McLaren Senna: de ultieme straatlegale circuitauto

"Je dwingt jezelf tot een niveau waar geen compromis is. Je geeft alles wat je hebt; alles, absoluut alles. " - Ayrton Senna

“Je dwingt jezelf tot een niveau waar geen compromis is. Je geeft alles wat je hebt; alles, absoluut alles. ” –Ayrton Senna

De McLaren Senna is ontworpen, ontwikkeld en gebouwd met een doelbewuste focus: de ultieme circuit-McLaren zijn, geschikt voor gebruik op de openbare weg. De nieuwe Ultimate Series is straatlegaal, maar niet dusdanig steriel gemaakt dat hij er op is aangepast. Hij bezit McLaren’s inmiddels bekende eigenschap van een supercar gecombineerd met dagelijkse bruikbaarheid. De Senna biedt de zuiverste verbinding tussen bestuurder en auto, om zo de meest intense circuitbeleving te bieden die mogelijk is in een McLaren voor de straat.

Het technische recept is dat van een klassieke supercar van McLaren Automotive. De Senna is geheel gebouwd volgens de reputatie die het merk in de korte tijd dat het baanbrekende sport- en supercarbedrijf werd opgericht in 2010, heeft opgebouwd. De Senna beschikt over een ultralichte basis, inclusief een koolstofvezel chassis en carrosseriepanelen. Verder beschikt hij over een V8 McLaren-middenmotor met twee turbo’s en achterwielaandrijving. Een hypermoderne, van de autosport afgeleide wielophanging biedt een ongeëvenaarde mix van controle en dynamische balans. De elektrohydraulische besturing beloont de juiste input van de bestuurder met de zuiverste feedback mogelijk. De Senna heeft weliswaar twee stoelen, de meeste aandacht gaat uit naar degene die achter het stuur zit.

Het koolstofvezel Monocage III-chassis vormt de kern van de McLaren Senna. Het is een verdere ontwikkeling van de structuur die is gebruikt voor de McLaren 720S. Dankzij aanpassingen is het de sterkste monocoque die McLaren ooit heeft gebouwd voor een straatlegale auto. Ook elk carrosseriedeel is gemaakt van koolstofvezel. Logisch, gezien de niet-aflatende drang van McLaren om gewicht te reduceren. En met succes; de Senna is met zijn massa van 1.198 kilogram de lichtste straatauto die McLaren sinds de iconische McLaren F1 heeft gebouwd.

Met een maximum vermogen van 800 pk beschikt de McLaren Senna over een pk/gewichtsverhouding van 668 pk per ton. Deze waarde onderstreept onmiddellijk de prestatiedrang van de nieuwkomer in de McLaren Ultimate Series, een productfamilie die werd geïntroduceerd met de McLaren P1™ en die sindsdien is gereserveerd voor de zeldzaamste en meest extreme McLarens.

Zoals te verwachten, zijn er sterke parallellen tussen de nieuwe McLaren Senna en de McLaren P1™; waar de laatste ontworpen was om de beste rijdersauto te zijn op de weg en op het circuit, heeft McLaren met de Senna de ambitie om de beste straatlegale circuitauto te bouwen die een nieuw maatstaf zet als het gaat om excellente eigenschappen voor op het circuit. Die eigenschappen hebben dan ook prioriteit gekregen.

“De McLaren Senna is een auto als geen ander: de personificatie van McLaren’s motorsport-DNA, gelegaliseerd voor gebruik op de weg, maar van meet af aan ontworpen en ontwikkeld om uit te blinken op een circuit. Elk element van deze nieuwe Ultimate Series McLaren heeft een compromisloze prestatiefocus, aangescherpt om een zo zuiver mogelijke verbinding tussen bestuurder en machine te garanderen en de ultieme beleving op het circuit te bieden op een manier zoals alleen een McLaren dat kan.”
Mike Flewitt, Chief Executive Officer, McLaren Automotive

Gezien de beroemde naam die de nieuwe McLaren draagt, zijn de ongeëvenaarde extreme prestaties en dynamische uitmuntendheid geen verrassing. De legendarische Formule 1-coureur stond bekend om zijn uitzonderlijke concentratievermogen en zijn toewijding om de beste op het circuit te zijn. De bestuurder van de McLaren Senna zal erop gebrand zijn om maximaal te genieten van de dynamische ervaring die de auto biedt. Het contact met de auto komt tot stand door het stuurwiel, de pedalen en de stoel. Elke sensatie die voortkomt uit het rijden op snelheid wordt nauwkeurig gecommuniceerd waardoor de bestuurder volledige controle heeft.

