Maserati Quattroporte GTS GranSport

Snelste productiesedan ter wereld

De nieuwe Quattroporte GTS is het vlaggenschip van de snelle Gran Turismo-lijn van Maserati. Met zijn ravissante verschijning en Ferrari-motor is het dé zakensedan die een beetje klaar is met de degelijkheid van de Duitse Drie.

Het verschil vandaag de dag tussen de sedans in de topklasse is onzichtbaar klein. Je favoriet kiezen op basis van het technisch ontwerp is vrijwel zinloos. Een van de manieren waarop je een keuze kunt maken, is door jezelf achter het stuur te zetten en te denken: past deze auto bij me? In de praktijk leidt dat vaak tot ietwat saaie, veilige keuzes. Je kunt echter ook denken: durf ik het aan om deze auto bij mij te laten passen? In dat geval ontkom je niet aan deze Maserati. De naam Quattroporte betekent niets meer en niets minder dan ‘vier deuren’, maar roept in je hoofd associaties op met mooie mensen, stijlvolle kleding, lekker weer en Toscane of de Amalfikust. Dat is geen toeval: de eerste generatie, die in 1963 gelanceerd werd, was een snelle reislimousine met als voornaamste clientèle staatshoofden, filmsterren en hoogwaardigheidsbekleders. Met 776 verkochte exemplaren was de auto voor Maserati-begrippen uiterst succesvol. Het was destijds tevens de snelste vierdeurs sedan ter wereld.

Verfijning

Sinds die eerste Quattroporte is de filosofie van Maserati altijd geweest om een comfortabele sedan te bouwen, die uitgerust is met een racemotor. Daarin is ook bij de inmiddels zesde generatie geen verandering aangebracht. Immers: de 3,8 liter-V8 van de GTS komt nog steeds bij Ferrari vandaan. En het resultaat mag gezien worden: liefst 530 pk persen de Italianen uit dit blok. Maar de motorkarakteristiek is, in tegenstelling tot zijn voorgangers, niet langer die van een hijgende en lastig te temmen krachtbron. De Quattroporte wil niet meer permanent op jacht naar de auto voor hem, hij is niet langer de ongepolijste, altijd alerte racer in maatpak. Dat je voorin geen sportstoelen maar sofa’s met niet bijzonder veel zijdelingse steun aantreft, illustreert treffend welke weg de Quattroporte inslaat. Niet die van de schreeuwerige patser die overal zijn komst wil aankondigen met een knetterende uitlaat, maar eerder die van klasse en verfijning. Hoewel krachtiger, is de opper-Maserati op papier dus minder sportwagen. De rauwe sensaties en tintelingen zijn enigszins weggefilterd. Daarvoor in de plaats komt een auto die op alle objectieve punten beter is geworden, toegankelijker is en daarmee ook een veel grotere doelgroep aanspreekt.

maserati1
maserati2
maserati3

Succesvol

De verkoopcijfers lijken Maserati gelijk te geven. Want de huidige generatie van de Quattroporte is de meest succesvolle ooit. Qua verbeteringen zien we onder meer veelvuldig gebruik van aluminium, met name voor de deuren, kofferdeksels, ophangingselementen en voorste spatborden. Daarmee weegt de Quattroporte in totaal 1.900 kilo, en in deze klasse is dat niet veel. Met zijn totale lengte van 5,26 meter is dit desondanks een van de langste sedans ter wereld. Vooral de ruimte achterin groeide merkelijk, een must als je wilt scoren op de levensbelangrijke Aziatische markten. En de Amerikaanse markt natuurlijk, die zowat de helft van de verkoop van het merk voor zijn rekening neemt. Bij het allernieuwste model zijn alle versies onder handen genomen op het vlak van aerodynamica om het verbruik omlaag en de topsnelheid omhoog te krijgen. Dat zie je aan de vlakke onderbodem en de nieuwe diffuser. Aan de voorzijde krijgt hij een nieuw radiateurrooster en een gewijzigd bumperdesign. Achter het rooster gaan actief gestuurde luchtkleppen schuil, die de luchtweerstand op hoge snelheid kunnen verminderen. Vooral efficiënte maatregelen dus, die niet alleen zorgen voor 10 procent minder luchtweerstand, maar tevens voor een hogere topsnelheid. Ook de veiligheid werd vergroot door het monteren van twee ledkoplampen, die voor 20 procent meer lichtopbrengst zorgen.

