Ceramic Pro

Glansrijk & krasvast

Voor een optimale bescherming van uw auto kan deze worden afgeleverd met de keramische coating van Ceramic Pro. Importeur Ewald Jagdew vertelt over de talloze voordelen van zijn gepatenteerde productlijn.

Het lijkt monnikenwerk. Met microscopische precisie wordt iedere vierkante millimeter carrosserie van de McLaren 675 LT voorzien van een flinterdun maar ijzersterk laagje vloeibare keramiek. Zelfs de binnenkant van het tankklepje wordt niet overgeslagen. Het resultaat is verbluffend. Door de keramische laag is de glans van de lak onwerkelijk mooi en diep. Aan het werk is Sander, reconditioner bij Louwman Exclusive met meer dan twintig jaar ervaring. Hij is door Ceramic Pro opgeleid om deze hightech coatings te kunnen aanbrengen. Dat is de voorwaarde om net als Louwman Exclusive officieel Ceramic Pro-dealer te worden. Klanten zijn unaniem lyrisch over de behandeling, die ze bij de aflevering van hun auto of naderhand bestellen. Door de coating ontstaat er een 3D-effect dat de glans extra diepte geeft waardoor de lijnen van de auto nog beter tot hun recht komen. Bovendien – misschien nog wel belangrijker – krijgt de lak een beschermend pantser met zeer hoge kras- en slijtvastigheid.

ceramicpro1
ceramicpro3
ceramicpro2

Nano-keramiek

Ewald Jagdew is importeur van deze gecertificeerde coating en legt uit wat de specifieke voordelen zijn van de behandeling. Allereerst: wat is Ceramic Pro precies? “Zonder al te technisch te worden: Ceramic Pro is gebaseerd op moleculaire verbindingen, waarbij de nano-keramische laag een permanente verbinding aangaat met de lak van de auto. Er is ruim tien jaar onderzoek voorafgegaan aan deze revolutionaire techniek.”

Door de verkregen hardheid en de vuil- en UV-bestendigheid, wordt Ceramic Pro toegepast in onder meer de luchtvaart, de marine en de zware industrie. Bovendien is de behandeling geschikt voor uiteenlopende oppervlaktes, zoals lak, glas, aluminium, stof, leer, plastic, rubber, carbon, en zelfs matte laksoorten. Daardoor zijn auto’s ook extreem geschikt om een Ceramic Pro-behandeling te ondergaan. “Klanten kiezen voor Ceramic Pro om hun auto optimaal te beschermen, maar ook voor de extreem diepe glans. We brengen meerdere keiharde lagen over elkaar aan die elkaar versterken. Bij lichte schades is het dan niet de autolak die krast, maar de laag Ceramic Pro. En het mooie is, bij verwarming kunnen wij die kras in veel gevallen laten ‘versmelten’ zodat je er niets meer van ziet.”

Er zijn vijf verschillende Ceramic Pro-pakketten beschikbaar: Sport, Brons, Zilver, Gold en Platinum. Deze laatste twee zijn permanent, krijgen de meeste lagen en komen met een levenslange garantie. “Krassen, vogelpoep, vuil en aanslag krijgen zo goed als geen grip meer op de autolak. Je moet het zo zien: iedere autolak heeft poriën en daar gaat vroeg of laat vuil in zitten. Met onze keramische coating maken wij die poriën dicht zodat vuil zich niet meer kan hechten”, legt Jagdew uit. “De lak wordt tevens hittebestendig, tot wel 750 graden Celsius.”

“We coaten alles: van de uitlaten tot aan de remklauwen en de wielen.”

Kleigum

Hoe gaat de behandeling in zijn werk? “Allereerst inspecteren we de auto heel grondig, waarna hij een uitgebreide wasbeurt krijgt. Vervolgens behandelen we de lak met een speciale kleigum. Deze klei zorgt ervoor dat ál het vuil uit de poriën van de lak komt. Vervolgens checken we met een extreem felle led-lamp of en waar de auto krassen heeft. Hierna polijsten we de auto stapsgewijs zodat de krassen verdwijnen. We brengen hiermee tevens de kleur helemaal terug in oorspronkelijk staat. We doen er dus alles aan om de auto eerst zo strak en origineel mogelijk te maken. Alles staat of valt met een grondige voorbereiding. Onze grondregel is: hoe strakker de auto, hoe beter het eindresultaat. De tweede dag beginnen we met het coaten en wordt de eerste laag Ceramic Pro aangebracht. Dit doen we deel voor deel. En ja, we coaten alles: van de uitlaten tot aan de remklauwen en de wielen – die demonteren we ook om overal goed bij te kunnen. De wielen krijgen trouwens een extra harde coating omdat ze het zwaarder te verduren krijgen, denk maar eens aan teer en remslijpsel.” En wat te doen bij schade? “Die kan gewoon worden gerepareerd, waarna wij de coating nog een keer aanbrengen. Het verschil is absoluut niet te zien en de laag is weer net zo hard als voorheen.”

Uitkuren

Het fascinerende aan Ceramic Pro is dat er bij elke regenbui een ‘selfcleaning effect’ in werking treedt. Je ziet het vuil met de regendruppels van de auto afdruipen. Ewald Jagdew: “Na het aanbrengen van alle lagen wordt de auto onder een infraroodlamp geparkeerd. Dit noemen we uitkuren. Na 48 uur is de auto klaar om opgehaald te worden, maar het kuringsproces duurt in totaal twee weken. Dan pas is de coating echt volledig uitgehard. Hij mag wel nat worden, maar wassen mag pas na twee weken, dan is de coating namelijk op z’n allerhardst. Na twee weken kom je terug, kijken wij hem helemaal na en natuurlijk volgt er een wasbeurt. We adviseren een Ph-neutrale shampoo te gebruiken die bij Louwman Exclusive te koop is. Ook adviseren we om na een jaar nogmaals terug te komen. We brengen dan indien gewenst een onderhoudswax op de coating aan, maar de eigenaar mag dit natuurlijk ook zelf doen.”

Auteur en fotografie: Mike Raanhuis