Pininfarina Battista

Elektrische topprestaties

De naam Pininfarina is legendarisch in de autowereld, maar nu zet het bedrijf een nieuwe stap: onder de naam Automobili Pininfarina brengt het auto’s op de markt. Het eerste wapenfeit is de Battista, de krachtigste straatauto ooit ontworpen en gemaakt in Italië.

Je kunt je tot de dag van vandaag voorstellen waarom prins Bernhard in 1965 viel voor de Ferrari 500 Superfast Speziale. Het is misschien wel de mooiste Ferrari die hij ooit had, maar misschien ook wel de meest exclusieve: er werden slechts 37 Superfasts gebouwd. Tegenwoordig staat de auto in het Louwman Museum, te midden van de oudste privécollectie auto’s ter wereld. Voor de presentatie van Automobili Pininfarina is de auto echter naar Utrecht gekomen, naar de showroom van Louwman Exclusive. Niet zonder reden, want het design van de Ferrari komt van het beroemde Italiaanse designhuis Pininfarina, dat al bijna negentig jaar bestaat. In die negen decennia was het bedrijf verantwoordelijk voor het ontwerp van talloze auto’s, waaronder een groot aantal Maserati’s, Ferrari’s, Alfa Romeo’s en Peugeots.

Nu slaat het bedrijf een nieuwe weg in: vanaf 2020 brengt het ook auto’s op de markt onder eigen naam. Het eerste model kon natuurlijk maar één naam krijgen: die van de oprichter van het bedrijf, Battista. Hij was het tiende kind in het gezin Farina en werd daarom ‘Pinin’ genoemd, wat zich het best laat vertalen met ‘ukkie’. Hij raakte zo aan die bijnaam gewend dat hij zijn bedrijf de naam Carrozzeria Pinin Farina gaf. Nog weer later liet hij zelfs zijn naam officieel veranderen: vanaf 1961 was Battista Farina officieel Battista Pininfarina. Bij een Italiaans designhuis dat bijna negentig jaar bestaat, reken je er op de een of andere manier op dat het vol tradities zit. Dat klopt gedeeltelijk; zo wordt het bedrijf nog steeds geleid door een Pininfarina, namelijk de 61-jarige Paolo Pininfarina. Tegelijkertijd heeft het bedrijf nooit de tijd gehad om zich onder te dopen in tradities, want de auto’s moesten altijd modern zijn; denk maar aan een auto als de Ferrari Testarossa en Ferrari F40, door Pininfarina ontworpen auto’s die van een straatlengte afstand herkenbaar zijn als auto’s uit de jaren tachtig.

“Het is een auto die bedoeld is om mee te rijden. Hij moet niet in verzamelingen staan en af en toe eens een sprintje trekken, je moet er echt iets aan hebben. Daarom vonden we het zo belangrijk dat de Battista een bruikbare actieradius heeft”

Onvergelijkbaar

Nu het bedrijf onder de naam Automobili Pininfarina eigen modellen op de markt brengt, komt het goed van pas dat de Italianen altijd bij de tijd (moesten) blijven. Hij is snel, hij is elektrisch en de cijfers van de auto laten je duizelen. Hij heeft maar liefst 1.900 pk en een koppel van een verpletterende 2.300 Nm. Daarmee moet de auto je in minder dan twee seconden van stilstand naar honderd kilometer per uur brengen. “Het rijden met deze auto zal onvergelijkbaar zijn met welke auto dan ook”, zegt Anthony Tocco, de global sales manager van Automobili Pininfarina. “Welke andere auto brengt je immers zo snel naar de 100? Toch is het ook een auto die bedoeld is om mee te rijden. Hij moet niet in verzamelingen staan en af en toe eens zo’n sprintje trekken, je moet er echt iets aan hebben. Daarom vonden we het zo belangrijk dat de Battista een bruikbare actieradius heeft.” Dat komt misschien ook omdat de Battista de naam van Automobili Pininfarina moet vestigen. “Dat is het mooie aan dit merk, ze kijken echt vooruit, ze bouwen aan een nieuw merk”, vertelt Arjen van Beek, directeur van Louwman Exclusive. “De laatste tijd hebben we meer merken aan ons portfolio toegevoegd, zoals Minotto en De Tomaso. Prachtige merken, maar niet te vergelijken met Pininfarina. Ten eerste omdat iedereen die naam al kent, ten tweede omdat er een heel plan is: dit gebeurt op een manier die ik nog nooit eerder gezien heb, bij welk merk dan ook.

battista invited 3
battista invited 2
battista invited 1

Halo-car

Volgens die gedachte is de Battista de halo-car die de naam moet vestigen. Daarna volgen andere modellen, waarbij het eerstvolgende model een SUV is, alhoewel Pininfarina er zelf de tekst LUV voor hanteert: Luxury Utility Vehicle. Dat model zal concurreren met auto’s als de Rolls-Royce Cullinan en Bentley Bentayga. Tocco noemt een richtprijs van 400.000 euro; veel geld, maar toch van een heel andere orde dan de twee miljoen waarvoor de Battista van de hand gaat. “Toch hebben we er al serieuze interesse voor”, zegt Arjen van Beek. “Er worden maximaal 150 exemplaren gebouwd en de verwachting is dat een derde daarvan in Europa verkocht zal worden. Er is niet op voorhand een verdeling gemaakt waarbij auto’s worden toegewezen aan een land; we verkopen er zo veel als we er verkopen. Toch gaat het ons er niet per se om er zo veel mogelijk te slijten. We zijn hier echt ingestapt voor de lange termijn, omdat ik geloof in de visie van dit merk.” Die lange termijn klinkt veelbelovend, maar voor nu moeten we het doen met de Battista, die niet minder veelbelovend lijkt. ‘Lijkt’, want tot nu toe blijft het bij kijken; de auto is volgend jaar pas echt af, het exemplaar op de foto’s is een voorseriemodel, een model dat gebouwd is voordat de reguliere productie op gang komt. Anthony Tocco legt uitvoerig uit dat we niet te veel op schoonheidsfoutjes en kleine imperfecties in de afwerking moeten letten, ook al omdat dit exemplaar de hele wereld over reist. In plaats van door zulke kleine missertjes worden we vooral gegrepen door het ontwerp en de gebruikte materialen – je bent begonnen als designhuis of je bent het niet, tenslotte. Bovendien krijg je zin om te rijden als je de auto in het echt ziet, en dat is misschien wel het allergrootste compliment dat je het ontwerp van een auto kunt geven.”

Auteur: Perry Snijders