Backstage bij Louwman Exclusive –

Robert-Jan Bousché

Ook al werkt hij alweer twee jaar als Technician van Lamborghini en Maserati, Robert- Jan Bousché knippert nog regelmatig met zijn ogen om te controleren of hij niet droomt.

Ook al werkt hij alweer twee jaar als Technician van Lamborghini en Maserati, Robert- Jan Bousché knippert nog regelmatig met zijn ogen om te controleren of hij niet droomt. “Als je me dit 10 jaar geleden had verteld, had ik je niet geloofd.” Hoe hij aan zijn droombaan kwam en wat hij zo leuk vindt aan werken bij Louwman Exclusive vertelt hij ons in de showroom tijdens een korte koffie break.

Kunnen we je even storen voor een kop koffie?
Jawel, ik heb nu een grote klus staan die vandaag toch niet af komt. Een Maserati 3200GT met olielekkage en een distributieriem die vervangen moet worden.

Zijn dit de mooie klussen om te doen?
Ik werk uitsluitend aan Maserati en Lamborghini. Eigenlijk vind ik Lamborghini het leukste om aan te werken. Dat is echt een uitdaging. De motor zit altijd achterin, met 10 of 12 cilinders. Het is echt Italiaans maar je ziet ook wel Duitse invloeden bijvoorbeeld in de diagnose software. Dat is handig want daar heb ik ervaring mee vanuit mijn vorige werkgever. Maar het werken aan de auto’s is compleet anders.

Je werkt hier nu twee jaar, begint het te wennen?
Ik blijf me realiseren dat het exclusieve auto’s zijn, maar het wordt nu wel iets meer je werk dan in het begin. Inmiddels zijn er auto’s zoals de Quattroporte en Ghibli die wat ‘gewoner’ zijn. Maar een GranTurismo Stradale of een Lamborghini blijft bijzonder. Ik werkte hiervoor bij Volkswagen en een collega van mij maakte de overstap naar Louwman Exclusive. Toen er een paar jaar later een functie vrij kwam heb ik ook gesolliciteerd. Ik ben vaak langs het pand gereden maar had toen nooit gedacht dat ik hier ooit zou werken. Tijdens mijn gesprek ging het niet alleen om de juiste papieren, maar vooral om de vraag of ik in het team paste. De werksfeer is heel belangrijk, je moet het met z’n allen doen in de werkplaats. Je bent hier niet alleen bezig met die auto.

Zijn er naast bijzonder auto’s nog meer uitzonderlijke aspecten aan je werk?
De trainingen die je vanuit de fabriek krijgt zijn ook wel bijzonder te noemen. Ik volg een trainingstraject en ga gemiddeld twee keer per jaar naar een cursus in Engeland of Italië. De cursussen gaan niet alleen over de nieuwe modellen, maar ook over de oudere modellen zoals de Lamborghini Gallardo. De trainingen zijn van hoog niveau en je ontmoet monteurs van over de hele wereld. Ik heb nu nog steeds contact met mensen uit o.a. Dubai, Duitsland en Hong Kong. Naast het leeraspect is de sfeer tijdens zo’n week ook geweldig.

En zijn er nu specifieke zaken waarvoor collega’s bij jou aankloppen?
Dat is niet één specifiek ding denk ik. Ik werk voor Lamborghini en Maserati samen met twee andere monteurs. Je helpt elkaar allemaal. Naar mate je hier langer werkt weet je welke speciale kennis iemand heeft. Je kunt altijd leren van je collega’s en dat maakt het werk ook leuk. We zijn hier van A tot Z verantwoordelijk voor de auto en hebben een breder takenpakket dan in een traditionele werkplaats. We stellen de diagnose, overleggen over onderdelen, maken eventueel een rapport voor de fabrikant en voeren de reparatie uit. Voordat de auto weer aan de klant gegeven wordt verzorgen we de eindcontrole, maken we een proefrit en zorgen we natuurlijk dat de auto weer schoon is. Je hebt hier meer contact met de klant dan ik gewend was. Ik ben zelf een echte petrolhead en het is leuk om te zien dat veel klanten ook een passie voor hun auto hebben en echt geïnteresseerd zijn in het werk wat je aan hun auto doet.


OVER ROBERT-JAN 
Technician| In dienst sinds: 2015 | Leeftijd: 32 jaar | Kinderen: 1 dochter | Wat houdt hem bezig buiten het werk: met vrienden naar de Nürburgring of naar een muziek festival.