De ontembare geest van Ayrton Senna is bij McLaren altijd in leven gebleven en de McLaren Senna zal zijn wereldwijde erfenis en link naar McLaren verder versterken.

“Onze familie is bijzonder trots op de naamgeving van de nieuwe Ultimate Series McLaren Senna. Dit is het eerste project dat werkelijk Ayrton’s racing spirit en prestaties koppelt. De McLaren Senna eert mijn oom omdat de auto er op gericht is om een circuitervaring te bieden waarbij de bestuurder de kans krijgt om zo goed mogelijk te zijn. Er is een absolute, naadloze verbinding tussen auto en bestuurder en deze pure vorm van betrokkenheid, deze sensorische signalen waar een bestuurder op reageert en op vertrouwt, zorgen voor een ervaring die zo gefocust en meeslepend is, dat je vol ontzag achterblijft door de ongekende kwaliteiten waarover de McLaren Senna beschikt.”
Bruno Senna, coureur en McLaren-ambassadeur

Visueel gezien shockeert de McLaren Senna. De eerste indruk is die van een agressieve, meedogenloze machine met organische vormen die plaats hebben gemaakt voor een ontwerptaal die opzettelijk gefragmenteerd is in het streven om maximale prestaties te bereiken. Met downforce en aerodynamische balans als leidende principes, is deze auto de meest pure uitdrukking tot nu toe van de ‘vorm-volgt-functie’ ontwerpfilosofie die McLaren heeft omarmd.

Van bovenaf gezien beschikt de carrosserie over de meest efficiënte vorm van de natuur – een traan – met carrosseriedelen die aan de cabine zijn ‘geklikt’ om optimale aerodynamische prestaties te leveren. De ontwerpers van McLaren zijn tot het uiterste gegaan door het ‘in krimpfolie gewikkelde’ carrosserie open te snijden om het gewicht visueel en functioneel te verminderen. Hoewel de Senna proportioneel gezien herkenbaar is als een McLaren, loopt er geen enkele lijn van voren naar achteren zonder dat deze door een functionele luchtinlaat of -opening gaat.

De McLaren Senna introduceert een nieuwe generatie baanbrekende actieve aerodynamica aan de voor- en achterzijde, waarmee de neerwaartse druk en aero-besturing een ongekend niveau bereiken om er voor te zorgen dat het prestatiepotentieel ten volle kan worden benut. Elk element van het carrosseriedesign, van de voorsplitter tot de dubbele diffuser aan de achterkant, is ontwikkeld om downforce en aerodynamische balans te optimaliseren, of dat nu is bij het remmen, gasgeven middenin een bocht of een bocht uitaccelererend.

Er is de mogelijkheid om extra visuele accenten toe te voegen, waarbij de voorste aero-bladen beschikbaar zijn in een van de vijf ‘By McLaren’-themaspecificaties in de kleuren Azura Blue en McLaren Orange. Dezelfde accentkleuren zijn ook beschikbaar voor de remklauwen, gasdempers van de deuren en de afwerking van de stoelen.

Koelingseisen speelden een even zo cruciale rol in het algehele ontwerp van de McLaren Senna: de achterzijde bijvoorbeeld werd geboren uit de dubbele vraag naar maximale prestaties op het gebied van aerodynamica en koeling. De prominente ‘gurney-flaps’ en een aantal getrapte louvres moeten de lucht wegleiden van het achterdek naar de zijkanten van de carrosserie. Daardoor is er een gebied ontstaan met een lage druk die warme lucht aan de radiatoren en de motorruimte onttrekt. De lamellen zorgen ervoor dat de luchtstroom het effect van de achtervleugel niet beïnvloedt. De ‘slash cut’-afwerking van de unieke Inconel en titanium uitlaatmonden komen naar buiten in de laagste achterzijde ooit te vinden op een McLaren-straatauto (gemeten aan de achterkant). De hoek van de pijpen zorgt er voor dat uitlaatgassen van de achtervleugel worden weggeleid.

De slanke LED-achterlichten zijn onderworpen met dezelfde veeleisende aandacht voor detail als de koplampen en alle andere aero-relevante componenten. Doel is altijd geweest om zo te ontwerpen dat de luchtstroom zo min mogelijk wordt onderbroken.

De dubbele diffuser aan de achterkant van de auto is niet te missen. Opgetrokken uit een enkel stuk koolstofvezel begint hij onder de achteras en neemt hij in hoogte toe waardoor de lucht onder de auto versnelt. Hierdoor ontstaat een lagedrukzone die de McLaren Senna nog strakker tegen de grond zuigt. Even onmisbaar is een grote, tweecomponenten koolstofvezel achtervleugel die op zijn hoogste punt 1.219 mm van de weg staat, gemeten als de auto stilstaat. Hij wordt hydraulisch bediend en met zijn oppervlakte van meer dan 6.500 cm2, past de vleugel zich constant aan om downforce en de aerodynamische balans te optimaliseren. Bij krachtig remmen werkt de spoiler als een luchtrem.

