Maserati Levante

Grensverleggend

Als eerste van de Italiaanse luxemerken komt Maserati met een SUV. Letterlijk en figuurlijk nieuw terrein voor het merk met de drietand. Maar na een uitgebreide kennismaking op Sardinië overtuigt de Levante op alle fronten.

Op Sardinië is het leven zoals God het ooit bedoeld moet hebben. Ik bedoel voor de appel in het spel kwam en de slang zich ermee ging bemoeien. Het eiland is gezegend met een – zelfs voor Italiaanse begrippen – uitermate prettig, subtropisch klimaat. De omringende wateren zijn van het zuiverste azuurblauw. Om nog maar te zwijgen over de rijkdommen van de lokale cucina. Niet zo gek dat het eiland al duizenden jaren bewoond is en sinds de jaren zestig in zwang is bij de wereldwijde jetset. Prins Karim Aga Khan IV zette Sardinië op de kaart bij de superrijken en sindsdien stromen de pittoreske baaitjes van de Costa Smeralda iedere zomer vol met superjachten, waarmee de Forbes 500-leden elkaar in bootlengte en champagneconsumptie proberen af te troeven. Binnen deze doelgroep wint de luxury-SUV nog steeds aan populariteit. De sports utility vehicle is inmiddels volledig geaccepteerd in het topsegment, zeker sinds gerenommeerde sportwagenmerken hebben aangetoond dat ze over serieuze rijeigenschappen kunnen beschikken.

Ook Maserati verkent graag nieuwe gronden, waarbij de stap naar de eerste diesel met de Ghibli waarschijnlijk voor de puristen groter was dan nu met de introductie van een SUV. De verwachtingen zijn hooggespannen: de Levante moet vanaf volgend
jaar ruwweg de helft van de verkopen voor zijn rekening gaan nemen. Het is dus niet verwonderlijk dat ze in Modena de tijd hebben genomen voor de lancering – vijf jaar na de Kubang om precies te zijn. Kortom: we hebben reikhalzend uitgekeken naar
deze uitgebreide eerste kennismaking.

maseratilevante1
maseratilevante2
maseratilevante3

Überholprestige

In de Sardijnse zon komt het lijnenspel van de Levante bijzonder goed tot zijn recht. Wit is gewaagd voor zo’n forse auto – hij is met vijf meter langer dan een Cayenne – maar hij kan het hebben. De grof getraliede grille geeft ’m samen met de scherp gesneden led-koplampen voldoende überholprestige. De rest van de koets is vooral een ‘best of’-verzameling van Maserati-features die we eerder bij de Ghibli en Quattroporte zagen. Maar dat is geen straf. Integendeel. Fors lichtmetaal is wel een eerste behoefte op deze auto; de optionele 21 inch wielen staan dit testexemplaar buitengewoon goed.

In al het widescreen geweld van de nieuwste modellen, houdt Maserati het bij een klassieke dashboard lay-out. Er mogen niet teveel zaken afleiden van het rijden, moeten de ingenieurs hebben gedacht. Neemt niet weg dat het nieuwe
infotainmentsysteem een flinke stap vooruit is ten opzichte van voorgaande systemen. Het laat zich snel en doeltreffend
met draaiwiel of touchscreen bedienen en de kaartinfo wordt helder gepresenteerd. De echte verwennerij zit bij een Maserati-interieur natuurlijk in de beschikbare materialen voor bekleding en lijstjes. Vindt u leer wat gewoontjes, kies dan bijvoorbeeld Zegna-zijde op de zitting. Comfort betekent ook voldoende ruimte, zeker in dit segment. En de Levante stelt ook op dat vlak niet teleur. Zelfs lange inzittenden raken niet snel de hemelbekleding met hun kruin, ook niet met het optionele panoramadak – zeker bijbestellen trouwens! De bagageruimte is met 580 liter adequaat voor de meeste hobby’s en gezinsactiviteiten.

“We verslinden bocht na bocht in een hypnotiserende kadans.”

