Backstage bij Louwman Exclusive –

Bas te Brummelstroete

Louwman Exclusive introduceerde in 2012 de eerste McLaren op de Nederlandse wegen. Bas te Brummelstroete is vanaf het eerste uur betrokken bij McLaren in Nederland. Als technician houdt hij deze sportauto’s in topconditie. Wat daar allemaal bij komt kijken, vertelt hij vol trots tijdens een kop koffie in de showroom.

McLaren technician wordt je niet zomaar, hoe ben je hier terecht gekomen?
Aanvankelijk kwam ik hier werken voor Bentley. Ik had sollicitaties lopen bij drie verschillende dealerbedrijven, maar wat betreft kwaliteit van het merk en de organisatie stak een baan bij Louwman Exclusive er bovenuit. Na een jaar kwam McLaren erbij en mocht ik als eerste de trainingen daarvoor volgen. In het begin was het echt een beetje pionieren. Het is een jong merk en alles was nieuw. Al snel kwamen er meer modellen en kwam mijn collega Jeroen erbij als technician. Nu vormen we samen een team.

Er zijn inmiddels veel modellen van McLaren en de ontwikkelingen volgen zich in rap tempo op. Hoe houden jullie je kennis op peil?
Het volgt elkaar inderdaad hard op, maar inmiddels is het ook een geoliede machine. We gaan vaak op cursus bij de fabriek en volgen online trainingen. Voor ieder nieuw model wordt een training ontwikkeld en ook volgen we meer specifieke trainingen bijvoorbeeld over motortechniek en de ontwikkeling van de motoren. In de praktijk leer je ook weer praktische zaken, hoe je een auto sneller uit elkaar haalt bijvoorbeeld. Dus we voeden de fabriek ook met informatie. Alle auto’s zitten complex in elkaar. Je ziet wel heel snel de verschillen, maar we zoeken ook regelmatig dingen op, want het is gewoon veel informatie. Ook omdat we allemaal aan twee verschillende merken werken.

McLaren technician klinkt een beetje als een jongensdroom. Was dit waar je als jongen van droomde?
Het autovak kwam al vroeg op mijn pad. Mijn eerste bijbaantje was auto’s poetsen bij een klein autobedrijf. Daar ben ik ook gestart met de opleidingen autotechniek en elektrotechniek en die heb ik zo snel mogelijk afgerond. Het schoolse systeem was niet echt iets voor mij dus hoe sneller het ging hoe beter. Na mijn opleiding stond ik voor de keuze of in de auto’s of in de elektronica verder. Ik heb nog even HBO elektronica gedaan maar dat was mij te theoretisch. Ik werk het liefst de hele dag met mijn handen en niet achter een beeldscherm.

Zijn de trainingen voor Bentley dezelfde trainingen als McLaren?
Voor Bentley volgen we ook trainingen. Bentley heeft natuurlijk ook nog veel oudere modellen die we onderhouden en de kennis daarvoor komt veel van collega’s die al lang in het vak zitten en naslagwerken. De techniek is door de jaren heen sterk veranderd.

Wat vind je het leukste aan je werk?
Het is gezellig met de collega’s. We hebben een heel goed team waarin iedereen elkaar helpt. Dat maakt het tot een succes. En ik vind het fijn om een probleem op te lossen voor de klant. Het is voor mij een uitdaging om ze zo snel mogelijk goed te helpen zodat ze weer tevreden de deur uit gaan. Mensen verwachten dat je de snelheid van de auto’s het meest interessant aan dit werk vind en vaak met zo’n auto gaat vlammen. Maar dat is niet zo. Ik heb niet zo’n wilde rijstijl. Soms moet je iets buiten je eigen rijstijl rijden om de auto te testen na onderhoud, maar dan doen we dat op een verantwoorde manier. Onze klanten verwachten dat ze de auto weer perfect meekrijgen. We weten hoe we met zo’n auto moeten omgaan en dat schept ook vertrouwen voor de klant. Het is voor ons heel makkelijk om aandacht te trekken op de weg. De auto’s zelf vallen al op. Dus het is erg belangrijk dat wij ons vak serieus uitoefenen.


OVER BAS
Technician McLaren & Bentley | In dienst sinds: 2012 | Leeftijd: 37 jaar | Kinderen: 1 dochter |Wat houdt hem bezig buiten het werk: Het grootste deel van zijn vrije tijd besteed Bas aan zijn dochter, daarnaast mag hij zich graag onthaasten met een goede film.