McLaren Senna, nieuwe feiten

"Je geeft jezelf over aan een niveau waar geen compromissen gelden. Je geeft alles wat je hebt; alles, maar dan ook echt alles." Ayrton Senna, drievoudig wereldkampioen Formule 1TM in een McLaren

McLaren geeft feiten en cijfers van supercar Senna vrij in aanloop naar introductie op internationale autotentoonstelling van Genève

“Je geeft jezelf over aan een niveau waar geen compromissen gelden. Je geeft alles wat je hebt; alles, maar dan ook echt alles.”
Ayrton Senna, drievoudig wereldkampioen Formule 1TM in een McLaren

McLaren geeft vandaag, in aanloop naar het publieksdebuut op dinsdag 6 maart aanstaande op de 88e internationale autotentoonstelling van Genève, nieuwe technische informatie en beeldmateriaal vrij van de McLaren Senna.

Met als uitgangspunt het legendarische talent van de coureur wiens naam hij draagt is de McLaren Senna ontworpen, ontwikkeld en geperfectioneerd om de ultieme, straatlegale McLaren voor op het circuit te zijn. Met een vermogen van 800 pk en 800 Nm trekkracht uit een 4,0 liter, twinturbo V8-motor, de krachtigste verbrandingsmotor die McLaren ooit in een straatauto lepelde, en een onvoorstelbare 800 kg downforce is de McLaren Senna de meest pure connectie tussen man en machine denkbaar.

De prestaties zijn adembenemend. De sprint van 0 tot 100 km/h kost de McLaren Senna slechts 2,8 seconden, de 200 km/h wordt na 6,8 seconden aangetikt en de kwart mijl met staande start (402 meter) kost 9,9 seconden. Maar hoe indrukwekkend de acceleratie en de topsnelheid van 340 km/h ook zijn, het meeste indruk maakt de enorme hoeveelheid neerwaartse druk (800 kg) die uiteraard op het circuit het beste tot zijn recht komt.

“De McLaren Senna is een auto als geen ander. Het is de personificatie van McLaren’s motorsport-DNA, gelegaliseerd voor de openbare weg maar ontwikkeld en gebouwd om te excelleren op het circuit. Elk detail van dit nieuwe model in de Ultimate Series is gericht op maximale prestaties, afgestemd op de best mogelijke verbinding tussen de bestuurder en de auto en in alles gefocust op de ultieme ervaring op het circuit zoals alleen een McLaren dat kan.”

Mike Flewitt, Chief Executive Officer, McLaren AutomotiveDe McLaren Senna combineert een laag eigen gewicht, een surplus aan vermogen, aerodynamische perfectie en een revolutionaire, actieve wielophanging tot de meest directe en spectaculaire straatauto die de Britse bouwer van luxe sportwagens en supercars tot nu toe gebouwd heeft.

In Nederland kost de McLaren Senna  € 1.002.097,- incl. btw en bpm. Alle 500 exemplaren die met de hand worden gebouwd in het McLaren Production Centre in Woking, Surrey, Verenigd Koninkrijk zijn inmiddels verkocht, ook de exemplaren die Louwman Exclusive in Utrecht, dealer en importeur van McLaren in Nederland, heeft toegewezen gekregen. In december 2017 werd het allerlaatste beschikbare exemplaar geveild op een exclusieve bijeenkomst voor McLaren-eigenaren: deze auto bracht £ 2 miljoen op en dit bedrag is bestemd voor het Ayrton Senna Institute, een non-profitorganisatie  die zorgdraagt voor onderwijs voor zo’n twee miljoen kansarme kinderen en jongeren in Brazilië.

Aerodynamisch design

De indruk op het netvlies die de auto achterlaat is het equivalent van zijn wilde prestaties. Organische vormen maakten plaats voor een agressieve ontwerptaal die op grove wijze luchtstromen in de juiste richting buigt en dirigeert, alles voor de perfecte aerodynamica. Het is de meest krachtige uiting tot nu toe van McLaren’s ‘vorm volgt functie’-filosofie. Hoewel nog steeds herkenbaar als een McLaren, is er geen enkele lijn van voor tot achter die niet leidt naar een functionele luchtinlaat of ventilatieopening.

