McLaren Senna GTR: de ultieme circuit experience

Slechts twaalf maanden na zijn onthulling als conceptcar op de internationale autotentoonstelling van Genève, wordt de McLaren Senna GTR onthuld als volwaardige circuitmachine: compromisloos, ongedwongen en niet gehinderd door weg- of racevoorschriften.

De meest op het circuit gerichte Ultimate Series-auto van McLaren Automotive is op belangrijke gebieden geëvolueerd zodat hij zijn belofte waar kan maken. Denk daarbij aan de combinatie van het vermogen van een hypercar met een toegankelijke wegligging en de aerodynamica en het chassis van een volbloed racer. Het resultaat is een machine die sneller circuits kan ronden dan welke McLaren dan ook, formule 1-auto’s niet meegerekend. De Senna GTR biedt eigenaren van alle niveaus een ongeëvenaarde circuitervaring.

De McLaren Senna GTR brengt de straatlegale McLaren Senna – als lichtste, meest krachtige en circuitgerichte, maar straatlegale auto die McLaren bouwt – een aantal stappen verder als het gaat om ultieme prestaties. Zonder de beperkingen van wegvoorschriften of racereglementen is de nieuwe Ultimate Series-auto krachtiger en lichter en beschikt hij over meer dan een ongelooflijke 1.000 kg aan downforce. Bovendien is hij voorzien van een ophanging die is afgeleid van het McLaren GT3-raceprogramma.

“De McLaren Senna GTR is een perfect voorbeeld van onze vastberadenheid om onze klanten de ultieme expressie van circuitprestaties en opwinding te bieden. De McLaren Senna is vanaf het begin ontworpen als een extreme circuitauto, maar de McLaren Senna GTR Concept uit 2018 liet al voorzichtig zien dat we nog verder konden gaan en nu, vrij van wet- en regelgeving voor wegverkeer en autosport, hebben we de limieten opgezocht van wat technisch mogelijk is. Daarmee brengen wij de eigenschappen om op een circuit te rijden naar een ander niveau. ”
Mike Flewitt, Chief Executive Officer, McLaren Automotive

De McLaren Senna GTR, die met de McLaren Senna en de McLaren Speedtail deel uitmaakt van de Ultimate Series, volgt zijn legendarische voorgangers als de Le Mans-winnende McLaren F1 GTR uit 1995 en de McLaren P1™ GTR van 2015 op. Hij houdt de naam in ere van drievoudig McLaren Formule 1-wereldkampioen, Ayrton Senna.

Elke nieuwe McLaren Senna GTR biedt zijn eigenaar zo ongeveer onbeperkte mogelijkheden voor maatwerkaanpassingen door McLaren Special Operations Options. Dat gaat van lakkleuren in de MSO Defined-portfolio tot unieke, veelkleurige ‘liveries’ om de auto volledig aan de individuele wensen van de eigenaar aan te passen.

Slechts 75 McLarens Senna GTR zullen worden gebouwd, elke auto volledig volgens de wensen van de klant. Productie vindt plaats in het McLaren Production Center in Woking, Verenigd Koninkrijk. De eerste leveringen zullen plaatsvinden in september 2019. De McLaren Senna GTR gaat £ 1,1 miljoen plus lokale belastingen kosten en alle auto’s waren al binnen enkele weken toegewezen aan eigenaren na het debuut van de McLaren Senna GTR Concept op de internationale autotentoonstelling van Geneve in 2018.

De McLaren Senna GTR in detail

Aandrijflijn

De McLaren Senna GTR wordt aangedreven door de meest extreme versie tot nu toe van McLaren’s 4,0-liter V8-motor met dubbele turbo. De M840TR-motor, met elektronisch geregelde twin-scroll turbo’s, produceert 825 pk en levert een maximum koppel van 800 Nm. De extra 25 pk die hij levert ten opzichte van de motor van de McLaren Senna, is bereikt door aanpassingen aan het motormanagementsysteem en door de tweede katalysator te verwijderen. Dat levert minder tegendruk op in het uitlaatsysteem. Het verwijderen van de katalysator verhoogt ook de akoestische beleving die het besturen van de McLaren Senna GTR nu eenmaal ook is.

