3,2 seconden, terwijl de 200 km/h bereikt wordt na 9,5 seconden. De topsnelheid bedraagt 328 km/h.

De Coupé is de eerste carrosserievariant van de Sports Series, en is de meest recente  evolutie van McLaren’s ontwerpfilosofie. Het ‘shrinkwrapped’, aerodynamisch geoptimaliseerde koetswerk is voor het eerst te zien op de 115e Internationale Autoshow in New York. Het ontwerpteam van McLaren heeft de 570S Coupé fraaie lijnen meegegeven, die benadrukt worden door details zoals de zwevende achterste dakstijlen die zowel de neerwaartse druk vergroten als elegantie uitstralen. Ook de complexe luchtinlaten in de portieren zijn een mooi detail, maar tegelijkertijd noodzakelijk om de V8-middenmotor van voldoende koellucht te voorzien.

De Sports Series is voorzien van een doorontwikkelde versie van de 3,8 liter V8 twinturbomotor, M838TE genaamd, met dertig procent nieuwe, op maat voor dit model gemaakte componenten. Het door McLaren ontworpen blok levert 570 pk bij 7.000 toeren per minuut en 600 Nm koppel bij 5.000-6.500 tpm. De kracht wordt overgedragen door een zeventraps SSG-versnellingsbak en aan het wegdek afgegeven via de achterwielen. Het vermogen blijft onder controle door de standard gemonteerde koolstofvezel keramische remmen, gemonteerd achter een serie nieuw ontworpen lichtmetalen velgen met P Zero™ Corsa banden van Pirelli, een van de technische partners van McLaren, in de maat 225/35 R19 voor en 285/35 R20 achter.

Het unieke koolstofvezel MonoCell II chassis is opnieuw ontworpen met de nadruk op dagelijks gebruik, wat zich onder andere vertaalt in een gemakkelijker in- en uitstap. Het chassis is onvoorstelbaar sterk en stijf en weegt toch minder dan 80 kilo, terwijl maximale bescherming geboden wordt. Deze lichtgewicht structuur, plus het gebruik van aluminium plaatwerkdelen, draagt bij aan een wagengewicht van 1.313 kilo, zo’n 150 kilo minder dan de dichtstbijkomende concurrent.

Een laag gewicht en een turbomotor hebben niet alleen maximale prestaties als voordeel: de 570S heeft ook een laag brandstofverbruik en lage emissie voor een auto die lid is van de 320 km/h-club. Het gemiddeld verbruik volgens EU-norm bedraagt 11,1 liter/km en de CO2-emissie is 258 g/km. Voor de Amerikaanse markt betekent dit dat de auto is vrijgesteld van slurptaks.

 

EEN PURE McLAREN, ZOWEL OP DE WEG ALS OP HET CIRCUIT

De 570S laat een evolutie zien van de designrichting van McLaren: het van de Super Series en Ultimate Series bekende front is opnieuw weer even scherper vormgegeven. Deze unieke en opvallende verschijning is ontworpen met luchtgeleiding als uitgangspunt. Een special pakket met luchtgeleiders onder de voorbumper geeft de auto een indrukwekkend aanzien en leidt koude luchtstromen langs het onderste deel van de carrosserie. Grote, kristalheldere LED-koplampen, standaard op alle modellen in de Sports Series, liggen naast een scherp gesneden voorklep die lucht over de voorste spatborden geleidt. De complex gelijnde, van scherpe hoeken voorziene deuren, een stukje McLaren DNA sinds de iconische F1, hebben een driedimensionale vorm met een ‘zwevende’ flanklijn waar discreet de deurknop in verborgen is. Dit unieke element verdeelt de luchtstroom opzij in een deel naar de luchtinlaat en een deel onder de zwevende dakstijl. Deze constructie zorgt ervoor dat zijdelingse lift geminimaliseerd wordt bij de 570S en draagt bij aan optimale motorkoeling en neerwaartse druk.

De zwevende stijlen aan het einde van de druppelvormige raampartij zijn deel van het ‘aero package’, en sturen de luchtstroom weg over de schouderlijn van de 570S. De lucht vloeit over de motorkap met warmteafvoerkanalen voor extra koeling.

