Nederlandse prijs nieuwe Morgan Plus Six

Morgan Motor Company viert dit jaar het 110-jarig bestaan. Een mijlpaal die het merk in stijl viert met de introductie van een nieuwe modelgeneratie van het iconische Engelse sportautomerk. De compleet nieuwe Morgan Plus Six is zonder enige twijfel de meest dynamische Morgan ooit. De Plus Six bouwt verder op de unieke eigenschappen die het merk maken tot wat het is: een samenspel van vakmanschap, technologie en tijdloos design, aangevuld met het nieuwe aluminium CX-Generation platform en de nieuwste aandrijflijn van BMW.

De nieuwe Plus Six vertegenwoordigt meerdere primeurs voor het merk Morgan. Een van de meest opvallende noviteiten is de toepassing van een motor met turbolader. De nieuwste generatie BMW B58 TwinPower Turbo zescilinder lijnmotor levert topprestaties en is door BMW en Morgan optimaal afgestemd op de rijeigenschappen van de Plus Six.

Onder het iconische Morgan-silhouet is de Plus Six radicaal anders dan eerdere Morgans. Subtiele koelopeningen in de motorkap geven een indruk van de rauwe kracht en prestaties. Hoewel het ontwerp direct herkenbaar is als een Morgan is elk onderdeel van de Plus Six opnieuw ontworpen. Het nieuwe model deelt slechts één procent van de 4.000 onderdelen met andere Morgans.

In het opnieuw ontworpen interieur komen natuurlijke materialen samen met vertrouwd vakmanschap. Nog meer dan voorheen kunnen klanten hun eigen stempel op de afwerking drukken. De nieuwe cockpit is nadrukkelijker op de bestuurder gericht en maakt, waar nodig, gebruik van moderne technologie in combinatie met meer been- en bergruimte voor de inzittenden.

De Plus Six is een van de schoonste modellen uit het modelaanbod van Morgan. De keuze voor een nieuwe aandrijflijn zorgt voor een CO2-uitstoot van 170 g/km en een gecombineerd brandstofverbruik van 38,2 mpg. De keuze voor een efficiëntere krachtbron betekent dat de Plus Six opnieuw kan concurreren in Europese landen met strikte fiscale regels voor sportieve en snelle topmodellen.

“Het doet ons veel plezier om eindelijk de lang verwachte Morgan Plus Six aan de wereld te tonen. De Plus Six en de nieuwe CX-Generation architectuur vertegenwoordigen een ontwikkelingsperiode van vier jaar, waarbij we gebruik hebben gemaakt van de kennis van bestaande en nieuwe technische partners.”

“De Plus Six is een passend nieuw hoofdstuk in een zeer belangrijk jaar voor de Morgan Motor Company. We zijn trots op onze positie als onafhankelijk Brits familiebedrijf en we zijn trots op ons 110-jarig jubileum als fabrikant van handgebouwde sportauto’s.”
Steve Morris, Managing Director, Morgan Motor Company.

CX – Aluminium platform

De Morgan Plus Six is het eerste model dat is gebaseerd op de nieuwe CX-Generation architectuur. Het platform van verlijmd aluminium is in eigen beheer ontworpen en ontwikkeld. Het platform zal het komende decennium ook dienen als basis voor andere toekomstige nieuwe premiummodellen van Morgan.

De afgelopen vier jaar is het nieuwe CX-Generation platform tot wasdom gekomen. Het nieuwe verlijmde aluminium platform is stijver en lichter dan het vorige platform, dat 18 jaar lang als basis diende voor modellen zoals de Plus 8 en de Aero 8.
De torsiestijfheid van het nieuwe platform is 100 procent groter in vergelijking met het vorige platform. Met een gewicht van slechts 98 kg is het ook uitzonderlijk sterk zonder dat daar een hoger gewicht tegenover staat. De wielbasis van de CX-Generation architectuur is 20 mm groter. Door de toename biedt de nieuwe Plus Six inzittenden maar liefst 200 mm meer beenruimte en 31 procent meer bergruimte.

Morgan is nog steeds synoniem met modern vakmanschap. Dit vakmanschap spreekt uit de keuze voor hoogwaardige technologie met respect voor traditie. Het houten frameis verfijnd en doorontwikkeld – niet uit symbolische overwegingen, maar omdat het daadwerkelijk iets toevoegt aan de prestaties en de rijbeleving van de Plus Six. Het houten framewordt met de hand gebouwd door vakmensen in de eigen houtbewerkingsafdeling van Morgan. Het frame is zoals altijd opgebouwd uit Engels essenhout. Bij de Plus Six is het frame dikker uitgevoerd dan bij de Plus 8. Naast extra sterkte zorgt dit voor een bredere carrosserie met een krachtige uitstraling.