De manier waarop de auto met zijn bestuurder communiceert wordt pas duidelijk op het moment dat op een circuit wordt gereden, maar de intieme relatie met de McLaren Senna begint al eerder, gewoon door in de auto plaats te nemen. De op die van de McLaren F1-geïnspireerde vleugeldeuren scharnieren naar voren en naar boven. Een deel van het dak opent mee, waardoor er een opening ontstaat die voldoende groot is om bestuurder of passagier makkelijk te laten in- en uitstappen. Ook als een raceoverall en een helm worden gedragen.

De van koolstofvezel gemaakte deuren zijn voorzien van tweedelige zijruiten, bestaande uit een vast bovendeel en een kleiner, te openen deel aan de onderzijde. Zowel het bovenste deel van de deur, het deel dat in het dak valt, als de onderste helft van de deur kunnen in plaats van het standaard koolstofvezel uitgevoerd worden in glas. Dit geeft een extra ruimtelijk gevoel in de cockpit en in het geval van een glazen onderste helft van de deur vergroot het bovendien het zicht van de bestuurder op het wegdek. Als gevolg van het ontwerp van de deur zijn zowel het openingsmechanisme als de schakelaars voor de zijruiten ondergebracht naast de startknop in een koolstofvezel console boven het hoofd van de bestuurder.

Het interieur ademt de minimalistische, functionele sfeer die in elk aspect van de McLaren Senna te herkennen is. Overal is zichtbaar koolstofvezel gebruikt. Afhankelijk van de keuze van de eigenaar zijn de stoelen, panelen en zijairbags bekleed met Alcantara® of leer, terwijl de afwezigheid van verdere interieurbekleding zowel gewicht bespaart als de constructie van de deuren laat zien. Zelfs de gasveren zijn zichtbaar om kostbare grammen te besparen.

Het aantal bedieningsorganen is beperkt tot het absolute minimum om de overzichtelijkheid van het dashboard te bewaren en het driespaaks stuurwiel is vrij van knoppen en schakelaars, bedoeld om feedback van het onderstel niet in de weg te zitten. Alle informatie die de bestuurder nodig heeft is af te lezen op het hoge-resolutie McLaren Folding Driver Display en het centrale infotainmentscherm. Bijna waren de McLaren-designers zo ver gegaan om ook de bijrijdersstoel weg te laten, maar nodig was dit niet omdat er toch geen behoefte is aan veel bagageruimte: een achter de stoelen, in de Monocage III geïntegreerde opbergruimte voor twee helmen en raceoveralls is voldoende.

Het hart van de McLaren Senna, een 4,0 liter, twinturbo V8-motor met codenaam M840TR, is met 800 pk en 800 Nm koppel de krachtigste verbrandingsmotor die McLaren ooit maakte voor een straatauto. De drysumpsmering en platte krukas zijn uit de motorsport afkomstige technieken. Lichtgewicht componenten zorgen voor gewichtsbesparing in de aandrijflijn en gecombineerd met uiterst verfijnde, twinscroll turbo’s en elektronisch geregelde overdrukventielen zorgt dit voor een bliksemsnelle gaspedaalrespons.

Vanaf het begin van de ontwikkeling waren de McLaren-engineers het erover eens dat het mechanische geluid dat de motor produceert, van het opzuigen van lucht via de verbrandingskamers naar de uitlaat, de basis is van de beleving voor de zintuigen. Iedereen die het geluk heeft de McLaren Senna te mogen rijden zal ervaren hoe de cockpit tot leven komt als frisse lucht via de op het dak gemonteerde snorkel naar binnen komt en in de koolstofvezel omgeving prachtige, uitgebalanceerde hoogfrequente tonen produceert. Tegelijkertijd worden de lage tonen van de motor door de unieke motorsteunen en dubbelwandige achterkant van de koolstofvezel Monocage doorgegeven aan de cockpit en door de versterking van elke verandering van toerental zal het lijken alsof de motor direct naast de bestuurder zit.

Een zeventraps, naadloos te schakelen versnellingsbak met dubbele koppeling draagt het vermogen over aan de achterwielen. Standaard is een volledig automatische modus ingeschakeld, maar de bestuurder kan ook kiezen voor handmatige bediening van de versnellingen via schakelflippers achter het stuur. De verlengde, koolstofvezel flippers zijn ontworpen voor optimale bediening zowel met als zonder racehandschoenen en zorgen voor het gevoel van een diepgewortelde, mechanische connectie met de McLaren Senna.

