McLAREN BREIDT SPORTS SERIES UIT MET 570GT IN GENÈVE

Op de internationale autotentoonstelling van Genève laat McLaren Automotive het grootste aantal auto's ooit zien. De volledige line-up, bestaande uit de drie modellijnen, is er te bewonderen - inclusief de meest recente toevoeging aan de Sports Series, de nieuwe McLaren 570GT.

 

Op de internationale autotentoonstelling van Genève laat McLaren Automotive het grootste aantal auto’s ooit zien. De volledige line-up, bestaande uit de drie modellijnen, is er te bewonderen – inclusief de meest recente toevoeging aan de Sports Series, de nieuwe McLaren 570GT. De meest verfijnde tweezits McLaren voor op de openbare weg is praktisch voor dagelijks gebruik en ontworpen met comfort op de lange afstand en gebruiksgemak als uitgangspunten. Hij biedt meer ruimte en comfort, maar blijft tegelijkertijd een echte, met een middenmotor uitgeruste McLaren. Eind dit jaar is de 570GT te bewonderen in de showroom van Louwman Exclusive in Utrecht, importeur en enig dealer van McLaren in Nederland.

De McLaren 570GT is naast de 570S Coupé en de 540C Coupé het derde model in de recent gepresenteerde Sports Series. De strakke lijnen van de nieuw ontworpen raampartijen geven de 570GT een vloeiend en slank silhouette en geven de tweede van de drie carrosserievormen die de Sports Series te zijner tijd rijk zal zijn een herkenbaar uiterlijk. Standaard heeft de 570GT een vast glazen panoramadak dat veel licht en een ruimtelijk gevoel geeft. Het dak loopt over in het glazen kofferdeksel en draagt bij aan het luxe en relaxte gevoel dat rijden in deze McLaren oproept. Net zoals de andere modellen in de Sports Series staat de afwerking van het interieur op een ongekend hoog niveau en is het bekleed met de mooiste materialen van de beste kwaliteit.

DAGELIJKSE BRUIKBAARHEID

De 570GT is de meest praktische auto ooit die McLaren Automotive gelanceerd heeft en is ontworpen met langere reizen en weekendjes weg als uitgangspunt. Net als de andere modellen in de Sports Series is het in- en uitstappen vergemakkelijkt door een lagere en smallere dorpel en scharnieren de kenmerkende vleugeldeuren in een grotere hoek omhoog open. In de ruime en ergonomisch geoptimaliseerde cabine bevinden zich twee achtvoudig elektrische verstelbare sportstoelen die standaard met kwaliteitsleder bekleed zijn. Via het aanraakscherm in de middenconsole zijn de airconditioning, telefoon, navigatie en het audiosysteem te bedienen, terwijl de instellingen en status van de auto te zien zijn op het TFT LCD-scherm achter het stuur.

Het standaard glazen panoramadak is voorzien van een 18 procent doorlaatbare tint, hetzelfde als het glazen dak van de McLaren P1™, en beschikt bovendien over SSF (Sound & Solar Film) om zonnestralen te absorberen en het geluidsniveau aan boord te verlagen. Vanwege het grotere glasoppervlak van de 570GT wordt het interieur op temperatuur gehouden door een verbeterde volautomatische airconditioning met onafhankelijk te regelen temperatuurzones voor bestuurder en passagier. De automatische functie kent twee standen: ‘Auto’ en ‘Auto Lo’. Beide standen handhaven automatisch de gewenste temperatuur, waarbij in de tweede stand de ventilator niet maximaal draait om het geluidsniveau binnenin laag te houden.

De bagageruimte voorin bleef met 150 liter ongewijzigd ten opzichte van de Coupé, maar nog eens 220 liter is beschikbaar achter de stoelen in het met leder afgewerkte Touring Deck. Deze ruimte is bereikbaar via de zijwaarts te openen glazen achterklep. Het totaal aantal liters bagageruimte van de 570GT komt op 370. De Glass Hatch opent zowel bij een links- als rechtsgestuurde auto aan de trottoirkant en wordt ondersteund door koolstofvezel om de stijfheid te waarborgen.