BMW-MOTOR
De introductie van de allernieuwste generatie BMW-motoren markeert een nieuw tijdperk voor de topmodellen van Morgan. De BMW B58 TwinPower Turbo zescilinder lijnmotor produceert 339 pk en 500 Nm. De Plus Six is als eerste Morgan productiemodel uitgerust met een zescilinderlijnmotor en het eerste model met een turbolader. Dankzij de directe respons van de turbomotor versnelt de Plus Six van 0 tot 100 km/h in slechts 4,2 seconden. De topsnelheid is 264 km/h. De kracht van de motor wordt in toom gehouden door een ZF achttrapsautomaat met een Sport en Plus programma. Zelf schakelen kan met de schakelbediening aan het stuur of met de selectiehendel in de middenconsole.

Iconisch design

Morgan is van mening dat de ‘Four Wheeled’ modellen gerekend mogen worden tot de meest herkenbare ontwerpen van de auto-industrie. De proporties, de details en de visuele indruk van de Morgan modelreeks bestaat sinds de jaren dertig van de vorige eeuw. Het ontwerp is door de jaren heen gerijpt en geëvolueerd, maar heeft altijd zijn vertrouwde vorm en kwaliteit behouden.
Een grote uitdaging bij de ontwikkeling van de Plus Six was recht doen aan nieuwe onderhuidse technologie met behoud van de aantrekkingskracht van het vertrouwde Morgan-silhouet.

De koelsleuven in de motorkap zorgen voor optimale motorkoeling en zijn tegelijkertijd een herkenbare visuele verwijzing naar het prestatiepotentieel van de Plus Six. De grotere nieuwe koplampen zorgen voor een imposant vooraanzicht, en schakelen automatisch in en uit.

In het interieur heeft Morgan gekozen voor een nieuwe opzet. De vormgeving en materialen zijn een eerbetoon aan coachbuilding voor de 21e eeuw.

Interieur

Het nieuw ontworpen interieur is spaarzaam voorzien van nieuwe technologie. Onderdeel van het instrumentarium is een subtiel LCD-display dat rechtstreeks in het blikveld van de bestuurder is gepositioneerd. Het display toont belangrijke voertuiginformatie op een intelligente manier, zonder dat het de bestuurder afleidt van een zo puur mogelijke rijbeleving.

Nieuwe, elegant gelijnde deuren vergroten de botsveiligheid bij een zijdelingse aanrijding. De luidsprekers zijn discreet aangebracht achter de lederen bekleding van het deurpaneel.

De nieuwe middenconsole strekt zich uit door het interieur. De vormgeving weerspiegelt de vloeiende lijnen van het exterieur. Het instrumentarium valt op door nieuwe meters, waarvan het ontwerp is afgeleid van vliegtuiginstrumenten uit de jaren vijftig van de vorige eeuw.

De nieuwe Morgan Plus Six Touring heeft een afneembare lichtgewicht hardtop van composietmateriaal. Door het monteren of demonteren van de hardtop verandert de uitstraling en de functionaliteit van het model. De hardtop is naar wens uitgevoerd in de kleur Morgan Sport Ivory, of, in het geval van de Plus Six Touring, in carrosseriekleur. De pure en verfijnde lijnen van de hardtop roepen de sfeer op van een straatracer – een uitstraling die herinnert aan iconische sportauto’s uit de jaren zestig.

Zoals elke Morgan leent de Plus Six zich uitstekend voor vergaande personalisatie. Klanten kunnen hun eigen smaak en persoonlijkheid aan hun auto toevoegen. Bij de Plus Six zijn deze mogelijkheden uitgebreider dan ooit, er is een breed aanbod van nieuwe interieuropties beschikbaar.

Nieuwe investeerder

Naast de Plus Six heeft Morgan meer goed nieuws: investeerder Investindustrial heeft een meerderheidsbelang in het bedrijf genomen. De familie Morgan houdt een minderheidsbelang en zal over het merk waken. Voor het eerst krijgen ook het managementteam en het personeel aandelen in het bedrijf. De investering van Investindustrial zal meer banen creëren bij Morgan in Malvern, ook zal de infrastructuur worden verbeterd en is er ruimte voor snellere modelontwikkeling.

Opties

De Plus Six is beschikbaar in vier varianten: de Morgan Plus Six, Plus Six Touring, Plus Six First Edition Moonstone en Plus Six First Edition Emerald De Morgan Plus Six Touring heeft standaard een lichtgewicht hardtop van composietmateriaal, een bagagerek en verstralers. De Plus Six is leverbaar met nieuwe 19” multispoke lichtmetalen wielen. Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening is standaard Het interieur van de Plus Six is standaard voorzien van nieuwe Pebble Grain lederen bekleding; Premium Soft Grain lederen bekleding is een fabrieksoptie. De deurgrepen en gordelgeleiders zijn uitgevoerd in premium saddle leder. De achterzijde van de stoelen wordt naar wens uitgevoerd in leder, hoogglans zwarte lak of in carrosseriekleur. Sfeerverlichting is een nieuwe fabrieksoptie en voor het eerst leverbaar. Een ander nieuw uitrustingsdetail zijn automatisch inschakelende koplampen – wederom voor het eerst leverbaar op een Morgan. De Morgan Plus Six zal in Nederland vanaf €121.200,- verkrijgbaar zijn.