Het karakter van de 4,0 liter, twinturbo McLaren V8-motor en de transmissie kan worden aangepast via het Active Dynamics Panel, dat de bestuurder de keuze biedt uit de modi Comfort, Sport of Track. Welke modus ook gekozen wordt, de prestaties zijn altijd passend woest. De reactie op het gaspedaal snoert de adem en drukt de bestuurder hard in zijn stoel.

“De McLaren Senna levert maximale prestaties tot aan de grens van het kunnen van de bestuurder. De waanzinnige vermogen-gewichtsverhouding maakt dat de prestaties van de auto zowel bereikbaar als toegankelijk zijn, maar tegelijkertijd opwindend en een uitdaging voor de allerbeste coureurs ter wereld – compleet met een intense, zintuigelijke beleving.”
Andy Palmer, Vehicle Line Director, McLaren Ultimate Series.

De hydraulische RaceActive Chassis Control II (RCC II) wielophanging werkt samen met de actieve aerodynamica aan de voor- en achterzijde van de auto en de ultrastijve Monocage III om een onvoorstelbaar intensieve ervaring op het circuit te bieden. Elk element van de McLaren Senna is ontworpen om de verbinding tussen de auto en de bestuurder te maximaliseren, op elke snelheid en onder alle omstandigheden.
Met de grootst mogelijke toewijding is gewerkt aan de demping en besturing van de auto zodat er ook voldoende gevoel aanwezig is wanneer de auto niet op de limiet gereden wordt. Zelfs wanneer de ophanging niet volledig belast wordt en de banden niet geheel op spanning zijn is de communicatie van de auto en de feedback naar de bestuurder onovertroffen.

RCC II is een ophanging met dubbele draagarmen, hydraulisch verbonden schokdempers en een hydraulisch systeem ter vervanging van conventionele stabilisatorstangen. Het is bovendien een doorontwikkeling van de variabele stijfheid en rijhoogte, technieken die voor het eerst toegepast werden in het baanbrekende hydraulische systeem van de McLaren P1™.

De adaptieve schokdempers zijn hydraulisch met elkaar verbonden, zowel links en rechts als voor en achter, en beschikken over twee cilinders per demper die separaat zijn in te stellen qua samendrukken en terugkaatsen. De stijfheid van de McLaren Senna wordt apart geregeld door een kinetisch rolsysteem, of K-demper. Het continu variabele RCC II-systeem beschikt over de controlemogelijkheden zoals op de McLaren 720S en voegt daar een Race-modus aan toe, die de rijhoogte verlaagt, zorgt voor een lager zwaartepunt en de wielophanging significant straffer maakt.

De instellingen worden door de bestuurder gekozen via het Active Dynamics Panel op de centrale console door middel van het selecteren van de modus Comfort, Sport of Track. De Racemodus wordt ingeschakeld door middel van een knop op het paneel dat tegen het dak is gemonteerd.

Het remsysteem van de McLaren Senna is het meest geavanceerde systeem dat ooit op een straatauto van McLaren werd toegepast en bestaat uit koolstof-keramische remschijven in combinatie met motorsporttechnologie voor het beste remvermogen. Ook de Pirelli P Zero™ Trofeo R banden zijn door Pirelli, technisch partner van McLaren, speciaal ontwikkeld en ontworpen voor circuitgebruik maar ook toegestaan voor gebruik op de openbare weg. De ultralichtgewicht wielen, waarin geen keuze is qua design, zijn voorzien van een op de racerij gebaseerde centrale wielmoer.

Het derde model dat McLaren introduceert onder het Track22 businessplan, de McLaren Senna, wordt met de hand gebouwd in het McLaren Production Centre in Engeland. Er worden slechts 500 exemplaren gebouwd, die alle 500 reeds verkocht zijn voor een prijs vanaf £750.000,- (prijs in het VK, inclusief belastingen). Louwman Exclusive in Utrecht, importeur en dealer van McLaren in Nederland, heeft vier exemplaren toegewezen gekregen die alle vier verkocht zijn.

De ultieme, straatlegale maar voor circuitgebruik gebouwde McLaren hypercar zal zijn publieksdebuut beleven op de 88e Internationale Autotentoonstelling in Genève, maart 2018. Meer informatie over de McLaren Senna, inclusief beeldmateriaal en video’s, is te zien op
http://cars.mclaren.com/ultimate – series/mclaren – senna