Morgan Plus Six

Moderne Traditie

Het gebeurt niet vaak dat Morgan met een compleet nieuw model komt, maar nu is het zo ver: de compleet nieuwe Plus Six is er. Niet alleen de motor is nieuw, ook het platform waarop de auto gebouwd wordt.

Op de beursvloer van de Geneva International Motor Show zit Morgan min of meer ingeklemd tussen twee Beierse merken. Aan de ene kant van de beursstand is BMW te vinden, aan de andere kant staat Alpina, de BMW-tuner uit Buchloe, die zo veel aanpassingen maakt dat het bedrijf als zelfstandige fabrikant wordt gezien. Toch gaat op de persdag van een van de belangrijkste beurzen ter wereld de aandacht van de media uit naar het al 110 jaar bestaande Britse merk. Zo vaak gebeurt het namelijk niet dat het bedrijf een compleet nieuw model aankondigt. En dat is pas het begin van het nieuws. Er is namelijk ook een nieuwe investeerder gevonden, het Italiaanse Investindustrial, dat eerder geld stak in Aston Martin en motorfietsfabrikant Ducati. De familie Morgan blijft echter ook een van de aandeelhouders, waardoor de (vele) tradities van het merk ongetwijfeld behouden zullen blijven. In het geval van de Plus Six zijn dat wel moderne tradities, want niet alleen de motor is nieuw, ook het platform waarop de auto gebouwd is. Zijn motor deelt hij met de buren op de autoshow in Genève. De niet meer leverbare Plus 8 was voorzien van een V8 van BMW, de Plus Six heeft een zescilinder van hetzelfde merk. Bij BMW heeft die motor de codenaam B58. De motor is niet alleen te vinden in allerlei BMW’s, waaronder de Z4, maar ook in de splinternieuwe Toyota Supra. Hoewel het blok nog behoorlijk nieuw is, noemde een ingenieur van Toyota het zelfs al ‘legendarisch’. Met 340 pk levert deze zescilinder bijna net zo veel vermogen als de V8 deed, maar door de veel geringere CO2-uitstoot is de prijs spectaculair gedaald. De aanschafbelasting (bpm) voor een nieuwe auto is in ons land namelijk gekoppeld aan die CO2-uitstoot. Ten opzichte van de Morgan Plus 8 bedraagt het prijsverschil dik 50.000 euro. Het merk is blij met de nieuwe motor. “Voor een klein bedrijf als het onze betekent het nogal wat om een seal of approval te krijgen van een gigant als BMW, een leidend bedrijf in de auto-industrie”, zegt techniekbaas Graham Chapman.

morgan plus six 300 x 300 #7 interieur
morgan plus six 300 x 300 #7
morgan plus six 300 x 300 #7 wiel

99 procent nieuw

Ook het platform waarop de auto gebouwd is, is volledig nieuw. Morgan heeft dat nieuwe platform de naam CX-Generation gegeven. Het zal niet alleen gebruikt worden voor de Plus Six; in het komende decennium wordt het gebruikt voor de snelste Morgans op de markt. Het is maar liefst honderd procent stijver dan het platform dat Morgan hiervoor achttien jaar gebruikte, bijvoorbeeld voor de Plus 8 en Aero 8. Dat het platform van aluminium is, wil niet zeggen dat Morgan geen hout meer gebruikt; op het gebruikte platform werd en wordt een houten frame gebruikt voor de carrosserie. Dat houten frame is voor de Plus Six zelfs verbeterd, waardoor het nog steviger is dan bij de Plus 8. Aangezien de auto slechts 1.075 kilo weegt, zijn de prestaties niet misselijk: de Morgan Plus Six spurt in 4,2 seconden van 0 naar 100 en heeft een top van 267 km/h. Met al die verbeteringen zal het geen verbazing wekken dat maar heel weinig onderdelen zijn overgenomen van de Plus 8. Van de vierduizend onderdelen voor een Plus Six wordt minder dan één procent gedeeld met andere modellen – en toch zie je in een oogopslag dat er een Morgan voor je staat.

Vakmanschap

Volgens Steve Morris, managing director van Morgan, zijn de vernieuwingen het directe gevolg van klantwensen. “We hebben goed naar onze klanten geluisterd. We hebben weliswaar veel technologische vernieuwingen doorgevoerd, maar tegelijkertijd zijn we trouw gebleven aan onze principes, waardoor de Plus Six opvalt door het vakmanschap waarmee hij gebouwd is én natuurlijk door het iconische design dat bij Morgan hoort.” Het nieuwe platform zorgt overigens niet alleen voor extra stijfheid, maar ook voor extra binnenruimte. Hoewel de wielbasis maar twee centimeter is toegenomen, is de beenruimte dat met maar liefst twintig centimeter. Bovendien is de bagageruimte met 31 procent toegenomen. Nu zullen er maar weinig mensen zijn die hun Morgan gebruiken om kratjes bier te halen of de weekboodschappen te doen, maar ook bij een mooie roadtrip komt die bagageruimte natuurlijk goed van pas. Eveneens praktisch is de hardtop, die standaard wordt geleverd bij de Plus Six Touring. Die hardtop is losjes gebaseerd op de ‘road racers’ uit de jaren zestig. Uiterlijk dan, want het materiaal is helemaal van nu: lichtgewicht composiet. Standaard wordt de hardtop geleverd in Morgan Sport Ivory, maar tegen meerprijs kan hij ook in carrosseriekleur of juist in een contrasterende kleur worden gespoten.

morgan plus six 300 x 300 #7 interieur bruin
morgan plus six 300 x 300 #7.jpg samen
morgan plus six 300 x 300 #7.jpg groen

“Kopers kunnen een fotoboek bestellen waarin de productie van de auto van A tot Z te volgen is. Daarin is dan te zien hoe vakmensen van het 110 jaar oude bedrijf de auto produceren. Want hoe modern de techniek van de Plus Six ook is, ook de nieuwste creatie van het 110 jaar oude bedrijf is nog handgebouwd”

Handgebouwd

Dat die hardtop in vrijwel iedere mogelijke kleur kan worden gespoten, is niet toevallig. Morgan belooft namelijk dat de Plus Six de meest persoonlijke Morgan ooit is; het is mogelijk om de auto verregaand te individualiseren. Niet alleen kan er gekozen worden uit 28 verschillende kleuren, ook zijn er twee soorten leer die elk in diverse kleuren leverbaar zijn. Ook de kleur en vorm van de stiksels kunnen worden gekozen, terwijl eveneens voor de vloerbedekking diverse opties mogelijk zijn. Voor het interieur kan worden gekozen uit zeven soorten hout, maar het dashboard kan ook worden uitgevoerd in carrosseriekleur. Het is maar een greep uit de talloze opties, om aan te geven dat de mogelijkheden vrijwel eindeloos zijn. Wat ook bijzonder is: kopers kunnen een fotoboek bestellen waarin de productie van de auto van A tot Z te volgen is. Daarin is dan te zien hoe vakmensen de auto produceren. Want hoe modern de techniek van de Plus Six ook is, ook de nieuwste creatie van het 110 jaar oude bedrijf is nog handgebouwd. Sommige tradities veranderen nu eenmaal nooit.

Auteur: Perry Snijders