Waar de conceptversie van de GTR nog was voorzien van een uitlaatsysteem dat net voor de achterwielen naar buiten kwam, heeft de productieauto een meer conventioneel systeem. De pijpen komen uit de achterzijde onder de achtervleugel omhoog, inderdaad op dezelfde plek als bij de Senna. Het waarom is simpel: met de uitlaten aan de achterzijde is voor de kortste en snelste route gekozen om uitlaatgassen af te voeren. Ook is gewicht bespaard en nam de complexiteit af.
De GTR komt met drie aandrijfmodi: Wet, Track en Race. De transmissie, voorzien van een Launch Control-functie, is identiek aan die van de Senna: de veelgeprezen 7-versnellingen tellende Seamless Shift Gearbox (SSG) .

Aerodynamica

Het optimaliseren van de aerodynamica en die nog meer afstemmen op gebruik op het circuit vroeg om een diepgaand onderzoek. Het resultaat mag er zijn: de McLaren Senna GTR heeft de beste aerodynamica van welke door McLaren Automotive gebouwde auto ook.
Zo haalt de McLaren Senna GTR een verbazingwekkend niveau als het gaat om downforce. Hij komt tot meer dan 1.000 kg, een aanzienlijke toename van de 800 kg die de legale McLaren Senna bij 250km/h weet te bereiken. Belangrijk daarbij is dat de McLaren Senna GTR met een compleet andere downforce-curve dezelfde hoeveelheid downforce als de McLaren Senna haalt, maar dat bij een 15% lagere voertuigsnelheid. Het aero-pakket van de McLaren Senna GTR levert winst in hogesnelheidsbochten, maar ook bij lage snelheden en bij het remmen, waardoor de auto nog minder duikt en de stabiliteit in alle situaties verbetert.

Carrosserie

De McLaren Senna GTR tilt McLaren’s kennis van koolstofvezel naar een nieuw niveau. De auto combineert een laag gewicht met een enorme structurele stijfheid. Met een massa van slechts 1.188 kg is de Senna GTR de lichtste auto die McLaren Automotive ooit heeft geproduceerd.

De kern van de McLaren Senna GTR is een McLaren Monocage III-R, een koolstofvezel veiligheidscel met geïntegreerde rolkooi en unieke, geïntegreerde bevestigingspunten voor de veiligheidsgordels. De extreme, op de racerij gerichte carrosserie is van koolstof-composiet en bedekt een chassis dat breder is dan dat van de Senna en 34 mm lager is dan de straatlegale Senna. De hoogte bedraagt 1.195 mm. De spoorbreedte voor is toegenomen – met 77 mm tot 1.731 mm. De spoorbreedte achter groeide met 68 mm, tot 1.686 mm.

De McLaren Senna GTR is 10 kg lichter dan de toch al extreme lichte McLaren Senna. En dit ondanks de toegenomen spoorbreedten, het verlengde chassis en de uitrusting gericht op circuitgebruik, waaronder een pneumatische luchtkrik, pitradio, brandblussysteem en datalogger. Veel comfort verhogende zaken van de McLaren Senna zijn verwijderd, inclusief de touch screens en het audiosysteem. Om het hoofd koel te houden op het circuit, is de airconditioning behouden.

De voorruit en zijruiten met schuifopening, zijn van polycarbonaat. De deuren met soft-close zijn uitgerust met een handmatig ontgrendelingsmechanisme en de vulopening van de benzinetank is afkomstig uit de autosport. De koolstof-aerodynamische delen aan de buitenzijde hebben standaard een glanzende afwerking. De wielen kunnen in Gloss Black, Race Silver of Matt Dark Graphite en voor de kleur van de deurstijlen en remklauwen kan worden gekozen uit Azura blue, rood of McLaren Orange.