Elektronica

De grootste vernieuwing zien we in het interieur, waar een 8,4 inch groot multifunctioneel scherm met mooie graphics het dashboard domineert. Het geheel werkt zeer intuïtief en met de connectiviteit zit het ook goed, want de Quattroporte is klaar voor Apple Car Play en Android Auto. Ook nieuw zijn de uitrustingsniveau’s. Er kan gekozen worden tussen de GranLusso en GranSport. Bij die laatste kun je voor de buiten- en binnenkant carbondecoratie bestellen. Dat is niet het geval in de GranLusso, die op de markt komt met een bijzonder mooi interieur van Ermenegildo Zegna. Zo is er zijde ingeweven bij het leder, wat een erg mooi effect geeft. Voor het overige is de Maserati hier vooral herkenbaar door het gebruik van fraaie leersoorten, mooie houtafwerking en de gelaagde opstelling van dashboard en middenconsole. Ook op het gebied van de elektronica zijn stappen gemaakt. Zo zijn de bestaande veiligheidssystemen verbeterd. De dodehoekassistent stuurt tegen wanneer je van rijbaan wilt wisselen terwijl dat niet kan; de auto grijpt zelf in wanneer je vergeet om hem tussen de lijnen te houden; en de Quattroporte kan tegenwoordig verkeersborden herkennen – vooral handig in Duitsland, waar je vaak geen idee hebt hoe hard je mag. Ook is de auto voorzien van een start/stop systeem en Integrated Vehicle Control. Dat laatste is ontworpen om te voorkomen dat je in een slip raakt. Dit in tegenstelling tot andere systemen, die pas ingrijpen als je auto al bijna haaks op de weg staat.

“De Quattroporte is niet langer alleen begeerlijk voor sportieve dertigers die elke dag een potje willen worstelen met hun auto, maar ook voor mensen die er dagelijks mee op pad gaan.”

Geluidscircus

Op een bochtig parcours voelt de Quattroporte compacter en lichter aan dan zijn enorme lijf doet vermoeden. Gooien en smijten met dit soort auto’s is niet waarvoor ze gebouwd zijn, maar het onderstel is wel vertrouwenwekkend en de auto blijkt soepel te besturen. De nieuwe elektrische stuurbekrachtiging doet zijn werk eveneens naar behoren. Voor wie meer wil is er ook een sportstand, waarmee je transmissie en ophanging wat strakker aantrekt. Wanneer de rode lijn van de toerenteller bereikt wordt en we met een tikje tegen een flipper het commando tot opschakelen geven, schiet hij met een paar ontploffingen en een heerlijke klap naar de volgende versnelling. Waarna het hele geluidscircus opnieuw begint. Twee zaken vallen daarbij op: enerzijds is de snelheid waarmee de bak overschakelt bijna buitenaards, anderzijds is de snelheid die de auto ontwikkelt extreem. En godzijdank zijn de remmen, die in het begin net zo nerveus voelen als het gaspedaal, uitermate goed berekend op het brengen van de juiste vertraging.

Kortom: als sportlimousine is de Quattroporte even capabel als een Panamera, M5 of E63 AMG. De auto is nu echter niet langer alleen begeerlijk voor sportieve dertigers die elke dag een potje willen worstelen met hun auto, maar ook voor mensen die er dagelijks mee op pad gaan. Desondanks stuwt de 530 pk sterke zescilinder de Quattroporte in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/h en geeft hem een topsnelheid van 310 km/h. Daarmee is de Quattroporte op dit moment, samen met de Panamera Turbo SE Hybrid, de snelste productiesedan ter wereld – een feitje dat het altijd goed doet in de kroeg. Je snapt: met zo veel pk’s en een koppel van 710 Nm is de Quattroporte ontaard snel. En iedere keer wanneer je het gaspedaal intrapt in de sportstand of kijkt naar de prachtige lijnen, herinnert dit je eraan dat het DNA van deze Maserati uit Italië komt. Uit het land van mooie mensen, stijlvolle kleding, lekker weer, de Amalfikust – en Ferrari.

Auteur: Erik Kouwenhoven / Fotografie: Milan Kaine