Attackmodus

Het uitzicht op kraakhelder water en luxe bootjes is fraai, maar daarvoor zijn we natuurlijk niet naar Sardinië gekomen. Topattractie hier is het wegennet: knap om daar een recht stuk van meer dan honderd meter in te ontdekken. Voor ons staat de topversie klaar, met 430 pk sterke V6 twinturbo benzinemotor (top 264 km/h, 0-100 in 5,2 s). De 350 pk-variant van dit blok komt niet naar Nederland. De 275 pk V6 diesel (top 230 km/h, 0-100 in 6,9 s) wel en dat is ook gelijk de ‘instapper’ en potentiële bestseller met een vanafprijs van iets meer dan een ton. Maserati heeft wel aangekondigd met hybrides te gaan komen, wellicht ook voor de Levante, maar houdt het dus voorlopig bij deze benzine en diesel. Met een sonore brom wekken we de bij Ferrari geassembleerde krachtbron tot leven. Die sound is standaard al best indringend, maar wordt ronduit feestelijk in de sportmodus. De Levante kent twee sportsettings: met één druk op de tiptoets krijg je behalve de full Maranello sound ook een snellere gasrespons en een langere overboost in iedere versnelling. Met een tweede knopdruk activeer je z’n attackmodus, met de dempers op scherp en de carrosserie twee centimeter dichter bij de grond. Om daar optimaal van te genieten, heb je niets te zoeken op de drukke kustweg. Bij toeval stuiten we op de SP115. In niets bijzonder of bezienswaardig, maar uitgestorven en gezegend met perfect getimede bochtensalvo’s om de Levante hard doorheen te jagen. De hydraulische besturing laat niets aan directheid te wensen over. De 8-traps ZF-automaat behoort tot de beste in zijn soort en schakelt zonder ook maar de kleinste aarzeling of schok.

maseratilevante4
maseratilevante5
maseratilevante6

IJzingwekkende precisie

Met de aandrijving in sportmodus vergeet je al snel met een SUV onderweg te zijn. Bocht na bocht verslinden we, in een hypnotiserende kadans. De grote metalen flippers achter het stuur laten de bak met ijzingwekkende precisie, prettige klik en uitlaatplof op- dan wel terugschakelen. Gassalvo’s worden onmiddellijk omgezet in forse voortstuwing, waarbij de V6
met zijn geschreeuw en gesis voorziet in het drama dat je van een Italiaanse atleet verwacht. De rest van de auto daarentegen blijft stoïcijns onder de forse acceleratie- en dwarskrachten. Het luchtgeveerde onderstel heeft ogenschijnlijk totaal geen moeite om met ruim twee ton aan massa te jongleren. Daarvoor zorgt de vierwielaandrijving met torque vectoring, wat erop neerkomt dat bij snel bochtenwerk meer koppel naar het buitenste wiel wordt gestuurd, terwijl het binnenwiel licht wordt afgeremd. De skyhook dempers doen de rest, door de carrosserie nagenoeg horizontaal te houden. In combinatie met een relatief laag zwaartepunt zorgt dit voor verbluffende bochtsnelheden. Hoe goed zijn chassis is, blijkt nog eens als we die middag hetzelfde parcours afleggen met een Ghibli: de Levante zou de sportsedan aardig partij kunnen bieden. Om ook buiten het asfalt geen modderfiguur te slaan, is het AWD-systeem voorzien van een mechanisch sperdifferentieel, dat afhankelijk van de belasting 25 tot 35 procent spert. We hebben het niet kunnen testen, maar in combinatie met de twee instelbare rijhoogtes voor de luchtvering zou de Levante voor dit segment bovengemiddelde terreincapaciteiten moeten bezitten.

Ecco Fatto

Met de Levante heeft Maserati doelbewust het gras voor de voeten van groepsgenoot Ferrari weggemaaid. De kans dat we anytime soon een SUV uit Maranello mogen verwachten is klein. Daar blijven ze bij hoog en laag volhouden dat dit type auto niet valt te rijmen met hun DNA. De tijd zal het leren. Feit is dat de buren in Bologna momenteel de laatste hand leggen aan de Urus – de SUV van Lamborghini moet in 2018 verschijnen. Maar wie op zoek is naar een ronduit sportieve SUV met Italiaanse flair en looks hoeft echt niet zo lang te wachten. Die is zeer goed af met deze Levante. De Italianen zouden zeggen ecco fatto, missie volbracht.

Auteur: Han Thoma / Fotografie: Eric van Vuuren