Tweede generatie McLaren Super Series onderweg

Voor McLaren Automotive start 2017 met het begin van een nieuw tijdperk: in maart dit jaar wordt op de 87e Internationale Autotentoonstelling van Genève de tweede generatie van de Super Series gepresenteerd.

Voor McLaren Automotive start 2017 met het begin van een nieuw tijdperk: in maart dit jaar wordt op de 87e Internationale Autotentoonstelling van Genève de tweede generatie van de Super Series gepresenteerd. Het is de eerste van 15 nieuwe modellen die het merk aankondigde in het Track22 bedrijfsplan. Voor het eerst vervangt een geheel nieuw model een bestaande modellenlijn van de Britse sportwagen- en supercarfabrikant.

“De Super Series is het hart van het portfolio van McLaren en staat voor de ultieme mix tussen prestaties, handgemaakte luxe en de grootst mogelijke beleving en betrokkenheid van de bestuurder bij zijn auto,” aldus Mike Flewitt, CEO van McLaren Automotive. “Het is de eerste keer dat een complete modellenlijn wordt afgelost door een nieuw model en de nieuwe Super Series, die trouw blijft aan McLaren’s reputatie als pionier, is een enorme sprong voorwaarts. Niet alleen voor ons merk, maar voor het hele supercarsegment.”

MONOCAGE II

De nieuwe Super Series is gebouwd op basis van een ultralichtgewicht, koolstofvezel structuur. Uiteraard onvoorstelbaar stijf, maar desondanks lichter van gewicht dan de koolstofvezel en metalen cockpitstructuur van de eerste generatie Super Series. Dankzij Monocage II is het leeggewicht van de nieuwe McLaren slechts 1.283 kilo – veel minder dan dat van de concurrenten en zelfs 18 kilo minder dan een McLaren 650S met vergelijkbare specificaties.

ZWAARTEPUNT

De ontwikkeling van Monocage II gaf McLaren de gelegenheid een ruimere instap naar de cabine te creëren, mede door een lagere dorpel. Tevens is er een bestuurderscompartiment met een verbeterd uitzicht rondom ontstaan. De nieuwe chassisstructuur zorgt ook voor een lager zwaartepunt en dat komt de dynamische prestaties van de nieuwe Super Series ten goede. Eigenaren die de koolstofvezel constructie graag aan de buitenwereld willen tonen, kunnen kiezen voor de optie ‘Zichtbare Monocage’, waarbij het materiaal op het binnenste gedeelte van de A-stijl zichtbaar is.

SUCCESVOL

Het allereerste model uit de Super Series was de in 2011 geïntroduceerde McLaren 12C. In 2012 volgde de 12C Spider en in 2014 kwamen de 650S Coupé en 650S Spider. De eerste generatie van de Super Series werd verder aangevuld in 2015 met de in een gelimiteerde oplage gebouwde 675LT Coupé en 675LT Spider. In Nederland was de Super Series al vanaf het begin succesvol en dealer en importeur van McLaren Louwman Exclusive uit Utrecht wist er een groot aantal te verkopen. In de showroom langs de A2 nemen de modellen uit de Super Series prominente plaats in naast de Sports Series en Ultimate Series.

Arjen van Beek, directeur van Louwman Exclusive over de nieuwe Super Series: “McLaren belooft met de tweede generatie van de Super Series de lat nog weer hoger te leggen. We kijken enorm naar de auto uit, zijn benieuwd naar de prestaties en wegligging. Geheel volgens de traditie van het merk, belooft de nieuwe reeks zeer indrukwekkend te worden. Interessant is het onlangs aangekondigde optie- en accessoireprogramma van MSO, waarmee klanten van de huidige modellen de mogelijkheid hebben om hun auto aan te passen aan de laatste stand van de techniek. Daarmee blijven ook de bestaande modellen uit de Super Series vers en aantrekkelijk.”

Meer details van de nieuwe, tweede generatie McLaren Super Series zullen in maart bekend gemaakt worden, ook zullen dan foto’s en de prijzen beschikbaar zijn. Wanneer de eerste exemplaren door Louwman Exclusive aan Nederlandse klanten worden afgeleverd is nog niet bekend.