Bekkers Autoschade

“Wat wij doen is topsport”

Schade? Tegenwoordig zitten auto’s vol met intelligente techniek. Als reparateurs niet exact weten waarmee ze bezig zijn, kan een kleine deuk al grote gevolgen hebben. Bekkers Autoschade behoort tot de absolute top van de Benelux en is door Louwman Exclusive uitverkozen tot partner in schadeherstel. INVITED zocht directeur Harry Bekkers op in het schadebedrijf in Eindhoven, dat meer wegheeft van een operatiekamer – schoon, georganiseerd en er wordt minutieus aan de patiënten gesleuteld: Bentleys, Rolls-Royces, Lamborghini’s… “Wij hebben een voorsprong die bijna niet is in te halen.”

“Van jongs af was ik idolaat van auto’s. Al op mijn veertiende had ik er een, een DKW met een kapotte versnellingsbak. Die heb ik gerepareerd. Ik ging ermee rijden en werd al na honderd meter staande gehouden door de politie, die mij meenam naar
het bureau. Kwam mijn moeder mij halen. De commissaris met opgeheven vingertje: ‘Je weet wel dat dat niet mag, hè?’ Ik ben altijd in de weer geweest met brommers, auto’s en motors. Als mijn vrienden gingen voetballen, dook ik de bibliotheek in om technische boeken te lezen – internet bestond nog niet. Ik heb mezelf alles aangeleerd. Ik heb niet eens een technische opleiding gevolgd, maar een bedrijfseconomische.”

Harde leerschool

“Op mijn vierentwintigste – ik was toen directeur bij een vastgoedbedrijf – had ik een auto met schade. Ik bracht hem naar een schadebedrijf. Dat duurde en duurde. Na drie weken kwam ik weer eens kijken. Stond mijn auto in een hoek met onderdelen van andere auto’s op het dak. Ik vroeg of ze het erg vonden als ik een paar dagen meehielp, dan schoot het tenminste op.
Ik nam een paar snipperdagen op en ging aan de slag in dat autoschadebedrijf. Terwijl ik daar zo bezig was, drong tot me door wat een prachtig vak dit is. Veel leuker dan achter een bureau zitten. Ik kocht een paar auto’s met schade, repareerde die en verkocht ze weer. Na drie auto’s vond ik dat ik genoeg ervaring had om voor mezelf te beginnen. Ik huurde een hal bij het schadebedrijf. Daar zat geen verwarming in. Als ’s nachts de temperatuur onder nul zakte, vroor de volgende dag het gereedschap aan je handen vast. Het was een harde leerschool.”

bekkersautoschade1
bekkersautoschade2
bekkersautoschade3

Dikke ketting

“Destijds werden auto’s nog gericht door ze met een dikke ketting aan een ijzeren paal vast te maken en ze dan met piepende banden achteruit te rijden. Dat is natuurlijk nattevingerwerk. In die tijd kwam de eerste richtbank met 3D meetsysteem op de markt. Die kocht ik van mijn spaarcenten. Hoewel ik pas kort bezig was, bouwde ik zo al snel een voorsprong op bedrijven die al jaren bestonden. Die lijn heb ik doorgetrokken. Zo was ik ook een van de eersten die een CO2 lasapparaat kocht. En alles deed ik zelf, van het plaat- en spuitwerk tot en met de boekhouding en het receptiewerk aan toe. Zo had ik alle facetten van een autoschadebedrijf in de vingers. Ik compenseerde mijn gebrek aan ervaring met de beste equipment en bouwde snel een goede naam op: al binnen een jaar had ik een Ferraridealer als klant, die zijn auto’s bij mij liet repareren. Ik huurde een betere hal, plaatste een spuitcabine, nam personeel aan… Het bedrijf groeide.”

