McLaren 570s Spider

Zonnekanon

McLaren breidt de Sports Series uit met een open versie: de 570S Spider. In de omgeving van Barcelona maakten we kennis met deze flaneur, die zich ook thuis blijkt te voelen als je ’m volgas over je favoriete wegen stuurt.

“Barcelona is nogal een populaire locatie om auto’s te introduceren”, zegt McLaren-woordvoerder Wayne Bruce bijna verontschuldigend. Een Duitse autojournalist beaamt het. Hij is alleen al dit jaar meer dan tien keer in de Catalaanse hoofdstad geweest. “We hebben ons best gedaan een route uit te zetten die jullie nog niet kennen”, vervolgt Bruce. McLaren houdt ervan om de dingen anders te doen dan anderen, om de verwachtingen te overtreffen. Het blijkt illustratief voor de 570S Spider, die de fabrikant al vanaf het begin in gedachten had toen ze de Sports Series ontwikkelden. Voor we instappen legt Bruce nog even uit waar de naam vandaan komt. “We noemen hem Spider, geen Spyder, want we zijn Britten en geen Amerikanen. Die naam stamt uit de tijd dat we nog met paard en wagen reden en een phaeton een rijtuig was in plaats van een uit z’n krachten gegroeide Volkswagen Passat. Als je iets compacters zocht dan een phaeton, kwam je uit bij een spider. Die naam verwees naar de dakconstructie van het rijtuig, die daadwerkelijk iets weg had van een spin.”

mclaren570sspider1
mclaren570sspider2
mclaren570sspider3

Echt open

Bij de McLaren 570S Spider is het dak totaal anders dan in die dagen. Hij heeft geen linnen kap, maar een klapdak dat met een druk op de knop binnen no-time verdwijnt. Van opzij gezien lijkt het eerder een targa dan een écht open auto, maar schijn bedriegt: de rechtopstaande achterruit kan naar beneden en zorgt ervoor dat de McLaren behoorlijk open aanvoelt — hier in Barcelona inclusief zon op je hoofd en wind door je haar. Wie in dat laatste geen zin heeft, kan de achterruit omhoog laten; hij werkt dan als windscherm. Omgekeerd kan ook, op druilerige dagen kun je toch een beetje open rijden door alleen de achterruit te laten zakken. Dat levert veel minder windgeruis op dan het rijden met open zijruiten – het zorgt er voornamelijk voor dat je de klanken van de V8 beter hoort. En over windgeruis gesproken: hoewel McLaren de dakconstructie min of meer heeft overgenomen van de 650S Spider (de dakplaten zelf zijn nieuw, maar het vouwmechanisme is identiek), is de nieuwe 570S Spider toch aanzienlijk stiller. McLaren heeft voor deze auto nog wat extra huiswerk in de windtunnel gedaan en is erin geslaagd de luchtstroom ook met geopend dak over de auto heen te geleiden.

EXTREEM STIJF

Hoe mooi het dak ook is, het heeft toch een nadeel: het voegt extra gewicht toe, op de onhandigste plek, namelijk relatief hoog in de auto. Bovendien verplaatst het gewicht zich al naar gelang het dak open of dicht is. Dat nadeel geldt voor iedere open auto, maar bij een sportauto is gewicht nu eenmaal cruciaal. Binnen dat gegeven heeft McLaren echter een uitzonderlijke prestatie geleverd, want het extra gewicht van de Spider bedraagt slechts 46 kilogram — aanzienlijk minder dan bij de concurrentie. Dat komt deels omdat McLaren voor het dak gebruik heeft gemaakt van carbon, waardoor het dak zelf licht is gebleven. Maar de gewichtsbesparing is vooral te danken aan de basis van de auto, die eveneens van carbon is: de MonoCell II, een monocoque van koolstofvezel die slechts 75 kilogram weegt en zo extreem stijf is dat er voor de Spider geen verstevigingen nodig bleken. Dat is uitzonderlijk, want doorgaans speelt het dak een grote rol in de stijfheid van een auto. Daarom moeten de meeste fabrikanten de open versies van hun auto verstevigen, hetgeen natuurlijk resulteert in extra gewicht. Bij McLaren was dat niet nodig, waardoor het gewicht van de auto beperkt bleef tot 1.359 kilogram. De voornaamste concurrenten wegen 166 tot 228 kilogram méér dan de 570S Spider.

“De 570S is al zo extreem stijf dat er voor de Spider geen verstevigingen nodig bleken. Dat is uitzonderlijk.”

Uitgestorven bergweg

Tot zover de theorie, tijd voor de praktijk. De route die McLaren heeft uitgezet is niet alleen nieuw, maar ook lang: ruim vierhonderd kilometer kunnen we ervaren hoe de Spider zich verhoudt tot de Coupé, die we toevallig vlak vóór deze introductie nog reden. We mijden de drukke kustwegen rondom Barcelona en koersen noordwest. We lunchen in het piepkleine dorp Lladurs, met nog geen tweehonderd inwoners. Lladurs heeft niet veel meer dan een kasteelruïne en een — overigens schitterend — hotel, maar de route erheen voert ons door een prachtig natuurgebied, over een vrijwel uitgestorven bergweg. Hier is goed te merken dat McLaren bij het ontwikkelen van deze auto niet als doel had om op ieder circuit de beste rondetijd neer te zetten, maar om een auto te bouwen die zijn bestuurder zoveel mogelijk plezier biedt.

Juist op deze wegen merk je hoe prettig de onderstelafstemming is waarvoor McLaren gekozen heeft. De 570S Spider is geen knetterhard geveerde sportauto, maar juist relatief comfortabel. Het comfort kun je enigszins naar eigen smaak aanpassen,
want de stalen veren worden gecombineerd met adaptieve dempers die via een knop in de middenconsole in drie standen kunnen worden gezet: Normal, Sport of Track. In de 720S heeft McLaren Normal omgedoopt in Comfort, “want eigenlijk vinden we onze auto’s allesbehalve normaal”. Diezelfde drie standen zijn er ook voor de aandrijflijn, met gevolgen voor de alertheid van de motor, maar ook voor bijvoorbeeld de schakelsnelheid en alertheid van de tractiecontrole. Separaat kun je er nog voor kiezen om zelf te schakelen met de flippers aan het stuur, of om dat aan de auto over te laten. Zo heb je onder alle omstandigheden en voor iedere stemming de ideale combinatie tot je beschikking.

Hier in de bergen op matig asfalt selecteren we dus voor het onderstel de stand Normal, maar voor de aandrijflijn juist Sport, terwijl we het schakelen natuurlijk zelf ter hand nemen. In de ochtendspits van Barcelona kabbelden we ontspannen mee met alles op Normal en de transmissie in de automatische stand.

Missie geslaagd

Vaak is een open versie van een auto een compromis. Je levert in op rijdynamiek door het extra gewicht, het comfort wordt negatief beïnvloed door de beperkte geluidsisolatie van de kap en je hebt amper bagageruimte. Zo niet bij deze 570S Spider. In feite krijg je er met de Spider een extra auto bij: naast die zinderende sportwagen heb je er voor de mooie dagen een heerlijke open auto naast, die de pure sensaties van de auto nóg beter laat beleven. Geen wonder dat McLaren verwacht dat ruim driekwart van de 570-kopers voor de Spider zal kiezen.

Auteur: Perry Snijders / Fotografie: McLaren