Verfijning en dagelijkse bruikbaarheid namen verder toe door de nieuwste bandentechnologie van Pirelli, technisch partner van McLaren Automotive. De 570GT staat op speciaal ontwikkelde Pirelli P Zero™ banden die het geluid in het interieur met drie decibel reduceren. Dit is te danken aan het innovatieve Pirelli Noise Cancelling System (PNCS): een nieuwe gepatenteerde technologie die geluiddempend werkt doordat een spons van polyurethaan in de band geluid en vibraties absorbeert die in de groeven van het profiel ontstaan.

VAKMANSCHAP

Zoals alle modellen in de Sports Series is de 570GT uitgerust met de allerlaatste technologieën en materialen van de hoogste kwaliteit. Standaard beschikt de auto over lederen bekleding, elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen met geheugenfunctie, parkeersensoren voor en achter, een elektrisch verstelbare stuurkolom, zacht sluitende portieren en een stiller uitlaatsysteem in vergelijking met de 570S Coupé.

Vanaf de introductie is direct een aantal ‘By McLaren’ interieurdesigns leverbaar, waarmee duidelijk is dat er ontzettend veel mogelijkheden zijn om de auto te individualiseren. Net als de 570S Coupé zijn er ‘Luxury’ en ‘Sport’ configuraties die elk op een eigen manier het interieurdesign van de 570GT benadrukken en aansluiten bij de gekozen exterieurkleur.

Standaard aanwezig is het McLaren Audio Plus systeem met acht luidsprekers. Dit systeem, optioneel op de 570S Coupé, beschikt over twee 100 mm middentoon-/basspeakers die diepte en helderheid aan de muziek geven. Ook zijn er twee 25 mm tweeters gemonteerd achterin de cabine om de inzittenden het gevoel te geven dat ze middenin de muziek zitten. Een audiosysteem van Bowers & Wilkins met twaalf speakers is optioneel beschikbaar en uiteraard aangepast op de akoestiek van het 570GT-interieur. Dit systeem heeft vijf 25 mm aluminium Nautilus tweeters, vijf 100 mm Kevlar® middentoon speakers en twee 200 mm koolstofvezel en Rohacell subwoofers. Alle luidsprekers worden aangestuurd door een volledig digitaal veertienkanaals 1280 W Class D-versterker.

HET RIJDEN

Onder de carrosserie is de 570GT ontworpen met een unieke, dynamische configuratie die past bij de uitgangspunten van het model, terwijl de ervaring die een supercar als de 570S Coupé biedt, gehandhaafd bleef. Het pure McLaren-design en de hoge mate van technisch vernuft vormen samen een auto met adembenemende prestaties en meer luxe en verfijning. De nieuw ontwikkelde wielophanging is overgenomen van de andere modellen uit de Sports Series en door verdere fijnafstemming biedt de 570GT meer comfort op lange afstanden. De voorveren zijn hiervoor 15 procent minder stijf afgesteld en de achterveren 10 procent. De onafhankelijke, adaptieve schokdempers kunnen ingesteld worden op de ‘Normal’, ‘Sport’ of ‘Track’-modus en werken samen met zowel voor als achter anti-rollbars.

De algehele afstelling van de 570GT is gericht op binnenwegen en snelwegen en houdt rekening met het rijden over minder goed wegdek. De elektro-hydraulische stuurbekrachtiging is rechtstreeks overgenomen uit de Coupémodellen maar heeft een gereduceerde overbrenging (2 procent) en reageert iets vloeiender op stuurcorrecties bij hoge snelheden.

De 570GT is voorzien van de door McLaren ontwikkelde 3,8 liter twinturbo V8 M838TE-motor die debuteerde in de 570S Coupé. Het vermogen en koppel bleven gelijk op 570 pk en 600 Nm. De achterwielen worden aangedreven via een zeventraps, naadloos schakelende versnellingsbak die kan worden ingesteld op ‘Normal’, ‘Sport’ of ‘Track’-modus en waarmee een van de meest opwindende en spectaculaire rijervaringen in de sportwagenklasse wordt bereikt. De instelling past het schakelgedrag aan van comfortabel (Normal) via Cylinder Cut (Sport) tot Inertia Push (Track). Zoals alle modellen van McLaren Automotive, is ook de motor van de 570GT af-fabriek gevuld met Mobil 1 New Life™ 0W-40 olie.