Half, daar zit de wereld vol mee

“Ons motto is: als je iets doet, doe het goed of doe het niet. Want half, daar zit de wereld vol mee. Vaak genoeg heb ik een hekel aan mezelf: waarom leg ik de lat toch altijd zo hoog? Maar dat is de drive nu eenmaal. En die heb ik overgebracht op mijn personeel en op mijn kinderen – ik heb een zoon en een dochter in de zaak. Terwijl wij voor de hoogste kwaliteit gingen, werd de markt steeds meer door prijs gedreven: het moest vooral goedkoop zijn. Er waren zelfs verzekeraars die de goedkoopste schadebedrijven met extra werk beloonden. Met als gevolg dat er stappen werden overgeslagen in het reparatieproces. Dat ging zo ver dat de veiligheid in het geding kwam. Als voorzitter van de brancheorganisatie FOCWA heb ik destijds daarvoor gewaarschuwd. Ik weigerde dat spel mee te spelen, vertikte het om imitatie onderdelen te gebruiken en aan de kwaliteit te morrelen. De consequentie was dat een aantal verzekeraars het contract met ons opzegde. Zij vonden dat we de weg kwijt waren en te veel eergevoel hadden – we moesten vooral meer door de vingers zien. Dat was rond 2010.

Ik zei tegen mijn gezin: ‘Als we het niet redden, dan gaan we maar strijdend ten onder. Ik heb liever financiële zorgen dan dat ik moet wakker liggen over een moeder met haar kindjes die ik in een wellicht onveilig gerepareerde auto het verkeer in heb gestuurd.’ Ik had destijds drie bedrijven en zestig man personeel. Mijn accountant raadde aan om er twintig te ontslaan. Maar ik ging ze juist extreem bijscholen. Want ik besloot om naar het topsegment op te schalen. Ik heb ze geleerd te werken met aluminium, elektronica en andere materialen/technieken die in opkomst waren. Daardoor hebben wij nu een voorsprong die bijna niet is in te halen.”

“Ik vind het een compliment dat Louwman Exclusive, die de lat zo hoog heeft liggen en het beste voor zijn klanten wil, bij ons komt. Daar doe je het voor. Want het is allemaal zeer uitdagend. Het moet continu 100 procent goed zijn.”

Verlengstuk

“Sommige verzekeraars lieten ons dan links liggen, particulieren die kwaliteit wilden, wisten ons wel te vinden. Die negeerden het advies van hun verzekeraar. Mensen met een dure auto laten zich ook niet sturen, die weten zelf wat goed voor ze is. Langzaam zijn we zo de exclusieve kant uit gegaan. We werden benaderd door Bentley Motors om officieel partner in schadeherstel te worden. Dat betekent dat wij geautoriseerd zijn om reparaties aan Bentleys uit te voeren en dat mijn jongens door de fabriek zelf worden bijgeschoold. Zo’n certificering is niet niets. Je hebt te voldoen aan honderd-en-een bladzijden met eisen. En elke maand is er een update. Het is een continu proces waarin je veel tijd en geld moet investeren. Als dealer van Bentley moet Louwman Exclusive natuurlijk een geaccrediteerde reparateur hebben. Zo zijn ze bij ons terechtgekomen. We hebben een half jaar proefgedraaid met Bentley, en dat is zo goed bevallen dat Louwman al zijn merken bij ons laat repareren. Wij zijn een verlengstuk van ze geworden. Inmiddels is Bekkers Autoschade, naast Bentley en de merken van Louwman Exclusive, ook fabriekserkend door onder andere Mercedes, Land Rover, Jaguar, Porsche en gespecialiseerd in alle andere topmerken.”

