Maserati Levante Trofeo

Krachtpatser

De Levante is de allereerste SUV ooit van Maserati. Nog maar een jaar of tien terug was het bijna ondenkbaar dat het merk ooit een SUV zou bouwen. En nu is er de Levante Trofeo: de krachtigste Maserati ooit in serieproductie.

De Levante groeide in zijn korte bestaan al uit tot de best verkochte Maserati aller tijden. In tests was er best weleens iets op aan te merken, maar het karakter van de Levante werd altijd geprezen. De opmerkingen gingen vaak niet over de rijeigenschappen van de Levante, maar over sommige kunststoffen of bijvoorbeeld het navigatieysteem. De tijd heeft echter niet stilgestaan, en Maserati ook niet: de Levante werd met regelmaat fijngeslepen en verbeterd. Soms in de vorm van aanpassingen, vaker in de vorm van nieuwe uitvoeringen. De laatste toevoeging aan het gamma is bijna onwaarschijnlijk.

Een jaar of tien geleden was het nog vrijwel ondenkbaar dat Maserati ooit met een SUV zou komen; het merk was gespecialiseerd in sedans, roadsters en coupés. Nog onwaarschijnlijker was destijds dat Ferrari ooit met een SUV zou komen. En zie hier: de Maserati Trofeo, een SUV met een Ferrari-motor. Dat laatste moeten we even toelichten, want op de foto’s is uiteraard ‘gewoon’ een Maserati-logo te zien op het motorblok. Dat blok is echter in grote lijnen gelijk aan het blok dat Ferrari gebruikt voor de 488. Alsof dat nog niet genoeg is, wordt het motorblok voor de Trofeo ook nog bij Ferrari gebouwd. En dat blok maakt de Levante Trofeo bovendien tot de krachtigste in serie geproduceerde Maserati ooit. Okay, vijftien jaar geleden, is er een model geweest met nog een fractie meer vermogen, de MC12, maar die auto werd gebouwd in een oplage van slechts vijftig exemplaren en wordt daardoor niet beschouwd als serieproductiemodel. De Levante Trofeo komt met zijn 580 pk echter niets tekort: je sprint in 4,1 seconden naar de 100 en de topsnelheid bedraagt een stevige 300 kilometer per uur – extra indrukwekkend als je bedenkt dat veel andere SUV’s op een lagere snelheid begrensd zijn.

levante trofeo invited magazine 2
levante trofeo invited magazine 1
levante trofeo invited magazine 3

SUV met de ziel van een GT

Een joekel van een motor monteren, hoe mooi ook in het geval van deze Maserati, kan in principe iedereen. Je hebt er immers niet meer voor nodig dan een basisauto en een motor. Het knappe van de Levante Trofeo is echter dat het niet aanvoelt als een afterthought. De auto is in balans, je hebt er controle over en je hebt geen seconde het idee dat deze motor aan de haal gaat met de auto die eromheen zit. Extra knap is dat hij feitelijk ook niet aanvoelt als een SUV. Natuurlijk zijn de afmetingen van de Levante niet gering, maar je mist het logge gevoel dat sommige andere SUV’s je geven, waarbij ze soms ook vervaarlijk overhellen in bochten. Dat dat gevoel bij de Levante ontbreekt, komt mede door het zeer capabele onderstel. De Levante is voorzien van Sport Skyhook-ophanging, een systeem dat de bewegingen van het koetswerk en de wielen controleert en aan de hand daarvan reageert.

Het resultaat? Maserati spreekt zelf van een SUV met de ziel van een GT’. Bij dit topmodel, de Trofeo, kun je echter ook een Corsa-modus inschakelen. Niks GT, dan verandert de Levante in de wildste versie van zichzelf. Jeremy Clarkson sprak zijn haat tegen SUV’s talloze malen uit, in betogen die erop neerkwamen dat Sport Utility Vehicles doorgaans sportief noch utilitair zijn. De Levante maakt, zeker in Corsa-modus, gehakt van die stelling. Deze rijmodus is exclusief voor de Trofeo. De auto wordt 35 millimeter verlaagd, de dempers gaan in de stijfste stand, de achttraps-automaat reageert sneller, de motor hangt (nog) enthousiaster aan het gas en ineens krijg je zin om mooie wegen op te zoeken. De auto voelt in deze stand niet aan alsof de Veluwe de natuurlijke omgeving is om hem te rijden; eerder krijg je visioenen van circuits en mooie bergpassen.

“Het draait om de jongensdroom van het rijden in een Maserati, om het fraaie leer op de stoelen, om zijn rijeigenschappen en misschien wel vooral om de onovertroffen V8 onder de motorkap. Er zijn concurrenten die op bepaalde vlakken misschien wel beter zijn dan de Levante Trofeo, maar als je het ons vraagt overtreft hij ze allemaal met karakter.”

De magie van de drietand

Ondanks de Ferrari-motor is de Levante Trofeo geen hypernerveuze auto. Als je van de Corsa-modus weer teruggaat naar Normal, dan verandert de Levante in een rustige, comfortabele auto. Het schakelen verloopt soepel, de besturing is preciezer dan je van een SUV verwacht en de motor reageert weliswaar alert, maar niet onrustig. Een prettige bijkomstigheid is dat de Levante zijn kunnen niet van de daken schreeuwt. Zijn uitlaat is niet van het type dat je van drie straten afstand al hoort, terwijl de uiterlijke aanpassingen het oog van een kenner vragen. Zo is de motorkap van de Trofeo anders, omdat de motor meer koeling nodig heeft. Verder zijn er koolstofvezel accenten en 22-inch wielen. Standaard bij iedere Levante is een prominent Maserati-logo in de grille; dat blijft iets bijzonders voor veel autoliefhebbers – noem het maar de magie van de drietand. Achter het stuur zie je allerlei mooie materialen om je heen, niet in de laatste plaats de stoelen waar je op zit en de bekleding ervan. Ook het stuur voelt prettig aan. Toch zijn er ook nu nog media die wijzen op de gebruikte kunststoffen in het dashboard en op het navigatiesysteem. Er zijn inderdaad merken die een infotainmentsysteem hebben waarvan de fancy uitstraling het
systeem van de Levante overtroeft, net als er merken zijn waarbij de kunststoffen in het dashboard zachter aanvoelen.

Maar tegelijkertijd: als je denkt dat het daarom draait bij de Levante Trofeo, is het een auto die je niet past. Het draait om de jongensdroom van het rijden in een Maserati, om het fraaie leer op de stoelen, om zijn rijeigenschappen en misschien wel vooral om de onovertroffen V8 onder de motorkap. Er zijn concurrenten die op bepaalde vlakken misschien wel beter zijn dan de Levante Trofeo, maar als je het ons vraagt overtreft hij ze allemaal met karakter. Dat karakter is niet in de laatste plaats te danken aan zijn geweldige V8. Daarbij moeten we gelijk aantekenen dat Maserati heeft aangekondigd vanaf 2020 grootscheeps in te zetten op elektrificatie; er komen zowel hybrides als volledig elektrische auto’s aan. Dat betekent dat een V8 als deze, hoe mooi ook, misschien wel een van de laatste der mohikanen is. Geniet ervan nu het nog kan!

Auteur: Perry Snijders / Fotografie: Luuk van Kaathoven