McLaren 600LT, het volgende hoofdstuk van het ‘Longtail’-boek

De McLaren 600LT is het volgende hoofdstuk van het McLaren 'Longtail' (LT)-boek en zet meteen de nieuwe standaard als de snelste, meest krachtige en op circuitgebruik gerichte, maar straatlegale, model uit de Sports Series dat McLaren tot nu toe heeft gebouwd

De McLaren 600LT is het volgende hoofdstuk van het McLaren ‘Longtail’ (LT)-boek en zet meteen de nieuwe standaard als de snelste, meest krachtige en op circuitgebruik gerichte, maar straatlegale, model uit de Sports Series dat McLaren tot nu toe heeft gebouwd.

“De McLaren 600LT is het vierde ‘Longtail’-model van McLaren in twee decennia. Het begon met de F1 GTR ‘Longtail’, een van de meest pure racewagens in de recente autosporthistorie. Met de 675LT werd de naam nieuw leven ingeblazen, en daarmee de meest pure vorm van rijplezier zoals alle McLarens dat hebben. Nu gaan we verder met de speciale LT-familie, uiteraard in een gelimiteerde serie, en laten nogmaals zien hoe geoptimaliseerde aerodynamica, meer vermogen, een lager gewicht, circuitgerichte rijeigenschappen en nog meer beleving voor de bestuurder samenkomen in een McLaren ‘Longtail’.Mike Flewitt, Chief Executive Officer van McLaren Automotive.

Geïnspireerd op de gewilde McLaren 675 LT en zijn iconische ‘Longtail’ race-voorouders, is de 600LT gebouwd om zowel op de weg als op het circuit te excelleren. De nieuwste telg van de LT-familie heeft alle kenmerken van een echte McLaren ‘Longtail’, zoals het met 74mm verlengde silhouet. Hij beschikt over een vergrote voorspoiler, een langere achterdiffuser en een vaste achtervleugel. In totaal is meer dan 23 procent van de onderdelen van een standaard 600LT anders dan van een McLaren 570S Coupé.

Koolstofvezel

Vanaf de basis stond forse gewichtsbesparing centraal in het ontwikkelingsprogramma van de McLaren 600LT. Ten opzichte van de 570S Coupé is 96 kilo bespaard. Het ‘handelsmerk’ van McLaren, het lichtgewicht koolstofvezel monocoque-chassis, en nieuwe koolstofvezel carrosseriedelen laten de 600LT profiteren van een lager gewicht en geoptimaliseerde aerodynamische eigenschappen. De unieke, hooggeplaatste uitlaten geven hem bovendien een eigen identiteit en maken iets bijzonders van de 600LT, en dragen bovendien bij aan het lagere gewicht en zorgen voor een spectaculair geluid.

Lichtgewicht

Het minimalistische, op circuitgebruik gerichte interieur is voorzien van koolstofvezel racestoelen zoals ook gebruikt in de McLaren P1TMen is afgewerkt met lichtgewicht Alcantara® bekleding. Mocht de koper nog meer gewicht willen besparen, dan kunnen ook de superlichtgewicht koolstofvezel stoelen uit de McLaren Senna geplaatst worden. McLaren Special Operations (MSO) biedt bovendien nog een serie opties zoals een koolstofvezel dak en daklijsten en geventileerde koolstofvezel voorspatborden. Als alle lichtgewicht opties aanwezig zijn, is het leeggewicht van de nieuwe McLaren 600LT slechts 1.247 kilo

600 pk

Om de auto aan LT-waardige prestaties te helpen is de McLaren 600LT voorzien van een twinturbo, 3,8 liter V8-motor die profiteert van een versterkte koeling en minder weerstand in het uitlaatsysteem, dat bovendien korter en extremer is dan dat van de McLaren Senna. Het vermogen bedraagt 600 pk, het maximum koppel is 620 Nm en daarmee komt de vermogen-gewichtsverhouding van de McLaren 600LT uit op een verbluffende 481 pk per 1.000 kilo.