Kortsluiting

“Als jij een deukje in je McLaren rijdt, denk je misschien dat het niet uitmaakt waar je dat laat repareren. Maar dat doet het wel degelijk. Wij staan in verbinding met de fabriek: als wij een auto met schade binnen krijgen, kunnen we alle gegevens opvragen. Heb je die niet, dan kun je veel kapot maken. Een collega van mij was laatst een bolide aan het repareren, waarvan hij niet exact wist hoe die in elkaar stak. Hij maakte kortsluiting en blies voor elfduizend euro aan computers op. Tegenwoordig zitten auto’s vol met techniek. En de nieuwste techniek zit altijd in de duurste auto’s. Zo kan er een radarsysteem achter de bumper zitten. Dat moet je wel weten. Want ga je die bumper plamuren, dan ziet de radar misschien nog maar 80 procent. Veel autoschadebedrijven kalibreren die systemen na schade niet eens, die slaan die stap over om kosten te besparen of uit onkunde. Terwijl wij daar juist in hebben geïnvesteerd: wij hebben een diagnose- en kalibratie-systeem dat bijna niemand heeft. Wanneer er niet wordt gekalibreerd, kan het zijn dat de radar een halve graad verkeerd staat. Op een paar honderd meter kan dat funest zijn. Daar zijn al zware ongelukken uit voortgekomen. Het is belangrijk dat je als schadehersteller weet waarmee je bezig bent.”

bekkersautoschade5
bekkersautoschade4
bekkersautoschade6

Schoenendoos

“Iemand die bijvoorbeeld een Rolls-Royce rijdt, heeft de middelen om een beroep te doen op een topadvocaat als er iets gebeurt. Ook daarom willen fabrieken dat schadereparaties volgens de protocollen plaatsvinden. In de VS was laatst een rechtszaak: Een auto had schade opgelopen door een hagelbui. Er werd een nieuw dak opgelegd, alleen hebben ze dat gelijmd in plaats van gelast. Diezelfde auto kreeg een ongeluk, waarbij de lijm brak en het dak loskwam. Zonder dak is de structuur van de auto als een schoenendoos zonder deksel: die kan naar alle kanten inklappen. De mensen kwamen klem te zitten, de auto vloog in brand. Advocaten doken erbovenop en kwamen met een claim van tientallen miljoenen. Het schadebedrijf, de verzekeraar, de dealer, de leasemaatschappij, de fabriek… Ze kunnen allemaal aansprakelijk worden gesteld. Bij ons is alles afgedekt. Als wij een auto repareren, stellen wij een dossier op waaruit onder meer blijkt dat wij informatie hebben opgevraagd bij de fabriek en dat de auto bij vrijgave aan de fabrieksspecificaties voldoet.”

Compliment

“Auto’s goed maken is één, maar het verhaal eromheen is ook belangrijk. Alles wat nodig is, doen we. Wij halen en brengen auto’s binnen de Benelux, doen de administratieve afwikkeling, en hebben als vervangend vervoer een Maserati Levante, Lexus, Mercedes S-Klasse, Jaguars, BMW’s… Wij ontzorgen totaal. En toch ben je bij ons niet veel meer kwijt dan bij andere autoschadebedrijven. Een verzekeraar heeft uitgerekend dat wij 2,3 procent duurder zijn. Het uurloon bij exclusieve auto’s ligt weliswaar hoger, daartegenover staat dat wij veel efficiënter werken – wij weten wat we doen. Een andere verzekeraar zei laatst tegen mij: ‘Hadden we maar naar jou geluisterd. De branche is door het toegeven aan de prijsdruk te ver aan het afglijden. Nu beginnen we je te begrijpen.’ Dat vond ik wel een mooi compliment. Eerst was ik de weg kwijt, nu ben ik visionair. En ik vind het een compliment dat Louwman, die de lat zo hoog heeft liggen en het beste voor zijn klanten wil, bij ons komt. Daar doe je het voor. Want het is allemaal zeer uitdagend. Het moet continu 100 procent goed zijn. Het is ingewikkeld, de foutmarge moet nul zijn, het afbreukrisico is groot… Ik durf wel te zeggen dat wat wij hier met z’n allen doen, topsport is. Wij hebben de kennis, de kunde en de wil. Als de mensen doorkrijgen op welk niveau onze vakmensen hier repareren en hoe onze service is, dan kunnen we er nog drie verdiepingen bovenop zetten.”

Auteur: Bart-Jan Brouwer / Fotografie: Milan Kaine