DESIGN EN AERODYNAMICA

Het nieuwe design van de 570GT wordt gekenmerkt door het glazen dak dat met vloeiende lijnen doorgetrokken is naar de achterkant van de auto. Het zijwaarts opende Glass Hatch kofferdeksel en de grotere bagageruimte geven de auto een uniek aerodynamisch ontwerp, waaronder de vaste achterspoiler die 10 mm groter is dan die van de Coupémodellen. Hiermee worden dezelfde aerodynamische eigenschappen bereikt als met de zwevende C-stijlen van de Coupé.

De voorzijde van de 570GT is gelijk aan die van de 570S Coupé, waarbij de voorbumper direct in het oog springt met zijn geprononceerde vorm die de luchtstroom verdeelt en vier kwadranten vormt. Deze aerodynamische truc heeft als doel de luchtstromen boven en onder de carrosserie te scheiden en aan beide zijden langs de auto te leiden. Net als de andere Sports Series-modellen heeft de motorkap scherpe vouwen die de luchtstroom over de wielkasten sturen richting de luchtinlaten aan de zijkant. Aero Blades onder de voorbumper zijn zo geplaatst dat ze een gebied met hoge druk genereren voor de radiatoren.

Nadat de iconische McLaren F1 er voor het eerst mee werd uitgerust, zijn de bijzondere vleugeldeuren inmiddels een vast kenmerk van alle modellen van McLaren Automotive. De deuren openen zowel naar boven als naar buiten en bieden hiermee een ruime in- en uitstap. Het design omvat tevens de ‘zwevende schouderlijn’, die zorgt voor extra aanvoer van lucht naar de luchtinlaten aan de zijkant. In carrosseriekleur uitgevoerde inzetten in de deuren, uniek voor de 570GT, geven hem een subtieler zijaanzicht.

LICHTGEWICHT

Zoals alle McLarens sinds de introductie van de MP4-1 Formula 1™ auto in 1981, beschikt de 570GT over een koolstofvezel chassis. MonoCell II debuteerde in de 570S Coupé en wordt voor alle modellen in de Sports Series gebruikt. Met een gewicht van slechts 75 kilo is het extreem stijve, lichtgewicht chassis mede verantwoordelijk voor het leeggewicht van de 570GT van slechts 1.350 kilo. Dit komt overeen met 422 pk per 1.000 kilo, waarmee prestaties bereikt worden die eerder bij een supercar horen dan bij een sportwagen: 0-100 km/u in 3,4 seconden en een topsnelheid van 328 km/u. Ondanks deze waarden zijn er geen concessies gedaan aan de dagelijkse bruikbaarheid en praktische eigenschappen van de 570GT die een brandstofverbruik van 10,7 l/100km (EU norm, gecombineerd) heeft en een emissie van 249 g/km.

Het nieuwste model in de Sports Series is voorzien van een lichtgewicht composiet remsysteem. Het is afgestemd op het rijden op de openbare weg en heeft ijzeren remschijven (voor 370 mm x 32 mm / achter 350 mm x 30 mm) met zowel voor als achter remklauwen met vier zuigers. Daarvoor zitten unieke 15-spaaks lichtmetalen wielen in GT Design, 19 inch voor en 20 inch achter. Standaard zijn de wielen voorzien van Pirelli P Zero™ banden, optioneel worden de meer op maximale prestaties gerichte P Zero™ Corsa banden gemonteerd.

BEREIKBAAR

Eind dit jaar staat daar, naast de andere modellen uit de drie modellijnen, ook de 570GT in de showroom. Louwman Exclusive biedt de McLaren 570GT aan voor 250.200 euro (incl. btw en bpm). De Sports Series is de nieuwste modellijn van McLaren en maakt het merk bereikbaar voor een grotere groep liefhebbers. Onlangs verwelkomde Louwman Exclusive de eerste 570S Coupé in Utrecht, die leverbaar is vanaf 227.500 euro. Dit voorjaar worden ook de eerste 540C Coupés afgeleverd, een model dat Louwman Exclusive aanbiedt voor 200.250 euro. Via Louwman Exclusive Finance is het bovendien mogelijk een McLaren te leasen vanaf 1.484 euro per maand. Het unieke aan de modellen uit de Sports Series is de verrassende dagelijkse bruikbaarheid en daarbij de gunstige brandstof- en onderhoudskosten, die de auto ook zakelijk bijzonder interessant maken.