VAN BERKEL B.V.

“Alles voor een maximale security”

Met de verharding in de wereld neemt de behoefte aan veiligheid toe. Niet alleen thuis, maar ook mobiel. Van Berkel B.V. zorgt ervoor dat je je volledig veilig in je voertuig kunt voortbewegen zonder dat dit zichtbaar is voor de buitenwereld.

Het lijkt wel of ik ben beland op de set van Bonnie and Clyde, de bankrovers wier auto aan het eind van de film door honderden kogels wordt doorzeefd. Portieren als gatenkaas, ramen vol sterren. In werkelijkheid is het de showroom van Van Berkel B.V. in Liempde, waar enkele testmodellen staan opgesteld. Ik word opgewacht door Willem Wilbrink, die zich met de verkoop bemoeit. Verder dan het voorportaal kom ik niet. “Ik kan jou de werkplaats niet laten zien”, legt hij uit, “omdat ik je niet heb gescreend. Alles voor een maximale security.” Schoonmakers lopen hier niet rond, monteurs weten niet voor wie de auto’s zijn waaraan ze werken, kentekens zijn afgeschermd. “Belt iemand op die interesse toont in een bepantserde auto, dan is het eerste wat we vragen: ‘Wil je een kopie van je paspoort sturen?’ Na dat telefoontje horen we vaak niets meer van die persoon. Bij aanschaf van een bepantserde auto wordt iedereen gecheckt door de politie. Zo houden we de Holleeders van deze wereld buiten.” Wilbrink neemt mij mee naar een vertrek waar een reeks nep handwapens en geweren aan de muur hangt, van een Walther PPK – het wapen van James Bond – tot een FAL-geweer met een kaliber van 7,62 mm. Wilbrink verzorgt de koffie, ondertussen voegt eigenaar Sven Michiels zich bij ons aan tafel.

 

Hoe ben jij in deze business gerold?
Michiels: “Ik werkte in de zaak van mijn vader. Dertien jaar geleden heeft hij die verkocht. Ik heb er nog een jaar gewerkt, maar kon niet met de nieuwe eigenaar door één deur. En dus ging ik daar weg. Een jaar lang heb ik ge-zzp’d en van alles aangepakt. Ik heb aan Lamborghini’s gesleuteld, zwembaden gebouwd… Ondertussen dacht ik na over wat ik echt zou willen. Mijn passie ligt bij auto’s, dus het lag voor de hand dat het iets in die branche zou worden. Ik boekte een ticket naar Las Vegas om daar de SEMA Show te bezoeken, de grootste automotive aftermarket beurs ter wereld. Terwijl ik daar was, liep mijn vader Tonnie van Berkel tegen het lijf. Die bestierde een bedrijf in het bepantseren van auto’s. Hij zat er doorheen, nadat twee van zijn verkopers hem hadden benadeeld. Met een halve lach riep hij naar mijn vader: ‘Wil jij mijn bedrijf niet kopen?’ Mijn pa zei: ‘Nee, ik ga lekker van het leven genieten. Maar onze Sven moet nog een tijdje. Misschien hij.’ Toen ik uit de VS terugkwam, met een koffer vol brochures en allemaal plannen, zei mijn vader: ‘Ga eens zitten, ik denk dat we iets beters te pakken hebben.’ Dat was in november 2007. Drie maanden later tekende ik het voorlopige koopcontract en op 15 april 2008 nam ik het bedrijf over. Toen hadden we drie monteurs en 300 vierkante meter werkruimte. Inmiddels hebben we 22 man in dienst en 1.500 vierkante meter werkruimte. Daar komt voor het najaar nog 540 vierkante meter bij.”

Van berkel BV auto
Van berkel BV Werkbank
Van berkel BV schade auto

Je stapte aan het begin van de crisis in en toch ben je zo gegroeid. Hoe verklaar je dat?
Michiels: “Ik heb het geluk gehad dat enkele concullega’s ermee zijn opgehouden, dat Audi, BMW en Mercedes af-fabriek gestopt zijn met het bepantseren van auto’s, en dat de wereld is veranderd: in de laatste tien jaar is de dreiging behoorlijk toegenomen.”

Waarom stoppen grote automerken met bepantseren als de dreiging juist toeneemt?
Michiels: “Het heeft geen prioriteit, het geld moet uit de massa komen. Wel doen ze het nog uit prestige. Angela Merkel móét bijvoorbeeld in een Audi rijden, al kost het bepantseren miljoenen. In de zwaarste klasse worden dus mondjesmaat nog exemplaren gebouwd.”