“De designtaal van de McLaren Senna is extreem agressief en wijkt sterk af van alle voorgaande McLaren’s – en dat is omdat geen enkele andere straatlegale McLaren ooit zo’n compromisloze opdracht kreeg,” legt Rob Melville, Design Director van McLaren Automotive uit. “Als je de auto voor het eerst ziet, is direct duidelijk met welk doel hij gebouwd is: prestaties leveren op een geheel nieuw niveau, zelfs ten opzichte van de McLaren P1™.”

De controle over de luchtstroom begint op het moment dat de lucht de neus van de auto raakt: opeenvolgend sturen vier componenten de lucht de juiste richting op. Allereerst de front splitter, vervolgens de actieve vleugels, dan een tweede set vleugels en tot slot de gaten tussen de koplampen en de dagrijverlichting. Het ontwerp van de achterzijde van de auto is volledig het resultaat van de eisen die de koeling en aerodynamica stellen. Prominente ‘gurney flaps’ vlak voor de trapsgewijze louvres sturen de lucht weg van de achterzijde naar de zijkant van de koets. Hierdoor ontstaat een gebied met lagere luchtdruk waardoor hete lucht uit de motorruimte en radiateurs wordt gezogen. De louvres zorgen ervoor dat de efficiëntie van de achtervleugel niet negatief beïnvloed wordt. Unieke, schuin afgewerkte uitlaten dragen op eenzelfde wijze bij aan de luchtstroom: door hun positie en plaatsingshoek hebben zij geen negatieve invloed op de werking van vleugel en diffuser.

De uitmonding van de uitlaten onderaan het achterdek van de auto is de laagste van alle McLaren straatauto’s, 18 cm lager dan alle andere modellen uit de Super Series. In tegenstelling tot de uiterst lage achterzijde is de dubbele, hydraulisch bediende koolstofvezel achtervleugel, die een grote bijdrage levert aan de neerwaartse druk, opvallend hoog en wordt deze permanent versteld om een ideale aerodynamische balans te genereren. De vleugel weegt slechts 4,87 kg, maar kan meer dan honderd keer zijn eigen gewicht aan downforce dragen.

De dubbele diffuser aan de achterzijde is al even opvallend. Het deel is gemaakt uit één stuk koolstofvezel en begint al onder de achteras waarvandaan het door de stijgende vorm lucht onder de auto vandaan geleidt. Dit veroorzaakt een zone met lage druk en zuigt de McLaren Senna als het ware aan het wegdek.

Koolstofvezel constructie

McLaren is een echte pionier op het gebied van koolstofvezel en de geschiedenis van de Monocage III-structuur die het hart van de McLaren Senna vormt gaat terug naar 1981, toen de McLaren MP4/1 de eerste koolstofvezel Formule 1TM raceauto was. Monocage III is de sterkste koolstofvezel monocoque die McLaren ooit gebouwd heeft en beschikt over een innovatieve, dubbele achterconstructie waarin een rolkooi geïntegreerd is. Om de lichtst mogelijke structuur toe te kunnen passen is Monocage III verder geoptimaliseerd en dat is een van de redenen dat de McLaren Senna met 1.198 kg leeggewicht* de lichtste straatlegale McLaren is sinds de F1.

De voordelen van koolstofvezel zijn overal in de McLaren Senna merkbaar. De carrosseriedelen, die een enorme stijfheid bezitten om de aerodynamische krachten te kunnen weerstaan die vrijkomen bij hoge snelheden op het circuit, zijn onvoorstelbaar sterk en toch licht van gewicht. Bij elkaar wegen alle koolstofvezel carrosseriepanelen van de McLaren Senna minder dan 60 kg.

