Renamo

Wij streven naar volledige ontzorging

Wilt u tijdens de vakantie in uw bolide toeren langs de Côte? Wordt uw oldtimer in vreemde contreien aan de start van een rally verwacht? Puilt uw garage uit en weet u niet waar u de zoveelste auto moet stallen? RENAMO in Utrecht biedt de oplossing. Interview met oprichten Jim Renardus.

Hoe ben jij de autobusiness ingerold?
“Ik ben letterlijk opgegroeid tussen de auto’s. Mijn vader had een autobandenbedrijf, thuis in Groenekan. Als vanzelf ging ik na school bij hem aan de slag. Op een gegeven moment maakte ik de overstap naar Mercedes-Benz, waar ik sales ging doen en mij specialiseerde in het topsegment. Zo kwam ik in aanraking met een klantenkring die mij heel erg aansprak.

Vanaf 2008 gingen bij de aanschaf van een auto financiële aspecten als bijtelling een grotere rol spelen dan emotie. Daardoor ging voor mij de lol er een beetje af. Ik besloot het roer om te gooien en ging het vastgoedbeheer doen voor een particuliere belegger. Na verloop van tijd begon ik de dynamiek uit de autobranche te missen. Hobbymatig ben ik naast het vastgoedbeheer met exclusief autotransport begonnen.”

 

renamo3
renamo_logo
renamo2

Waarom autotransport?
“Toen ik nog verkoper was, kreeg ik vaak het verzoek om de auto af te leveren op een bepaalde locatie. Mensen vinden het hartstikke leuke om met hun auto te toeren in Zuid-Frankrijk, maar hebben geen zin om eerst die 1.300 kilometer over de Route du Soleil af te leggen. Ik zag een gat in de markt en benaderde een van mijn vroegere klanten met wie ik nog contact onderhield. Ik vroeg of het voor hem interessant was als zijn auto, een Lamborghini, in de zomer naar Cannes zou vervoeren waar hij een jacht had liggen. Dat zag hij helemaal zitten. Het vervoer deed ik met een open trailer die ik ooit in een opwelling had gekocht. Strak in het pak, met een stropdas en glimmende schoenen, leverde ik de bolide in de jachthaven af. Dat was een hele show. Andere Nederlanders die daar een jacht hadden, zagen dat en vroegen of ik die service ook aan hen wilde verlenen. Ik kreeg vragen als: ‘Rijd je ook op Marbella?’ Langzaam breidde de kring klanten uit. In april, mei bracht ik auto’s naar het zuiden van Europa, in augustus, september haal de ik ze weer op. Dan liet ik ze professioneel wassen en leverde ze netjes thuis af.

In Nederland ging het rond dat ik deze service verrichtte en werd zo ook benaderd door autobedrijven. De eerste opdracht die ik kreeg was van Louwman Exclusive: het vervoer van auto’s naar Masters of LXRY in RAI Amsterdam. Daar is een heel mooie samenwerking uit ontstaan. En het balletje is verder gaan rollen. Als een week acht dagen zou hebben, zou ik die allemaal kunnen vullen met transport.”

Is RENAMO uniek in wat het doet?
“Er zijn wel andere autotransporteurs, maar ik denk dat er niet één is die dat doet in een pak met stropdas. Daar ben ik al onderscheidend in. Bovendien weet ik hoe je met exclusieve automobielen om moet gaan. Daar zit ik mijn hele leven al in. Ik kijk er niet meer van op en daardoor kan ik mij focussen op het werk in plaats van dat de adrenaline door mijn lichaam giert omdat ik in een Ferrari mag rijden. Bij onze vaste relaties gaat het van ‘je weet waar de sleutel hangt, neem de auto maar mee’.”

“Er zijn wel andere autotransporteurs, maar ik denk dat er niet één is die dat doet in een pak met stropdas.”

Wat komt er kijken bij het vervoer van een bijzondere auto?
“Kennis van de automobiel, discretie, omgang met de mensen – ik ben niet van ‘je’ en ‘jij’ -, en je hebt het juiste materiaal nodig om de auto op een veilige manier van A naar B te vervoeren. Voorzichtigheid is natuurlijk ook een factor. Als wij een auto in Zuid-Frankrijk moeten afleveren, gaat er vaak een tweede chauffeur mee, zodat we zo min mogelijk langs de weg hoeven stil te staan. Om risico’s te minimialiseren.