Wie vormt jullie clientèle?
Michiels: “90 tot 95 procent van onze clientèle is overheid. Het gaat niet alleen om een handjevol ministers, maar ook om speciale diensten, arrestatieteams, antiterreurreenheden… Al met al hebben wij zeker driehonderd bepantserde voertuigen in Nederland rondrijden. Dat klinkt misschien niet als heel veel, maar bedenk wel dat ze iedere vier, vijf jaar vervangen moeten worden.
Daarnaast hebben we ook business in het buitenland. We doen veel voor Noorwegen, steeds meer in België, we zijn in Duitsland begonnen, in Griekenland zit een goede klant…”

Zijn er veel Van Berkels op de wereld?
Michiels: “Er zijn meerdere bedrijven die in bepantsering doen, maar in verschillende gradaties. Voor civiele voertuigen kom je de beveiligingsklassen B4, B6 en B7 tegen, waarbij B7 de maximale bepantsering is, zeg maar het type waarin Angela Merkel rondrijdt. Haar auto, met ramen van 8 centimeter dik, is bestand tegen de 7,62 mm-patronen die met een FAL worden afgevuurd. Wij hebben ons gespecialiseerd in beveiligingsklasse B4. Die is bestand tegen de 0,44 mm-patronen van een Magnum en elk kaliber dat daaronder zit. De voertuigen die wij maken zijn handwapenveilig.”

“Een van de voordelen van onze lichtgewicht bepantsering is het behoud van de geweldige rijeigenschappen van de Maserati Levante. Hij gaat zo’n beetje 300 kilo zwaarder zijn dan standaard. Dat rijdt hetzelfde als wanneer je met je gezin met vakantie gaat – kinderen op de achterbank, de kofferbak volgeladen”

Maar stel dat iemand met kwade zin de straat op gaat met een FAL-geweer?
Michiels: “Twee regels zijn zeer belangrijk voor een bepantserde auto. Ten eerste moet het voertuig onopvallend zijn. Als je niet ziet dat de auto bepantserd is, kom je niet met een geweer aanlopen, maar eerder met een handwapen dat je in je jaszak kunt verbergen. Ten tweede moet de auto altijd blijven rijden. De norm zegt dat je drie schoten op een oppervlakte van 12 centimeter moet kunnen stoppen; daarna is de ruit zo verbrokkeld dat een volgende kogel wellicht niet wordt gestopt. Bij een rijdende auto is het zeer onwaarschijnlijk dat er meerdere keren op dezelfde plek geschoten wordt.”

Speelt de afstand tot het voertuig een rol?
Michiels: “De norm zegt: vijf meter voor korte wapens (B1-B4) en tien voor lange wapens (B5-B7). Maar mij interesseert die afstand niets. Belangrijker zijn het gewicht en de snelheid van de kogel. Tests bij TNO hebben uitgewezen dat als je een kogel afvult met 0,01 gram meer kruit, hij 20 meter per seconde sneller gaat. Er schijnen op de markt zelfs Armour Piercing-patronen beschikbaar te zijn, pantserdoorborende kogels met hardstalen kernen. Dan heb je een heel ander verhaal.”

Welke technische beperkingen nemen auto’s met zich mee bij het bepantseren?
Michiels: “Het laadvermogen van het chassis kan een beperking vormen. Als een auto een laadvermogen van 300 kilo heeft en wij zetten daar voor 150 kilo aan bepantsering op, dan kun je niet meer met vier passagiers erin rijden. Een B4-voertuig krijgt er 200 à 400 kilo extra bij, een B6-voertuig 800 à 1.000 kilo, een B7-voertuig 1.500 à 2.000 kilo. In Europa zie je dus ook maar heel weinig B6- en B7-voertuigen.”

Er lopen hier ook weinig cowboys met geweren rond, dus B4 moet toch voldoende bescherming bieden?
Michiels: “De Kalasjnikov is het meest voorkomende wapen ter wereld, maar die kom je vooral tegen in oorlogsgebieden. Uit onderzoek blijkt dat 95 procent van de wapens die in twee jaar tijd in beslag zijn genomen, onder de B4 vallen. Daar ligt onze focus op, dat hebben wij uitgenut: in plaats van staal werken wij steeds meer met kunststoffen. Met de door ons ontwikkelde lichtgewicht bepantsering zijn wij uniek. Uniek door zijn gewicht of beter gezegd door het ontbreken ervan. Wij noemen het niet voor niets ‘de lichtgewicht kampioen tussen de zwaargewichten’.”