Het interieur is voornamelijk afgewerkt met koolstofvezel en Alcantara®, waardoor het functionele, van luxe ontdane karakter van de McLaren Senna extra benadrukt wordt. Het dashboard, de deuren en de zichtbare delen van de Monocage III zijn uitgevoerd in zichtbaar koolstofvezel. Alcantara®, of naar wens leder, bedekken de zijairbags en de afwezigheid van verdere interieurafwerking bespaart gewicht terwijl de constructie van de driedimensionale deuren mooi zichtbaar is. Zelfs de gasveren van de deuren, die in een met de remklauwen en voorvleugels matchende kleur kunnen worden uitgevoerd, zijn niet bedekt om vitale grammen te besparen.

De grote stijfheid van Monocage III maakt extreem dunne dakstijlen mogelijk waardoor het zicht op de voorsteven door de hoge en brede voorruit maximaal is. Daardoor is de McLaren Senna nog preciezer de bocht in te loodsen, in combinatie met een beter zicht rondom. Door te kiezen voor glazen bovenste en onderste panelen in de portieren komt er bovendien meer licht in de cockpit.

Rondom de bestuurder

De bestuurdersstoel is verstelbaar op rails, de pedalen zijn gefixeerd – de ideale oplossing om gewicht te besparen en het aantal complexe componenten te beperken. De console met knoppen om te kiezen tussen neutraal, vooruit- en achteruitrijden zit vast aan de bestuurdersstoel en beweegt daardoor mee, zodat de schakelaars altijd binnen handbereik zijn. Het mechanisme om de deuren te openen en de zijruitbediening zitten centraal in de auto in een console tegen het plafond.

Het driespaaks, met Alcantara® of leder beklede stuurwiel is vrij van knoppen en schakelaars om de bestuurder niet af te leiden bij het verwerken van de feedback die het stuur geeft. De grip en de vormgeving is geoptimaliseerd voor rijden op het circuit, zowel met als zonder racehandschoenen. De ergonomisch gevormde, iets grotere schakelflippers in satijnkleurig koolstofvezel zijn verbonden door middel van een steun en zitten direct achter het stuurwiel.

De bestuurder wordt geïnformeerd  door het McLaren Folding Driver Display en het centrale infotainmentscherm. In Full Display Mode laat het inklapbare instrumentarium informatie zien op een opengeklapt TFT-scherm, waarbij drie verschillende lay-out-instellingen mogelijk zijn afhankelijk van de gekozen rij-instelling Comfort, Sport, Track of Race. Gekoppeld aan de Active Dynamics Panel-instellingen, of handmatig gekozen, schuift het beeldscherm naar beneden in Slim Display Mode en wordt slechts de meest cruciale informatie getoond zoals snelheid, toerental en gekozen versnelling. Deze opstelling is bedoeld voor het rijden op een circuit, waarbij het zicht op de baan nog beter is doordat het display grotendeels verzinkt in het dashboard. Maar ook bij gebruik op de openbare weg kan het prettig zijn voor het kleine display te kiezen.

Het zwevende centrale infotainmentscherm is geplaatst in portretmodus om maximale ruimte in het interieur te creëren. Het is zo geplaatst dat de bestuurder ideaal zicht op het scherm heeft, ook als een helm wordt gedragen. Het scherm, zonder zichtbare rand, biedt plaats aan het Active Dynamics Panel en een 8 inch scherm waarop de voertuigfuncties te kiezen zijn: audio, media, navigatie en andere componenten zijn ondergebracht in dit TFT-scherm.

Optioneel is een groot aantal luxe- en comfortverhogende zaken leverbaar, waaronder fraaie ledersoorten en een uitgebreide ‘Touring’-specificatie van de superlichtgewicht koolstofvezel stoelen. Parkeersensoren en een achteruitrijcamera zijn zonder meerprijs beschikbaar. McLaren ontwikkelde bovendien samen met Bowers & Wilkins speciaal voor de Senna een audiosysteem. Slechts 7,32 kg weegt het optionele systeem met zeven luidsprekers.