Chassis

De doelstellingen bij het ontwikkelen van de GTR waren duidelijk: de auto mocht niet alleen maar toegankelijk zijn voor professionele coureurs. Ook wilde men dat 95 procent van de prestaties van de auto toegankelijk was voor 95 procent van de bestuurders. Dit wordt bereikt door de gebalanceerde aerodynamische downforce van de weglegale auto te combineren met een nieuwe ophanging afgeleid van McLaren’s GT3-raceprogramma. Om gewicht te besparen is de ophanging met verschillende rijhoogten van de McLaren Senna vervangen door dubbele draagarmen van aluminium, veren en stabilisatorstangen ontwikkeld voor de GT3-wagens en zoals gebruikt voor McLaren’s raceprogramma voor klanten.

De Senna GTR staat op 19-inch wielen, net als de weglegale Senna, maar nu zijn de wielen voorzien van een centrale wielmoer. De ultralichte, gesmede lichtmetalen wielen zijn ook breder dan de huidige GT3-voorschriften toestaan, namelijk 10J aan de voorzijde en 13J aan de achterkant. De 19-inch banden zijn slicks van Pirelli in de maat 285/650 voor en 325/705 achter.

De grotere wielen bieden ruimte aan grotere remmen dan die van een McLaren 720S GT3-auto. Gebaseerd op het remsysteem van de McLaren Senna, is de Senna GTR uitgerust met gesmede aluminium monobloc remklauwen met zes zuigers voor en klauwen met vier zuigers achter. De gelaagde koolstofkeramische schijven met machinaal bewerkte koelvinnen, hebben een diameter van 390 mm. Net als de weglegale McLaren Senna heeft de Senna GTR ook een achtervleugel met air brake functie waarmee 20 procent meer maximale vertraging kan worden opgeroepen dan bij zijn tegenhanger voor de weg en het circuit.

De McLaren Senna GTR is uitgerust met veel van de elektronische rijhulpmiddelen die veiligheid op de weg bieden. Hij heeft onder meer ABS, tractiecontrole en dynamische elektronische stabiliteitscontrole. Daarnaast beschikt hij over snelheidsbegrenzing voor in de pitlane en systemen die zowel de bandenspanning als de bandentemperatuur controleren. Remblokslijtage-sensoren en anti-botsradar zijn ook aanwezig.

Interieur

De McLaren Senna GTR is alleen linksgestuurd, mede omdat de meeste kopers zich bevinden in de LHD-markten. Voorts heeft hij een door de FIA goedgekeurde, lichtgewicht racestoel in koolstofvezel en een zespunts FIA-harnas. Een passagiersstoel is een gratis optie. De GTR wordt geleverd zonder airbags, infotainment en andere hulpmiddelen voor de bestuurder. De koolstofvezel delen in het interieur hebben een satijnglans afwerking.

Het wegklapbare instrumentenpaneel en het stuur van de wegauto zijn vervangen door onderdelen uit de racerij. Zo heeft het instrumentenpaneel nu LED langs de bovenrand die het schakelmoment aangeven. Het standaard antibots-radarsysteem is afkomstig uit de endurance racerij. Een extra display, ter vervanging van het touchscreen van de straat-Senna, toont het beeld van de camera aan de achterzijde. Het stuur is uitneembaar en heeft schakelflippers.

Net als bij de weglegale McLaren Senna, is de startknop van de motor in het dak gemonteerd. En wanneer die grote rode knop wordt ingedrukt, komt de McLaren Senna GTR tot leven, klaar om de ultieme rijbeleving te bieden op een circuit naar keuze. De 75 gelukkige kopers zijn ongetwijfeld al aan het nadenken waar ze naartoe zullen gaan…