Zinder Boats

Een complete vakantie in één dag

Als eigenaar-directeur van marketing- en communicatiebedrijf More draagt hij bij aan het groot maken van merken. Maar hij wilde ook een keer een eigen merk bouwen. Dat kan hij afvinken: in Muiderzand gaan we aan boord van zijn eigenhandig ontworpen droomboot. Terwijl we over de Randmeren varen, vertelt Joost Gombert over het unieke karakter van Zinder Boats.

We gaan het over boten hebben, maar jij bent vooral een marketingman.
“In 2001 ben ik voor mezelf begonnen en heb ik reclamebureau Slagbijalmelo opgestart. Dat ging goed: we hebben aan een aantal heel goede merken mogen bouwen. In 2010 ging More failliet. Ik kende dat marketing- en communicatiebedrijf mijn hele werkzame leven al. Een goed bureau dat voor veel grote merken werkte. Dat heb ik toen overgenomen en doorgezet. Tussentijds veranderde de wereld in ons vak natuurlijk gigantisch. Er kwam employer branding bij, internet marketing, we doen tegenwoordig veel customer excellence trajecten. Daar hebben we individuele labels of specialistische bedrijfjes voor opgestart. Uiteindelijk is More de verkoepelende naam geworden van een modern marketingbureau, waarin we verschillende activiteiten hebben ondergebracht. Met dertig, veertig man personeel bouwen we aan merken. Het was een langgekoesterde droom om daarnaast een keer een eigen merk te maken met een tastbaar product.”

Zinder Boats - 1 2
Zinder Boats - LOGO
Zinder Boats - 4 2

Dat had van alles kunnen zijn. Waarom boten?
“Ik was een keer met mijn gezin in Friesland met vakantie. We hadden het daar zo naar onze zin dat we speelden met de gedachte om te sparen voor een huisje in Friesland. Tijdens die vakantie huurden we een bootje. Ik heb altijd van varen gehouden, voor mijn kinderen was het de eerste keer. Die waren er zo gek van dat we het idee van het huisje meteen overboord kieperden en besloten om een bootje te gaan kopen. Het type dat ik voor ogen had, kon ik echter niet vinden. Toen ben ik hem zelf gaan designen. Bij toeval kwam ik in gesprek met een botenbouwer – type ambachtelijke smid – die alles kan maken, maar minder gevoel had voor design of merken. Samen met een zeer ervaren technisch botendesigner hebben we zo de boot ontwikkeld die later de eerste Zinder werd. Het bloed kruipt dan toch waar het niet gaan kan.”

Wat voor boot had je voor ogen?
“Ik heb vroeger veel met vrienden gewaterskied achter een speedboot. Zo’n boot is net als een Golf GTI’tje: als een gek door de bocht, maar fatsoenlijk langzaam ermee rijden is onmogelijk. Je kunt niet gezellig met je schoonmoeder in een speedboot door Amsterdam. Een sloep is van oorsprong gebouwd om mensen te redden, niet om hard te varen. Wat daar tussenin zit noem je een tender. Die heeft een spitse voorzijde, een onderschip en een ronde achterzijde, waardoor hij het beste van beide werelden combineert. Je stapt zonder gewiebel aan boord, kunt er snel mee varen, maar ook door de grachten toeren. In dat segment is de stuurpositie vrijwel altijd voorin gepositioneerd. Maar achterin vond ik veel leuker: dan heb je als bestuurder contact met je publiek. De boot die ik voor ogen had, was het ultieme compromis. Gemak op het water begint bij een boot die klopt. En die wilden we maken van onslijtbaar aluminium, waardoor je het ambachtelijke gevoel hebt én vrij bent van onderhoud. Dat ding is in feite niet kapot te krijgen, onverwoestbaar. Die bouwkwaliteit in combinatie met de unieke stijl, vormgeving en afwerking maakt een Zinder tot een Zinder.”

Je bent je eigen droom gaan volgen, maar je bent ook een commerciële vent…
“Ik had zelf al in mijn hoofd: als dit nou werkt voor mijzelf, dan heb ik best zin om het uit te bouwen. De eerste boot die wij hadden gemaakt, was niet meteen zo hoogwaardig afgewerkt. Je zag de lasnaden nog zitten. Veel mensen vinden dat mooi, prima. Wij wilden het gaandeweg gelikter en strakker. Mede omdat veel dames die rauwe aluminium boten niet warm vinden. Wij wilden een stoere designboot voor hem, maar tegelijkertijd een sfeervolle boot voor haar. En dan wordt de spoeling heel dun. De merken die dan overblijven, werken allemaal met kunststof. Ik zag het niet zitten om de technische bouwbegeleiding zelf te doen. Dat kan ik niet, dat vind ik niet leuk en daar heb ik met mijn drukke baan de tijd ook niet voor.