M840TR motor en transmissie

De twinturbo V8-motor, met de codenaam M840TR, beschikt over een platte krukas, een op de racerij gebaseerde dry sump-smering en lichtgewicht zuigers en drijfstangen die de massa van de aandrijflijn beperken. Twinscroll turbo’s met ultralage inertia en elektronisch gecontroleerde wastegates zorgen voor onmiddellijke impuls en verhogen de reactiesnelheid van de motor. De lichtgewicht nokkenassen en zuigers zijn uniek voor de McLaren Senna en de extern geplaatste overdrukventielen zijn een ander specifiek kenmerk. Daarnaast maakt ionendetectie met sensoren per cilinder hogere druk en temperaturen mogelijk dan in andere McLaren-motoren.

Uitgebreide tests op de rollenbank hebben geleid tot een perfect opgebouwde vermogens- en koppelafgifte van de McLaren Senna. De motor beschikt over 700 Nm trekkracht vanaf 3.000 tpm, met een piek van 800 Nm in het toerengebied tussen 5.500 en 6.700. Het vermogen van 800 pk wordt geleverd bij 7.250 tpm.

De unieke uitlaat van Inconel en titanium is een ander kenmerk van de uiterst krachtige aandrijflijn. Ook nu weer op het scherpst van de snede ontworpen en doorontwikkeld om gewicht te besparen beschikt de uitlaat met drie eindpijpen over twee kleppen in plaats van vier.  Op markten waar geen kleppen noodzakelijk zijn om aan de geluidseisen te voldoen wordt zelfs een uitlaat met dubbele eindpijp gemonteerd op de Senna: ook de einddemper verdwijnt dan samen met het derde eindstuk. Het uitlaatgeluid is luid en scherp en klinkt als een racemotor in zijn natuurlijke omgeving, heel anders dus dan andere McLaren’s. Het intense concert moedigt de bestuurder aan flink toeren te maken, want elke 2.000 toeren erbij betekent 10 dB meer geluid, tot het maximum toerental van de motor bereikt is.

De seamless shift, zeventraps automatische versnellingsbak met dubbele koppeling levert het vermogen af aan de achterwielen. De standaardinstelling van de bak is volledig automatisch, maar de bestuurder van de McLaren Senna kan handmatig schakelen door deze functie aan te zetten via het Active Dynamics Panel, opgenomen in de centrale console in het dashboard. Schakelen gaat dan via de grote koolstofvezel schakelflippers die op een steun gemonteerd zijn achter het stuurwiel.  De flippers zijn zo vormgegeven dat bedienen met en zonder handschoenen even gemakkelijk gaat.

RaceActive Chassis Control II wielophanging, banden en remmen

McLaren Automotive is al pionier op het gebied van instelbare wielophanging sinds de MP4 12C verscheen met zijn baanbrekende ProActive Chassis Control systeem. De nieuwe, op het circuit gerichte wielophanging die zijn debuut maakt in de McLaren Senna is het meest geavanceerde systeem ooit in een straatauto van McLaren. Het heet RaceActive Chassis Control II (RCC II) en bestaat uit dubbele draagarmen voor en achter met adaptieve schokdempers die hydraulisch met elkaar verbonden zijn, zowel links-rechts als voor-achter. Data van sensoren, waaronder vier wielacceleratiemeters, twee druksensoren per schokdemper en tal van sensoren op de carrosserie, wordt geanalyseerd en verwerkt in minder dan 2 milliseconde om voor een optimale respons van de demping te zorgen. Het continu variabele systeem gaat weer een stap verder dan het systeem dat op de McLaren 720S geïntroduceerd is door de toevoeging van Racemode, waarmee een significant stuggere demping bereikt wordt, een lagere rijhoogte en een lager zwaartepunt.