Uit aluminium gemaakte achterpanelen zorgen voor voldoende lucht naar de vaste achterspoiler, ook resulterend in maximale neerwaartse druk. De achterzijde van de auto is opgeruimd en overzichtelijk, met LED-achterlichten die de vorm van de achterpanelen volgen. Een aluminium grille aan de achterkant maakt optimale warmteafvoer mogelijk en zorgt ervoor dat de motor zichtbaar is. De auto heeft een holle achterruit, opnieuw een signatuur van het ontwerpteam van de Sports Series. De dubbele uitlaat komt onder de achterbumper vandaan en prijkt aan beide zijden van een nieuw ontworpen diffuser.

De Sports Series heeft zijn eigen, nieuw ontwikkelde wielophanging die maximale betrokkenheid van en plezier voor de bestuurder garandeert, zowel op de weg als op het circuit. Er is gebruik gemaakt van onafhankelijke, adaptieve schokdempers met zowel voor als achter anti-rollbars – in tegenstelling tot de Super Series – en dubbele draagarmen, en is in te stellen op de bekende ‘Normal’, ‘Sport’ en ‘Track’ standen.

In de ‘Normal’ stand zorgt het onderstel voor verfijnde, maar uitdagende rijeigenschappen, terwijl in de standen ‘Sport’ en ‘Track’ de 570S een meer op circuitgebruik gerichte sportwagen wordt.

DE MEEST VEELZIJDIGE McLAREN TOT NU TOE

Zoals bij elke McLaren is ook de cabine van de 570S ontworpen om de bestuurder heen, met een duidelijke focus op beleving, zicht rondom, functionaliteit en, meer dan welke andere McLaren dan ook, dagelijks gebruik en ruimte. Standaard zijn de sportstoelen met leder bekleed en bieden een hoog niveau van comfort en ondersteuning. Racestoelen zijn optioneel. Ook het dashboard en stuurwiel zijn afgewerkt met leder. Slimme en ergonomische oplossingen in de cabine bieden extra opbergmogelijkheden, met de meest bruikbare ruimte van alle McLarens tot nu toe. Bovendien is er een extra bagageruimte van 150 liter onder de kap voorin.

De 570S is uitgerust met een compleet infotainmentsysteem, voorzien van een nieuw TFT-instrumentenpaneel dat van samenstelling verandert afhankelijk van de gekozen onderstelmodus. Er is een zeven inch IRIS aanraakscherm met geïntegreerde bediening van de climate control, Bluetooth functionaliteit en DAB digitale of SIRIUS satellietradio (afhankelijk van de markt) gemonteerd in de zwevende middenconsole. Ondanks deze indrukwekkende specificaties staat gewichtsbesparing nog altijd centraal, ook in het interieur, en het McLaren audiosysteem met vier luidsprekers levert dan ook optimale geluidskwaliteit met het laagst mogelijke gewicht.

Bij de Sports Series is een grote variatie mogelijk in aankleding van het interieur: er is een groot aantal opties af-fabriek leverbaar in Alcantara®, nappaleder en koolstofvezel. Bovendien hebben de ontwerpers een reeks ‘By McLaren’ op maat gemaakte interieurspecificaties samengesteld, vergelijkbaar met de opties die op de 675LT beschikbaar zijn, en bestaande uit zorgvuldig gekozen kleuren en materialen om het interieur aan te kleden en perfect te laten matchen met de lak van het exterieur.

Voor de ultieme audioliefhebber is er bovendien de mogelijkheid te kiezen voor het McLaren Audio Plus 8-speaker Update system of het special ontworpen Bowers & Wilkins 12-speaker Premium Audio System met 1280 Watt surround geluid.

 

McLAREN 570S TECHNISCHE GEGEVENS

PRESTATIES

0-100 km/h                                       3.2 seconden

0-200 km/h                                       9.5 seconden

Topsnelheid                                       328 km/h

Vermogen-gewichtsverhouding      434 pk per 1.000 kilo

 

MOTOR EN AANDRIJVING

Motorconfiguratie                             V8 Twin Turbo / 3799cc

Vermogen                                          570 pk (562 bhp) @ 7,400 tpm

Koppel                                                600 Nm (443 lb ft) @ 5,000-6,500 tpm

Versnellingsbak                                 7 Speed SSG

CO2 -uitstoot                                      258 g/km

Verbruik                                             9.22 l/100 km (EU-norm, gecombineerd)

 

AFMETINGEN EN GEWICHT

Leeggewicht (droog)                        1,313 kilo (2,895 lb) met lichtgewicht opties

Gewichtsverdeling                           42 / 58

Lengte                                                4,530 mm

Breedte                                              2,095 mm

Hoogte                                               1,202 mm

Meer informatie op http://www.louwmanexclusive.com/nl/brands/mclaren/#model-5