Precies toen ik me afvroeg of ik dit wel in mijn eentje moest gaan doen, verscheen mijn compagnon Olaf ten tonele. Samen met zijn broer had hij een zeer technisch bedrijf groot gemaakt. “Dit gaan we samen doen”, zei hij. Met hem, en zijn technische achtergrond, vielen die puzzelstukjes op hun plek. Zo is het gestart en hebben we de eerste twee schepen gebouwd. Het ene hebben we meteen verkocht, het andere werd het demomodel. Geïnteresseerden konden zich via onze website aanmelden voor een proefvaart.”

Kwamen er veel aanvragen binnen?
“Best wel, en het probleem was destijds dat we geen dealer hadden. Kwam er een aanvraag voor een proefvaart binnen, dan keken Olaf en ik elkaar het eerste jaar aan van: shit, we hebben allebei ook nog wat anders te doen. Na een zoektocht kwamen we bij Stephan Hagethorn van Yachting Company Muiderzand terecht. De klik was er en die man heeft enorme kennis en een schat aan ervaring in handel in jachten. Tegelijk hebben we de leveranciers opgelijnd: vijf partijen in Friesland die allemaal op elkaar zijn afgestemd, van lasser tot technische bouw. We wilden het wel in één keer goed doen. De boot is 100 procent Dutch Design & Dutch Built.”

“Varen is voor mij kap eraf, motor aan en wegwezen. Vanaf Muiderzand kan ik in drie kwartier een visje in Volendam eten, zit ik zo op de Vecht of scheur ik over het IJsselmeer richting Friesland”

Zinder Boats - 3 2
Zinder Boats - LOGO
Zinder Boats - 2 2

Nederlands ontwerp bedoeld voor Nederlandse wateren.
“Ja, de Zinder770 en Zinder880 zijn bedacht als dagtoerboot in Nederland. Door de vorm en bouw zijn deze ultiem geschikt voor binnenwateren, kanalen en grachten. Ook bij extreem weer overigens. We hebben inmiddels klanten die volop op ruige zee genieten. Wij hebben niet echt de ambitie om grote jachten te maken, wij zitten meer in het dagtoervaren en weekendtripjes. Geen caravanachtig gevoel met verdiepingen, dat is niet ons segment. De 770 leent zich ook niet om in te slapen; in de 880 kan dat wel, met twee personen. Hoeveel mensen het daadwerkelijk doen, weet ik eigenlijk niet. Onze volgende stap is de 990. Dat wordt een moderne herinterpretatie van de bakdekker. Met een royale kajuit, meer leefruimte, en twee vaste en twee flexibele slaapplaatsen. Die gaat meer richting weekender. We hopen de 990 in 2019 te water te laten.”

Welke valkuilen zijn jullie onderweg tegengekomen?
“In de crisistijd zijn de werven uitgedund. Nu alle markten weer aantrekken, krijgen wij uitdaging op planningsgebied. Wij moeten er rekening mee houden dat wij minimaal zes maanden reserveren om fatsoenlijk zo’n boot te bouwen. Een polyester exemplaar gaat sneller en daar liggen er meer van op voorraad. Wij zijn momenteel aan het afwegen om één of twee casco’s op voorraad te leggen. Dan kunnen we sneller afbouwen en leveren. Maar het moet geen stressproject worden. Het is voor klanten ook bijzonder om bij het bouwproces betrokken te zijn. Ook al duurt het even; dan heb je ook iets bijzonders, speciaal voor jou gemaakt.”

Wat betekent varen voor jou?
“Vrijheid. Ik vind het instant vakantie. Ik stap erop, haal de kap eraf en heb meteen een vakantiegevoel. Ik vind houten boten geweldig om te zien, alleen dat onderhoud… Een boot is voor mij varen en niet het onderhouden. Varen is voor mij kap eraf, motor aan en wegwezen. Vanaf Muiderzand kan ik in drie kwartier een visje in Volendam eten, zit ik zo op de Vecht of Prinsengracht. Of zet ik koers over het IJsselmeer richting Friesland. Een complete vakantie in één dag, dat is Zinder.”

