McLAREN VIERT 50 JAAR SUCCES IN HISTORISCHE RACEKLASSE MET GELIMITEERDE 650S CAN-AM

In de zestiger en zeventiger jaren zette McLaren zichzelf op de kaart als geduchte concurrent in een van de meest veeleisende raceklassen: Can-Am. Tussen 1967 en 1971 won McLaren vijf keer op rij het kampioenschap, en dat wordt nu gevierd.

In de zestiger en zeventiger jaren zette McLaren zichzelf op de kaart als geduchte concurrent in een van de meest veeleisende raceklassen: Can-Am. Tussen 1967 en 1971 won McLaren vijf keer op rij het kampioenschap, en dat wordt nu gevierd. Met een door McLaren Special Operations (MSO) ontworpen, in een beperkte oplage gebouwde McLaren 650S Can Am herdenkt het Britse merk de vijftigste verjaardag van het eerste seizoen Can-Am, in 1966 in Mont Tremblant, Canada. De McLaren 650S Can-Am is gebaseerd op de 650S Spider en uitgevoerd in de stijl van de racewagens uit de gouden jaren van de autosport. Er worden slechts vijftig exemplaren gebouwd. Net als van de bijzonder en gelimiteerde  675LT zal Louwman Exclusive de 650S Can-Am kunnen aanbieden. Wat de Can-Am gaat kosten is nog niet bekend.

Can-Am
De Can-Am Series, een afkorting van Canadian-American Challenge Cup, was een ongetemd feest van kracht en snelheid op de mooiste racecircuits in Noord-Amerika en Canada. De beste coureurs streden om de winst, zoals Graham Hill, John Surtees, Jackie Stewart en natuurlijk Bruce McLaren. Het kampioenschap startte in 1966, slechts een jaar nadat Bruce McLaren Motor Racing was opgericht. Tijdens de seizoenen die volgden, wist de jonge Nieuw-Zeelander zich op te werken tot een van de meest succesvolle coureurs ooit.

Lichtgewicht

De sleutel van het succes van de McLaren Can-Am racewagens was het gebruik van de modernste technologiën en materialen. Een principe dat vandaag de dag onverminderd door McLaren wordt aangehouden en dus ook de basis is van de 650S Can-Am. Waar lichtgewicht materialen zoals aluminium en mallite (een composietmateriaal) werden toegepast in de racewagens van toen, is tegenwoordig koolstofvezel het toverwoord, door McLaren onder andere gebruikt voor het MonoCell chassis. Nieuw is een afneembare, koolstofvezel hardtop en dat materiaal is ook gebruikt voor de motorkap, Airbrake, voorbumperspoiler, achterbumper, portieren en de speciale 650S Can-Am dorpelverbreders. MSO heeft bovendien een speciale set lichtmetalen wielen ontwikkeld die zijn geïnspireerd op de wielen die in de jaren zestig werden gebruikt. De vijf spaken zijn hoogglans zwart gelakt en de velgrand is met diamant geslepen. Titanium wielbouten houden de wielen op hun plaats terwijl Pirelli P-Zero Corsa-banden voor contact met het wegdek zorgen. Koolstof-keramische remmen met zwart gelakte remklauwen behoren tot de standaard uitrusting van de 650S Can-Am.

Trompet

Andere unieke details die de 650S aan de iconische Can-Am racewagens doen denken zijn de voorspoiler met louvres van koolstofvezel en een nieuw, gepolijst roestvrijstalen uitlaatsysteem met vier eindpijpen. De louvres zorgen voor minder druk op de voorwielen en verlagen daardoor de neerwaartse kracht. De vier zichtbare, ronde uitlaten komen uit in een koolstofvezel grille in de achterbumper en doen denken aan de agressieve, trompetvormige uitlaten van zijn historische voorgangers. Ze geven de 650S Can-Am bovendien een waanzinnige geluidssensatie.

Prestaties

Net als de 650S Spider is de gelimiteerde 650S Can-Am voorzien van de alom geprezen 3,8 liter twinturbo V8-motor, die een vermogen van 650 pk en een koppel van 678 Nm levert. De prestaties zijn indrukwekkend: de acceleratie van 0 tot 100 km/u duurt amper drie seconden en de topsnelheid bedraagt 329 km/u. Daarbij blijft het brandstofverbruik voor een auto met dergelijke prestaties opmerkelijk laag.

Mars Red

De 650S Can-Am is leverbaar in drie opvallende kleuren. De eerste, Mars Red, is direct afgeleid van de M1B-racewagen die door Bruce McLaren en zijn teamgenoot Chris Amon bestuurd werd in het eerste seizoen van de Can-Am racerij. Vervolgens is er Papaya Spark, een moderne metallicvariant op de beroemde kleur McLaren Orange die de Can-Am racers sierde. Tot slot is Onyx Black een keuze, en dat is exact de kleur die de Can-Am bolides hadden waarmee veel privéteams deelnamen in latere seizoenen. Van elke kleur is een bijpassende raceoutfit beschikbaar, om de beleving van de klassieke Can-Am sfeer helemaal compleet te maken.

Badge

Binnen zijn de sportstoelen bekleed met leer en Alcantara® in een kleurstelling die bij de buitenkant van de 650S Can-Am aansluit. Koolstofvezeldelen zorgen voor een sportieve uitstraling en een speciale badge op het bestuurdersportier herinnert de inzittenden aan de gelimiteerde, op maat gemaakte Can-Am specificaties van de 650S.

MSO

Paul Mackenzie, algemeen directeur van McLaren Special Operations, is trots op de exclusieve 650S Can-Am. “Can-Am racing is een niet te onderschatten deel van de historie van McLaren, en juist daarom was het een prachtige klus voor MSO om met een hypermoderne McLaren de tijd vijftig jaar terug te zetten en daarmee recht te doen aan de auto’s en coureurs die van de jaren zestig en zeventig zo’n spektakel maakten. Het Can-Am kampioenschap was de ultieme test voor de McLaren-ingenieurs en de -coureurs, die beiden zo succesvol waren dat er vijf titels op rij gewonnen werden.”

“De 650S Can-Am is een moderne interpretatie van een onovertroffen concept, waarbij alle kennis en ervaring van McLaren samenkomt. Functionaliteit in de zuiverste vorm gecombineerd met de sterkste en lichtste materialen die er bestaan, net zoals bij de oude racewagens. Het koolstofvezel dat op diverse plaatsen zichtbaar is, inclusief de hardtop, geeft samen met het overweldigende V8-geluid een rijervaring die Bruce en zijn teamgenoten als geen ander hadden kunnen waarderen.”

Nederland

Het is nog onbekend hoeveel van de vijftig gebouwde McLaren’s 650S Can-Am er naar Nederland komen. Louwman Exclusive in Utrecht, importeur en de enige dealer van McLaren in Nederland, maakt de prijs later bekend. De 650S Coupé en 650S Spider zijn al wel te zien in de showroom langs de A2 bij Utrecht.  Zoals ook de modellen  en opties van McLaren MSO bij Louwman Exclusive beschikbaar zijn. Later dit jaar zal de nieuwe Sports Series, bestaand uit de 540C en 570S, zijn opwachting in de showroom  aan de A2 maken. Met dat meer bereikbare model boort McLaren een geheel nieuwe doelgroep aan.

Meer informatie over de McLaren 650S Can-Am, beeldmateriaal en het verhaal achter de Can-Am racehistorie is te vinden op cars.mclaren.com/650S-Can-Am.