Een groot transportbedrijf combineert ritten. Die haalt bijvoorbeeld een auto op in Hamburg en rijdt dan meteen even langs Bremen, omdat daar ook een auto staat die moet worden vervoerd. Wij doen alleen transporten voor één opdrachtgever tegelijk. Dat is kostentechnisch niet het handigst, maar zo blijft onze flexibiliteit wel groter en kunnen wij aan de individuele wensen van de klant voldoen. We verdienen dan misschien minder, zo kunnen we wel vasthouden aan het hoogste service-niveau. Ik wer ook niet voor het geld, maar oefen mijn passie uit.”

Naast het transporteren ben jij je gaan specialiseren in het stallen van exclusieve auto’s.
“Vanuit de markt kreeg ik weleens de vraag of ik een auto in storage kon nemen. Daar zijn we op ingesprongen. Drie jaar geleden zijn we begonnen met het stallen. Wij bieden nu plek aan maximaal dertig auto’s, 365 dagen per jaar. Die staan niet alleen droog en veilig, we zorgen ook dat de accu op spanning blijft, de banden hard blijven, dat ze schoon en afgetankt zijn. Ik heb klanten die zaterdags om drie uur bellen en zeggen: ‘Het is mooi weer, ik wil even een stukje met de auto rijden. Kan ik hem ophalen?’ Dan gaan ze een rondje rijden, ijsje eten en brengen hem daarna weer terug, en maken wij hem klaar voor de volgende rit. Het kan ook zijn dat iemand wil dat we de auto naar hem toebrengen. Dan leveren we hem met de gesloten trailer aan. Dan is het aan de klant of ik de auto weer kom ophalen, of dat hij mij zijn dagelijkse auto meegeeft en de auto zelf komt omwisselen. Op die manier kunnen klanten volledig van de auto genieten. Wij nemen alle rompslomp uit handen, streven naar volledige ontzorging.”

renamo4
renamo6
renamo5

Hebben mensen die zich kostbare bolides kunnen permitteren niet ook genoeg parkeerruimte rond hun huis?
“De opslag is in de meeste gevallen een stukje gemak en comfort, maar sommigen hebben gewoon geen plek meer voor nog een auto. Die hebben er al drie of vier, of nog meer. Er zijn er ook die een auto als belegging kopen. Die hoeven hem niet eens te zien, als hij maar op een veilige plek staat waar hij in waarde kan toenemen. En dan is er nog een groep die hun bezit aan het oog van jaloerse buren wil onttrekken.”

Je hebt het veel over ‘wij’, maar feitelijk ben je een eenmanszaak.
“In principe run ik de business alleen, ja. Wel heb ik twee vaste oproepchauffeurs in geval we meerdere auto’s tegelijk moeten vervoeren. Vertrouwen speelt een grote rol voor klanten in het premium segment. Voor hen is het wel zo fijn om de sleutel van hun auto, die toch vaak een paar ton heeft gekost, mee te geven aan een bekend gezicht. Vandaar dat ik zo veel mogelijk alles zelf probeer te doen.”

Waar wil je over tien jaar staan met RENAMO?
“Wij zijn heel druk met roadshows. Dan krijgen we een auto voor een bepaalde tijd beschikbaar voor een preview tour. Zo waren we in september en oktober bezig voor Lexus Nederland: de UX, die in 2019 is uitgekomen, positioneerden wij steeds op een event of bij een dealer. Zulke roadshows dienen zich steeds vaker aan. Dat zou een leuke extra tak zijn. Ook daarin speelt ontzorging een grote rol. We zorgen dat het promotiemateriaal op locatie aanwezig is, dat de auto glimt, de matjes uitgeklopt zijn… Dat is in lijn met wat we doen: steeds een stapje verder gaan om het verwachtingspatroon te overtreffen. Transport, stalling en roadshows, en dat allemaal uitgevoerd op het hoogste niveau.”

Auteur: Bart-Jan Brouwer / Fotografie: Ansho Bijlmakers