McLaren Special Operations trapt restauratieprogramma af met opgebouwde F1 GTR ’25R’

McLaren Automotive, de Britse fabrikant van luxe en snelle sportwagens en supercars, start een nieuwe service om de iconische McLaren F1 supercar met behoud van alle authentieke details te restaureren. Het programma wordt afgetrapt met de onthulling van de eerste F1 die volgens deze gecertificeerde methode nieuw is opgebouwd, de bekende F1 GTR Longtail '25R' uit 1997. Na een volledige restauratie door McLaren Special Operations presenteerde McLaren de laatste F1 GTR die actief deelnam aan races op het Hampton Court Concours of Elegance 2018 dat van 31 augustus tot 2 september plaatsvond.

“Zelfs binnen het selecte gezelschap van overige F1 GTR’s is de ’25R’ een uniek exemplaar. En nu bovendien zo dicht bij een nieuwe als wij hem kunnen maken,”zegt Ansar Ali, managing director van McLaren Special Operations (MSO). “De auto laat zien waar het nieuwe certificeringsprogramma voor staat en we zijn er daarom trots op de ’25R’ te kunnen presenteren als eerste McLaren F1 Certified-auto.”

Het F1 Certified-programma is officieel afgetrapt op Hampton Court met de onthulling van de auto met chassisnummer 25. Het programma is ontwikkeld omde authenticiteit van zowel straat- als circuitversies van de Le Mans-winnende supercar te garanderen, zodat huidige en toekomstige eigenaren de zekerheid hebben van een origineel exemplaar. Alleen McLaren Automotive geeft een uniek Certificate of Authenticity af, waaruit blijkt dat de originaliteit, servicehistorie, race- en/of kilometerhistorie en conditie gecontroleerd zijn. Bovendien wordt door middel van een referentie naar de gegevens uit de fabriek aangetoond dat de auto de originele specificaties heeft en eventuele upgrades zijn uitgevoerd volgens de normen van McLaren.

Naast het certificaat ontvangen eigenaren een persoonlijk boek met daarin de historie van hun auto. In totaal zijn er tussen 1993 en 1998 106 McLarens F1 gebouwd, waarvan 64 straatauto’s en 28 GTR-raceversies. Al deze auto’s komen in aanmerking voor de certificering.
De door McLaren Special Operations in 18 maanden tijd gerestaureerde ’25R’ is een echte veteraan op het gebied van langeafstandraces, waaronder de 24 Uur van Le Mans. Uitsluitend nieuwe F1 GTR-onderdelen die op voorraad lagen bij de fabriek zijn gebruikt om de aut in nieuwstaat te brengen en garanderen dezelfde specificaties en kleurstelling die de auto had in het eerste jaar waarin hij deelnam aan de race in Le Mans.

De spectaculaire carrière op het circuit van de F1 GTR ’25R’ duurde achte jaar en bestreek verschillende continenten. Het was een van de drie Longtails van het Gulf-Davidoff-team dat in 1997 deelnam aan de GT-klasse en in dat jaar ook aan de start van Le Mans verscheen met de coureurs Ray Bellm, Andrew Gilbert-Scott en Masanori Sekiya. Twee uur voor de finish van de race viel de auto uit door een beschadigde olieleiding met als gevolg een brandje. De fabriek repareerde de ’25R’ en verkocht de auto aan een Japans raceteam dat er tot in 2005 mee reed. Het laatste optreden van de ’25R’ was tijdens de Fuji Speedway in dat jaar, tevens de laatste keer dat er een F1 GTR aan de start verscheen van een reguliere racecompetitie.

Na een aantal jaar onderdeel te zijn geweest van een Japanse autocollectie werd de ’25R’ verkocht aan de huidige eigenaar en in 2016 terug naar het Verenigd Koninkrijk verscheept. De collectie van de huidige eigenaar wordt beheerd door Kidston SA, opgericht door McLaren-eigenaar Simon Kidston, tevens internationaal mediair bij in- en verkoop van McLaren F1’s. Kidston SA vertrouwde de auto toe aan McLaren Special Operations in Woking, aangezien die ’25R’ na een intensieve racecarrière een flinke opknapbeurt kon gebruiken. Dat mondde uit in een volledige restauratie waarbij de auto werd teruggebracht in nieuwstaat, met gebruik van nieuwe, ‘old-stock’ GTR-onderdelen die al meer dan twintig jaar op voorraad lagen in de fabriek.

De nieuwe onderdelen die gebruikt zijn voor de ’25R’ zijn niet alleen specifiek voor de 1997 GTR: er is uitsluitend gebruik gemaakt van onderdelen die voor juni 1997 zijn geproduceerd om te garanderen dat de specificaties van de auto geheel in lijn zijn met die van voor de Le Mans-start in dat jaar. Dit betekent onder andere de grotere Le Mans-overbrenging en de blauwe identificatieverlichting op het dak, afkomstig van de vleugel van een vliegtuig en het enige onderdeel dat niet afkomstig is van McLaren – net zoals destijds voor de race in Le Mans.

De nieuwe body is geheel uitgevoerd in Gulf-Davidoff teamkleuren en voorzien van nummer 39, precies zoals de auto er in 1997 uitzag. De ’25R’ brengt je exact 21 jaar terug in de tijd, zoals de bezoekers van het Hampton Court Concours of Elegance afgelopen weekend met eigen ogen konden zien.

“McLaren koestert zijn rijke historie op het gebied van iconische en winnende auto’s zoals de F1,”zegt Mike Flewitt, executive officer van McLaren Automotive. “De ’25R’ gaf ons de unieke kans om dit te laten zien door middel van een restauratie die de auto terugbrengt in de staat zoals die was in 1997, vlak voor de Le Mans-race. Door de originaliteit van deze historische auto’s exact te bewaken door middel van het F1 Certified-programma bieden we eigenaren van zo’n auto zekerheid en meerwaarde en behouden we een prachtig stuk geschiedenis voor een toekomstige generatie autoliefhebbers.”

Nederlandse McLaren-eigenaren die interesse hebben om hun auto te laten certificeren binnen het F1 Certified-programma of een restauratie overwegen door McLaren Special Operations kunnen terecht bij Louwman Exclusive.