In samenwerking met Louwman Exclusive gaan jullie dit jaar een Maserati Levante bepantseren.
Michiels: “Een van de voordelen van onze lichtgewicht bepantsering is het behoud van de geweldige rijeigenschappen van de Maserati Levante, die gerekend mag worden tot de sportiefste topklasse SUV’s ter wereld. Hij gaat zo’n beetje 300 kilo zwaarder zijn dan standaard. Dat rijdt hetzelfde als wanneer je met je gezin met vakantie gaat – kinderen op de achterbank, de kofferbak volgeladen. Louwman Exclusive verkoopt, wij bouwen. In de showroom in Utrecht richten we een verkooppunt in en we leiden de mensen op om de eerste stap te doen in de verkoop van bepantserde auto’s.”

Van berkel BV portier bewerken
Van berkel BV achterruit plaatsen
Van berkel BV Werkplaats

Lenen andere merken van Louwman Exclusive zich voor bepantsering?
Michiels: “Een McLaren heeft behoorlijk wat carbon en in verhouding weinig laadvermogen over. Met Lexus hebben we al ervaring: er rijden twee door ons bepantserde RX 450h-modellen rond. De focus ligt op Maserati, omdat uit die hoek de grootste vraag zou kunnen komen. Maar mocht via Louwman Exclusive een aanvraag komen voor de bepantsering van een Bentley of Rolls-Royce, dan gaan we die niet uit de weg.”

Hoe werkt het in de praktijk als ik mijn auto wil laten bepantseren?
Michiels: “Er zijn meerdere mogelijkheden: je kan hier met een nieuwe auto aankomen, met een gebruikte auto, je kan bij ons een auto bestellen die bepantserd wordt, je bestelt bij Louwman Exclusive een bepantserde Levante die vervolgens hier wordt gebouwd… In een reeds ontwikkeld model zitten zo’n 300 à 400 manuren aan arbeid, in een nieuw te ontwikkelen model tussen de 1.000 en soms wel 2.000 manuren. De prijs begint bij een dikke 40.000 euro ex en loopt op tot over de 100.000 euro.”

Hanteert Van Berkel bij het bepantseren van particulieren een ondergrens in vermogen of in functie,
voordat jullie iemand gaan beveiligen?
Michiels: “Wij zijn niet het adviserend orgaan dat een beveiligingsplan opmaakt. Wel hebben wij een expertisecentrum en kunnen wij bogen op een heel netwerk van adviseurs die een risicoanalyse kunnen maken. Daarin zou mobiliteit zeker moeten worden meegenomen. Hartstikke leuk als je thuis een alarmsysteem en gepantserde ruiten hebt, maar als je ’s morgens je auto instapt, heb je daar niets aan. De bepantserde auto is onderdeel van een beveiligingsplan. Dat kan zich beperken tot doorbraakwerend glas en een kofferbakslot, in geval je waardevolle spullen hebt. Zo’n slot maakt van je kofferruimte een kluis en is alleen via een programmeerbare code te openen. Is iemand bereid ver te gaan om die waardevolle spullen te pakken te krijgen en is er zelfs dreiging dat een wapen wordt getrokken? Dan ga je upgraden naar kogelwerend glas.”

Je krijgt weinig informatie uit de praktijk, want het komt hier gelukkig maar weinig voor dat een auto
wordt doorzeefd.
Michiels: “Daarom zijn wij aangewezen op tests bij TNO. Wij hebben hier drie volledig gecertificeerde voertuigen die allemaal minimaal driehonderd keer beschoten zijn. In een handwapen zitten hooguit zeven kogels, dus zo’n test is de overtreffende trap van een aanslag. En in samenwerking met de Dienst Speciale Interventies en Defensie hebben we een B4-deur op vier meter afstand blootgesteld aan een bomgordel. Die bestond uit 2 kilo explosieven en 14 kilo kogellagers, bouten, moeren en spijkers. Dat was wel even spannend. Wij hadden verwacht dat zo’n beetje alles door de deur heen zou gaan. De norm zegt: drie schoten op twaalf centimeter. Op de deur zie je dat er inslagen binnen twaalf millimeter van elkaar hebben plaatsgevonden. Toch hebben slechts vijf fragmenten de deur doorboord. Verrassend hoe goed hij het hield. Dat is leerzaam. We hebben de aanslagen in Parijs gehad, Brussel… Terrorisme is niet ver weg.”

Als hier iets zou gebeuren, zou dat niet slecht zijn voor jullie business.
Michiels: “Voor mij als eigenaar van dit bedrijf zou het inderdaad niet slecht zijn, zo werkt het helaas in de wereld. Maar voor mij als vader van twee jonge kinderen zou ik het heel erg vinden.”

Auteur: Bart-Jan Brouwer / Fotografie: Rene Visser