Mclaren GT

Wettenbreker

McLaren nam ons mee naar de Côte d’Azur, waar we in uiterste luxe kennismaakten met de nieuwe GT. Met dit supermodel overtreedt McLaren zijn eigen wetten: meer dan ooit legt het de focus op alledaagse bruikbaarheid. De GT is een beest op het circuit én de ultieme reisauto.

Of we met de helikopter vanaf het vliegveld van Nice vervoerd wilden worden naar ons luxueuze hotel, of liever met de auto. Het was een van de vele vragen die ons werden gesteld tijdens de testrit in Zuid-Frankrijk met de nieuwe McLaren GT. Allemaal vragen waarop we volmondig ‘ja’ zeiden. En dus hangen we korte tijd later boven de zonovergoten kustlijn van de Côte d’Azur. Onder ons zien we Antibes, Cannes, Fréjus en vele andere prachtige badplaatsen voorbijflitsen. Dan, in de baai van Saint-Tropez, draait de helikopter plotseling met een grote boog over het huis van Brigitte Bardot, om vervolgens te landen in de tuin van het vermaarde hotel Le Beauvallon. Op het strak geschoren gazon staan drie in het wit geklede personeelsleden klaar. Eén om onze bagage naar de kamer te brengen, één om een vochtig doekje te overhandigen en de derde serveert een frisse cocktail. Wij hebben echter vooral oog voor de koperkleurige supersportwagen, die op een display op het terras zachtjes staat te glimmen in het avondlicht. Nou ja, supersportwagen: getemde supersportwagen moeten we zeggen, want de auto waarover we spreken is de McLaren GT – een auto die niet alleen goed is in het bochtenwerk aan de Franse zuidkust, maar ook in de route ernaartoe.

On-Engels goed

Een Gran Turismo is gemaakt om grote afstanden op hoge snelheid af te kunnen leggen. Het is een sportieve auto, die in tegenstelling tot een echte sportwagen echter niet volledig gericht is op prestaties ten nadele van het comfort. De term Gran Turismo komt uit het Italiaans, maar wordt algemeen gebruikt. In het Frans gebruikt men Grand Tourisme, in het Engels Grand Touring of Grand Tourer. De McLaren GT past precies in deze omschrijving. Het model is gebaseerd op de architectuur van de supersportwagen 720S, maar dan met veel meer binnenruimte, een comfortabel onderstel en meer praktische inzetbaarheid. Zijn supersportieve afkomst is meteen te herkennen. Wanneer je twee bochten hebt genomen met de auto, weet je al dat ook dit model een beest is op het circuit, ondanks het feit dat hij honderd pk minder sterk is dan de 720S. De grip is enorm, ook onder natte omstandigheden, en dankzij zijn geringe gewicht van 1.530 kilo reageert de 620 pk sterke McLaren net zo agressief op het intrappen van het gaspedaal als Greta Thunberg op een walmende dieselmotor. McLaren is nog maar amper zeven jaar op de markt, maar wordt al bijna in één adem genoemd met merken als Ferrari, Porsche en Lamborghini. En dat verdient het ook. Het eerste model, de MP4-12C, was wellicht iets te veel ‘vorm volgt functie’, maar al snel daarna werden ze sexy en elegant. Dat deze auto’s bestaansrecht hebben, wisten we al.

De afwerkingskwaliteit is on-Engels goed en qua materiaalgebruik steken ze zelfs de Duitsers naar de kroon. Qua prijsniveau zitten ze altijd aan de goede kant en dankzij de scharnierende deuren maak je overal een fantastische entree. Voorlopig hoogtepunt, na de onbereikbare hypercar Senna, is de McLaren 720S, een supercar die ook nog eens fantastisch presteert op de openbare weg. De verkoopcijfers van alle modellen gaan door het dak en de commentaren van de pers zijn lovend. Maar McLaren wil meer. Het wil niet alleen bekendstaan als auto voor circuitfanaten die alles op alles zetten om er een snelle ronde uit te persen, maar ook ‘normalere’ mensen overhalen om te kiezen voor het Britse merk.

Mclaren GT Invited 2
Mclaren GT Invited 1
Mclaren GT Invited 3

Ongeëvenaarde rijdynamiek

Met een lengte van bijna 4,70 meter is de nieuwe McLaren langer dan alle modellen uit de McLaren Sports en Super Series. Hoewel de McLaren GT er misschien niet direct uitziet als een klassieke GT, zocht het designteam inspiratie bij historische GT’s en bij de kernwaarden van McLaren. De lange, elegante lijnvoering van het exterieur is een duidelijke verwijzing naar klassieke Grand Tourers en respecteert tegelijkertijd de aerodynamische principes die aan elke McLaren ten grondslag liggen. Ook de gespierde achterschermen – een typisch designkenmerk van GT’s – zijn visueel aantrekkelijk en functioneel tegelijk: de geïntegreerde luchtinlaten leiden lucht naar de radiateurs van het koelsysteem. Net als de andere modellen van McLaren is de nieuwe GT gebaseerd op een zelfdragende koolstofvezel carrosserie met een uitzonderlijke sterkte en torsiestijfheid. Deze eigenschappen garanderen ongeëvenaarde rijdynamiek en het laagste gewicht in zijn klasse. Er is met een inhoud van 570 liter meer bagageruimte. Onder de zelf openende en sluitende achterklep kun je een golftas of twee paar ski’s kwijt, en voorin is voldoende bagageruimte voor twee grote koffers. Ook het comfort nam noemenswaardig toe. Geluiden van buitenaf dringen minder goed door in het interieur en de automaat schakelt desgewenst soepel en schokvrij.