Wat is jouw ideale vaardag?
“Wanneer ik ook van anderen kan genieten. Zo heb ik een keer een dag op het water doorgebracht met mijn zoon en zijn beste vriendjes. Waterskiën, ijs eten, op zo’n banaan klooien… Laatst deed ik hetzelfde met mijn dochter en haar vriendinnen. Een groepje van tien, dat aantal kan een 770 of 880 hebben. Zij wilden het liefst naar Amsterdam. De grachten door, biefstukje eten bij Loetje aan het IJ. Dat is dik genieten. En dat doe je natuurlijk net zo goed met vrienden of zakenrelaties.”

Op jullie website staat dat elke vierkante centimeter met de hand gemaakt is. Doen jullie ook aan maatwerk?
“Ja, maar dat moet je eigenlijk niet willen. Kijk, natuurlijk kunnen we details customizen, denk bijvoorbeeld aan het ophogen van de stuurpositie als de koper lang is. Maar als je wilt dat we de motor een halve meter verplaatsen, dat is geen goed idee. In theorie kan het, maar dan moeten we alles opnieuw uitvinden. Terwijl we nu een heel goed uitontwikkeld product hebben. Bij ons kun je wel de hele customizing doen van de kleurstelling, wij hebben onze eigen lakken ontwikkeld. Dat klinkt simpel, maar dat kunnen er heel veel niet. Dan de details: alles is van aluminium, van de railing tot de handgrepen.

De meeste kunststofbouwers kopen rompen in een ander land en bouwen het hier af met een standaard motor waar een standaard package bij wordt geleverd, dus een plastic dashboard en gashendel onder meer. Zulke elementen zien wij liever in aluminium, dat oogt net wat robuuster. En vooral meer eigen. Meer bijzonder. Geen onderdeel op onze tender is dertien in een dozijn. Vergelijk het met de Morgan van Louwman Exclusive. Mensen die zo’n auto kopen, vinden het ook leuk dat die met de hand gebouwd is. Dat merk je bij ons ook.”

“Vergelijk het met een Morgan van Louwman Exclusive. Mensen die zo’n auto kopen, vinden het ook leuk dat die met de hand gebouwd is. Kopers zijn in ieder geval allemaal ‘characters’, een tikje eigenzinnige figuren die hun eigen koers varen, die ‘iets anders’ willen.”

Is een Morgan de auto die het meest bij een Zinder-bezitter past?
“Nee, dat niet. Er zijn vast wel overeenkomsten. Kopers zijn in ieder geval wel allemaal characters, een tikje eigenzinnige figuren die hun eigen koers varen, die ‘iets anders’ willen. In de praktijk zijn dat mensen met ondernemersbloed. Die willen een eigen signatuur aanbrengen en hun stijl en klasse laten zien zonder heel opzichtig op de voorgrond te zijn. Dat is de grootste gemeenschappelijke deler.”

Wat heb jij zelf met auto’s?
“Veel. Als kleine jongen al. Ik heb zo’n tien jaar geleden een jongensdroom kunnen verwezenlijken door een klassieke Porsche te kopen, waar ik rally’s mee rijd. Door de jaren heen is deze top gerestaureerd. Een van de leuke bedrijven in onze ‘More-familie’ is Bcause, dat rally’s als Miles of Mystery organiseert. Een schitterend concept dat onlangs de elfde editie beleefde. Met vijftig bijzondere bolides reden we dit keer door het westen van Engeland en Wales. Onbetaalbare herinneringen.”

Je hebt je eigen merk, dat kun je afvinken. What’s next?
“Iets meer tijd. Bijvoorbeeld om lekker te kunnen varen. Tot nu toe is dat me niet helemaal gelukt. Met het runnen van het bedrijf en wat nevenfuncties wordt nogal wat tijd ingevuld. Maar net wat meer tijd zou ik best heel graag willen. In een van de advertenties van Zinder staat het zelfs: ‘Vrije tijd is kostbaar, geef ’m zin.’ Kortom: doe leuke dingen binnen de mogelijkheden die je hebt.”

Auteur: Bart-Jan Brouwer / Fotografie: John van Helvert