Opwinding

De essentie van een McLaren ‘Longtail’ gaat verder dan een ander silhouet alleen en ook verder dan een lager gewicht en meer vermogen: het absolute doel van de McLaren 600LT is meer betrokkenheid en meer opwinding voor de bestuurder dan voor mogelijk wordt gehouden. Om dit te bereiken heeft het nieuwe model dubbele draagarmen van gesmeed aluminium en het lichtgewicht remsysteem van de tweede generatie McLaren Super Series. Op maat gemaakte, circuitgerichte Pirelli P ZeroTMTrofeo R-banden, directere besturing, scherpere respons van gas- en rempedaal, significant stuggere motorsteunen en uitlaten die recht achter de schouders van de bestuurders gemonteerd zijn en daardoor een waanzinnig geluid doorgeven complementeren het geheel.

Aerodynamica

De nieuwe koolstofvezelcarrosserie en grote achterdiffuser vergroten de downforce substantieel en maken de rijbeleving in de 600LT nog dynamischer, helemaal op het circuit. De bestuurder geniet van een diepgewortelde en hele pure connectie met de auto en profiteert van de toegenomen aerodynamica, het lage gewicht, meer vermogen en de circuitgerichte rijeigenschappen. Dit nog hogere niveau van rijplezieren excelleren is het hart van de McLaren 600LT, net zoals bij voorgangers McLaren 675LT en McLaren F1 GTR’ Longtail’.

F1 GTR

De ‘Longtail’-versie van de McLaren F1 GTR debuteerde in het raceseizoen van 1997, waarna zijn gestrekte silhouette al snel zorgde voor een iconische status. Slechts negen exemplaren, plus een prototype, zijn er gebouwd. Naast de verlengde carrosserie die zorgde voor minder lift en meer neerwaartse druk had de auto ook onderhuids aanpassingen, zoals instelbare wielophanging en een sequentiële transmissie.
Dankzij maatregelen die zorgden voor gewichtsbesparing was de McLaren F1 GTR ‘Longtail’ meer dan 100 kilo lichter dan de al vederlichte McLaren F1 GTR en werd het een van de meest illustere GT-raceauto’s van die tijd. De McLaren F1 GTR ‘Longtail’ won vijf van de elf races van het 1997 FIA GT Championship en finishte als eerste en tweede in de GT1-klasse van de 24 Uur van Le Mans. De eerstvolgende concurrent lag 30 ronden achter.

Longtail

McLaren Automotive blies de legendarische naam ‘Longtail’ nieuw leven in op de internationale autotentoonstelling in Genève in 2015, waar de 675LT Coupé werd gepresenteerd. Een lager gewicht en geoptimaliseerde aerodynamica gingen samen met meer vermogen en meer betrokkenheid van de bestuurder. De circuitgerichte wegligging as een logisch gevolg en er werd maar een zeer klein aantal van deze auto’s gebouwd. Net zoals zijn ‘Longtail’ voorvader en de verplichtingen die horen bij het dragen van de LT-badge, was de 675LT Coupé op het moment dat hij onthuld werd de meest pure en brute in serie geproduceerde McLaren-supercar ooit.
Omdat de Coupé snel uitverkocht was en de vraag van klanten bleef aanhouden, ontwikkelde McLaren de 675LT Spider. Alle 500 exemplaren van de meest gefocuste, snelste en opwindendste open sportwagen ooit met een McLaren-badge waren in twee weken uitverkocht.
Gelimiteerd

Ook van de nieuwe McLaren LT wordt een zeer gelimiteerd aantal gebouwd. De productie van de 600LT Coupé start in oktober 2018 en zal ongeveer 12 maanden doorgaan, zij aan zij met de productie van de bestaande modellen in de Sports Series en Super Series en de Senna, Senna GTR en BP23. De speciale koolstofvezel carrosseriedelen van de 600LT maken ook dat dit model een stuk zeldzamer zal blijven dan zijn familieleden uit de Sports Series.

Nederland

Net zoals zijn 675LT-voorgangers wordt elke 600LT met de hand gebouwd in het McLaren Production Centre in Woking, Surrey. Het model is vanaf nu te bestellen bij Louwman Exclusive in Utrecht, dealer en importeur van McLaren in Nederland. De prijs is nog niet bekend en orders worden aangenomen op basis van beschikbaarheid – wel krijgt de koper een Pure McLaren Road Owner Track Day aangeboden op een circuit om zijn nieuwe auto goed te leren kennen.

Meer informatie over de nieuwe McLaren 600 LT is te vinden op de website van McLaren Automotive.
Bekijk de 600LT in actie