Kasjmieren bekleding

Naast hoogwaardige materialen is de GT uitgerust met het meest geavanceerde McLaren infotainmentsysteem ooit. Ook verborgen sfeerverlichting behoort tot de mogelijkheden. In plaats van het standaard dak, van hoogglans koolstofvezelcomposiet, is optioneel een elektrochromatisch glazen dakpaneel leverbaar, dat met een druk op de knop donkerder of lichter wordt. Aluminium bedieningselementen, waaronder de schakelflippers aan het stuur, contrasteren met hoogglans zwarte sierlijsten rondom het infotainmentscherm, de raambediening, de schakelconsole en de luchtuitstroomopeningen. Een Bowers & Wilkins premium audiosysteem met twaalf luidsprekers, waaronder koolstofvezel subwoofers en Kevlar middentonenspeakers, is een fabrieksoptie. Naast het standaard nappaleer is zacht gelooid leer of Alcantara beschikbaar. De McLaren GT is als eerste productievoertuig ook leverbaar met kasjmieren bekleding. Deze optie is beschikbaar vanaf eind 2019. De achterste bagageruimte kan naar wens worden uitgevoerd met SuperFabric bekleding.

In deze innovatieve stof is gewapend materiaal verwerkt voor een vergrote weerstand tegen vlekken, krassen en schrammen. Via het 7-inch touchscreen is het mogelijk om functies als navigatie, Bluetooth telefonie, mediastreaming en stembediening te activeren. Een digitale radio-ontvanger (DAB) is standaard. Ook de verwarming en ventilatie worden bediend met het touchscreen, wat resulteert in minder knoppen en schakelaars en meer gebruiksgemak. Automatische climate control met twee apart instelbare temperatuurzones voor bestuurder en passagier is standaard. Alle belangrijke voertuiginformatie wordt getoond op het 12,3-inch tft-scherm recht voor de bestuurder. De weergave is geïnspireerd op de instrumenten van een vliegtuig, met heldere, scherpe en eenvoudig afleesbare displays. Naast de actuele snelheid, de geselecteerde versnelling en het motortoerental kan het display een vereenvoudigde navigatieweergave, telefoongesprekken, het gekozen audiokanaal en de bandenspanning tonen. Indien er is gekozen voor een achteruitrijcamera wordt de ruimte achter de auto op het display getoond.

Mclaren GT Invited 5
Mclaren GT Invited 4
Mclaren GT Invited 6

Ultieme reisauto

De 4.0 liter twinturbo achtcilinder motor is 620 pk sterk en beschikt over een koppel van 630 Newtonmeter. De zeventraps automaat zorgt voor soepel schakelen in de comfortstand en voor harde klappen wanneer alle systemen in Track-modus staan. De auto accelereert van 0-100 km/h in 3,2 seconden en in 9 seconden staat de naald van de snelheidsmeter op 200. De topsnelheid is 326 km/h. Daarmee is de GT de ultieme reisauto, een kilometervreter, snel en capabel, en gewapend tegen vijandige binnensteden. Vooral voor wat betreft de rijhoogte zijn ze daar bij McLaren zeer goed in geslaagd. We hebben veel verkeersdrempels overwonnen zonder ook maar één keer een schrapend geluid te horen. De McLaren GT is comfortabel genoeg om moeiteloos hobbels en bobbels op te slokken, maar met alle knoppen op standje oorlog is het model nagenoeg net zo snel en sterk op het circuit als zijn racebroeders. Dat is vooral te danken aan het revolutionaire onderstel. De wielophanging, besturing en remmen zijn volledig afgestemd en geoptimaliseerd voor een hoogstaande GT-rijbeleving met meer balans, respons, precisie en comfort dan willekeurig welk ander McLaren-model. De lichtgewicht aluminium wielophanging is voorzien van proactieve schokdempers die de weg als het ware lezen en daarop de demping aanpassen in slechts twee milliseconden. Elke rijmodus heeft zijn eigen parameters en rijkarakteristiek.

Gebruiksvriendelijk

Het rijplezier wordt verder vergroot door de hydraulische besturing. Deze heeft dezelfde karakteristiek in Comfort, Sport en Track voor optimaal stuurgevoel en stuurrespons. Speciaal voor de McLaren GT heeft Pirelli een nieuwe band ontwikkeld, die comfort en topprestaties verenigt. Aan de achterzijde staat de nieuwe GT op 21-inch lichtmetalen wielen, de grootste wielmaat ooit voor een McLaren. Aan de voorzijde worden 20-inch wielen gemonteerd. Het high performance remsysteem is goed doseerbaar, gebruiksvriendelijk bij lage snelheden en vertraagt met overtuigende kracht wanneer het pedaal hard wordt ingetrapt. De GT is daarmee een van de betere aankopen uit de McLaren-range. Het is immers een van de beste en meest bruikbare sportwagens die er te koop zijn. De prijs van de GT ligt beduidend lager dan sportwagens van de concurrentie met vergelijkbare eigenschappen. Daarbij biedt de GT een hele trits comfortaanpassingen. De nieuwe McLaren GT is te koop voor prijzen die beginnen bij € 252.000. Daarmee is het wat ons betreft een aantrekkelijk alternatief voor bijvoorbeeld de Porsche 911 Turbo-rijder die wel eens wat anders wil.

Auteur: Erik Kouwenhoven