“De McLaren Senna levert echte prestaties – bereikbaar en beheersbaar door een intuïtieve verbinding tussen de auto en de beste coureurs ter wereld, die beloond, uitgedaagd en opgehitst worden door de auto,” zegt Andy Palmer, Vehicle Line Director – Ultimate Series van McLaren Automotive. “De gevoelsmatige beleving van het rijden in de auto is immers minstens zo belangrijk, want met wat de bestuurder voelt, hoort en ziet  willen wij hem elk moment dat hij achter het stuur van de Senna zit de emotionele intensiteit van een cabrio laten voelen en de pure verbinding van een racewagen. “

De topsnelheid van de McLaren Senna is in Racemode niet gelimiteerd, maar boven 250 km/h staan de aeroblades en achtervleugel in een positie die de neerwaartse druk verminderd. Teveel downforce zou immers leiden tot te zware belasting van de wielophanging en banden. De bestuurder kan zelf diverse parameters instellen met behulp van het Active Dynamics Panel waarin de rijmodi Comfort, Sport en Track zijn te kiezen: het selecteren van de Racemodus gaat via een knop in het paneel tegen het dak.

Als gevolg van de extreme prestaties ontwikkelde McLaren’s technische partner Pirelli speciale banden voor de McLaren Senna. De Pirelli P ZEROTM Trofeo R banden (245/35 ZR19 voor en 315/30 ZR20 achter) zijn ontwikkeld voor droge circuits maar ook goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Het asymmetrische profiel biedt ongekend veel grip en de speciale constructie zorgt voor het behoud van de stijfheid in bochten. De samenstelling van het rubber werd extra onderzocht om de remweg te verkorten, de lineaire prestaties te verbeteren, een consistente reactie tussen de voor- en achteras te bereiken en het stuurgevoel rond de middenstand te verhogen.

Het remsysteem is het meest geavanceerde ooit gemonteerd op een McLaren straatauto. Zeven maanden kost de productie van elke keramische remschijf en deze beschikt over machinaal aangebrachte koelingskanalen in plaats van gegoten. De op de Formule 1TM geïnspireerde voorste remklauwen omvatten zes geventileerde zuigers om de temperatuur te controleren en over een superstijf monobloc-ontwerp zodat het gevoel in het rempedaal blijft.

Aangepast aan individuele wensen

De ontwerpers van McLaren hebben vijf speciale ‘By McLaren’ thema’s gekozen die het best passen bij de uitstraling van de McLaren Senna. De exterieurlak in Stealth Cosmos black, Trophy Kyanos blue, Trophy Mira orange, Vision Pure white en Vision Victory grey wordt aangevuld met een contrasterende kleur voor de voorste spoilers, binnenzijde van de spatborden, remklauwen, gasveren van de portieren en de perforatie van de stoelen.
Nog eens 18 exterieurkleuren zijn zonder meerprijs beschikbaar, met daarnaast nog 16 kleuren van het MSO Defined palet van McLaren Special Operations. Via MSO Bespoke kan op verzoek vrijwel elke gewenste kleur gekozen worden.

Naast het kiezen van een exterieurkleur voor de nieuwe McLaren Senna kunnen kopers ook kiezen uit een aantal verschillende ByMcLaren Designer interieurthema’s die aansluiten bij het Jet Black leer of Carbon Black Alcantara® en de zichtbare koolstofvezel interieurdelen. Bij deze thema’s horen, zonder meerprijs, onder andere aeroblades en binnenste spatborden in een bepaalde kleur, maar ook een hitteschild van de uitlaat in Gloss Black, Satin Raw Metal of Dark Stealth, een koolstofvezel of Alcantara® stuurwiel en drie kleuropties voor de ultralichtgewicht negenspaaks gesmede aluminium wielen.

 Meer informatie over de ultieme, straatlegale maar voor circuitgebruik gebouwde McLaren Senna is te vinden op http://cars.mclaren.com/ultimate-series/mclaren-senna.

“De McLaren Senna is een rijdend eerbetoon aan mijn oom, alleen al vanwege de zuivere focus op de bestuurder en diens connectie met het voertuig. Die betrokkenheid, de prikkeling van de zintuigen waar de bestuurder op reageert en op vertrouwt, de gehele rijbeleving – dat is in de ontwikkeling vanaf het begin de basis geweest.”
Bruno Senna, coureur, neef van Ayrton Senna en ambassadeur van McLaren