Morgan 110 Anniversary

Sportief rijden in z’n puurste vorm

In 2019 bestaat Morgan 110 jaar. Die verjaardag wordt gevierd met speciale edities van de 3 Wheeler, Plus 4, 4/4 en V6 Roadster. Tijd om stil te staan bij de historie van het merk.

Een tijd geleden belde een bevriende specialist in vooroorloogse auto’s, Juri Castricum, me op. “Jij vindt die nieuwe Morgan 3 Wheeler toch zo geweldig? Kom maar eens langs, ik heb er nu een uit 1931 staan.” Hij had gelijk, toen Morgan in 2011 weer een driewieler op de markt bracht, was het liefde op het eerste gezicht – niet alleen bij mij, maar bij vrijwel iedereen die hem ziet. Inclusief Morgan-rijders, want de historie van het merk begon met driewielers. Het bedrijf werd in 1909 opgericht en het zou nog tot 1935 duren voordat er iets met vier wielen kwam.

Toen Henry Frederick Stanley Morgan in 1908 zijn eerste auto bouwde – nog voordat hij zijn bedrijf oprichtte – was dat een driewieler, en Morgan bleef ze tot 1952 bouwen. Dat ik eens langs moest komen voor een ritje in een ruim tachtig jaar oude driewieler, liet ik me dan ook geen tweede keer zeggen. Ook al omdat het een ongerestaureerd exemplaar betrof, het hoogste goed in de klassiekerwereld – because it’s only original once. Zeker in dit geval is het bijzonder, want de auto in kwestie is een Super Sports uit 1931. In veel gevallen was dat model voorzien van een JAP-motor, maar dit exemplaar heeft een motor van Blackburne. Die motoren werden veelal gebruikt bij driewielers die daadwerkelijk in rally’s, races en trials gebruikt werden, en het is aannemelijk dat ook dit exemplaar een sportief verleden heeft.

morgan1
morgan2
morgan4

Total loss

Wie niet eerder met een vooroorloogse auto gereden heeft, komt waarschijnlijk niet ver met de Super Sports. De startknop is weggemoffeld op een nagenoeg onvindbare plek en de versnellingspook (twee versnellingen en géén achteruit) bevindt zich buiten de auto. En als je er toch in slaagt om weg te rijden, is de kans groot dat je de motor sloopt: die is voorzien van total loss smering, eigenlijk een soort mengsmering waarbij je zelf met een handpompje olie aan de benzine toe moet voegen. Als je het vergeet, ontdek je spoedig waarom het woord ‘total loss’ in de naam zit.

Een wereld van verschil met de nieuwe 3 Wheeler, waarin je een moderne motor en een soepel schakelende vijfversnellingsbak tot je beschikking hebt (en waarin je bovendien niet hoeft uit te stappen om de auto te duwen als je een stukje achteruit wilt rijden). Toch is het treffend hoe goed Morgan het karakter van die klassieke driewieler over heeft weten te nemen in de nieuwe. De oude werd vaak gebruikt op het circuit en je kunt je voorstellen dat je de nieuwe ook met plezier een rondje meeneemt op Zandvoort. Sterker nog, toen ik dat eens deed, was de grijns een tijd niet meer van mijn gezicht te krijgen. Je zou kunnen zeggen dat het afzien is, maar ‘sportief rijden in zijn puurste vorm’ is een omschrijving die de lading misschien beter dekt.

“Bij de Plus 4 behoort speciale leren bekleding met contrasterende stiksels en een geborduurd Morgan- of 110 Anniversary logo tot de standaarduitrusting, terwijl bij de Aero Racing diverse chroomdetails, een sportstuur en een sportuitlaat geleverd worden.”

Speciale edities

Bij de andere modellen is het niet anders. De in 1936 geïntroduceerde 4/4 is bijvoorbeeld wereldwijd de auto die het langst in productie is. Bij andere merken zou je dan zeggen dat ze verouderd zijn, maar bij Morgan lijkt ‘if it ain’t broke, don’t fix it‘ het adagium te zijn en draagt het alleen maar bij aan het klassieke karakter.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er in die tachtig jaar niets gewijzigd is, maar Morgan wacht daar liever mee tot een verandering noodzakelijk is, of in ieder geval echt een verbetering. In de eerste jaren volstond een 1,1 liter motor met 34 pk, maar tegenwoordig wordt er natuurlijk een moderne en veel sterkere motor gebruikt. Bij Morgan staat de tijd dus niet stil, maar je overdrijft niet als je zegt dat het merk sterk op het verleden leunt. Zelfs de fabriek is al meer dan een eeuw dezelfde. Die opende oprichter H.F.S. Morgan in 1914 en op de plek aan Pickersligh Road in Malvern is het bedrijf nog steeds gevestigd.

morgan5
morgan7
morgan6

Verjaardag

Bij zo’n merk is een verjaardag natuurlijk een belangrijk gebeurtenis, en de aankomende verjaardag van het familiebedrijf is de belangrijkste sinds het eeuwfeest in 2009. Om die reden brengt Morgan speciale edities, niet alleen van de 3 Wheeler en 4/4, maar ook van de Plus 4 en V6 Roadster.

De vier modellen zijn niet alleen voorzien van een speciale badge die het jubileum memoreert, maar hebben – zonder meerprijs – ook verschillende andere opties. Zo is de 3 Wheeler onder meer voorzien van speciale stiksels in de bekleding en een mohair tonneau cover. Bij de Plus 4 en V6 Roadster behoort speciale leren bekleding met contrasterende stiksels en een geborduurd Morgan- of 110 Anniversary-logo tot de standaarduitrusting, terwijl bij de Aero Racing diverse chroomdetails, een sportstuur en een sportuitlaat geleverd worden.

De 110 Anniversary modellen kunnen besteld worden. Directeur Steve Morris heeft al aangekondigd dat het niet bij deze vier modellen blijft: “De 110 Anniversary-modellen zijn pas het begin van de viering van ons 110-jarig bestaan en we kijken ernaar uit om meer aankondigingen te doen in de loop van 2019.”

De exacte uitvoeringsdetails van de 110 Anniversary-modellen zijn te vinden op de website van Morgan. Daarnaast vertelt Brand Manager Wouter Dekker er natuurlijk graag meer over.

Auteur: Perry Snijders